Mobiilipankki
Ohjeita mobiilipankin käyttöön ja muuta hyödyllistä tietoa mobiilipankista.
Mobiilipankin käyttöönotto
-
Mobiilipankin löydät App Storesta ja Google Play -kaupasta hakusanalla “Danske Bank mobiilipankki”. Lataa sovellus ja käytä ensimmäisellä kirjautumiskerralla käyttäjätunnusta ja salasanaa sekä Danske ID -sovellusta tai tunnuslukulaitetta. Halutessasi voit salasanan sijaan jatkossa kirjautua sovellukseen sormenjälki- tai kasvotunnistuksella.
-
Kun kirjaudut ensimmäisen kerran mobiilipankkiin, sinun tulee ensin tunnistautua pankkitunnuksillasi, eli käyttäjätunnuksella ja salasanalla sekä Danske ID:llä tai tunnuslukulaitteella. Tämän jälkeen sinun tulee valita itsellesi 6-numeroinen PIN-koodi. PIN-koodin käyttöönoton jälkeen voit myös halutessasi käyttää sormenjälki- tai kasvojentunnistusta.
Jos olet unohtanut mobiilipankin PIN-koodin, voit asettaa sen uudelleen valitsemalla kirjautumissivulla Unohditko PIN-koodin? tai kohdasta Valikko > Asetukset > Vaihda PIN-koodi.
-
Voit käyttää mobiilipankkia kolmella eri laitteella samanaikaisesti. Tarkastele laitteita, joihin mobiilipankki on rekisteröity valitsemalla Valikko > Rekisteröidyt laitteet. Voit halutessasi poistaa laitteen, jolla et enää käytä mobiilipankkia.
Kun kirjaudut ensimmäisen kerran mobiilipankkiin uudella laitteella, sinun tulee ensin tunnistautua pankkitunnuksillasi, eli käyttäjätunnuksella ja salasanalla sekä Danske ID:llä tai tunnuslukulaitteella. Tämän jälkeen sinun tulee valita itsellesi 6-numeroinen PIN-koodi. PIN-koodin käyttöönoton jälkeen voit myös halutessasi käyttää sormenjälki- tai kasvojentunnistusta.
-
Kirjaudu ulos valitsemalla ensin sovelluksen alaosasta Valikko > Ulos.
Mobiilipankki myös kirjaa sinut automaattisesti ulos, kun suljet sovelluksen.
Maksaminen mobiilipankissa
-
- Valitse mobiilipankin alavalikosta kohta Maksut
- Valitse Lue tai syötä viivakoodi tai Muulle tilille. Jos valitset Lue tai syötä viivakoodi, voit kuvata laskun viivakoodin tai kopioida virtuaaliviivakoodin laskusta ja liittää sen avautuvaan kenttään. Tällöin laskun tiedot täyttyvät automaattisesti.
- Jos valitsit Muulle tilille, syötä maksun summa ja valitse veloitustili. Valitse maksun saaja joko saajaluettelosta tai kirjoittamalla saajan tilinumero.
- Paina Jatka, niin pääset antamaan maksun saajan tiedot. Kirjoita saajan koko nimi, minkä jälkeen voit halutessasi tallentaa saajan laittamalla täpän kohtaan Tallenna saaja. Jos valitsit saajan saajaluettelosta, tätä vaihetta ei näytetä.
- Syötä viitenumero tai viesti
- Valitse maksun eräpäivä
- Hyväksy maksu alareunan kohdasta Siirry hyväksymään
- Tarkista maksun tiedot ja jatka hyväksymään maksu pyyhkäisemällä alareunan nuolesta oikealle.
- Mobiilipankki ohjaa sinut hyväksymään maksun, minkä jälkeen näytölle tulee kuitti maksusta.
- Valitse mobiilipankin alavalikosta kohta Maksut
-
Voit nähdä ja hyväksyä mobiilipankissa tehdyt hyväksymättömät maksut kohdasta Maksut > Hyväksymättömät maksut. Maksa muut hyväksymättömät maksut verkkopankissasi. Kun olet hyväksynyt maksun, maksu näkyy tilitapahtumissa tai erääntyvissä maksuissa sekä mobiilipankissa että verkkopankissa. -
Näet erääntyvät maksut mobiilipankissa klikkaamalla tiliä, jolta maksu on veloittumassa. Valitse tilitapahtumien yläpuolelta Erääntyvät maksut. Saat muokattua tilisiirtoja ja e-laskuja valitsemalla erääntyvän maksun > Muokkaa. -
Maksaessasi laskua tai tehdessäsi tilisiirtoa, voit tallentaa vastaanottajan saajaluetteloon. Kun olet syöttänyt maksun ja vastaanottajan tiedot, valitse kohta Siirrä tili saajaluetteloon ja hyväksy maksu. Näin tilinumero ja vastaanottajan nimi on sinulla valmiina tallessa tehdessäsi maksun seuraavan kerran. Viitenumeroa ei ole mahdollista tallentaa. -
Teet uuden e-laskusopimuksen mobiilipankissa kohdasta Maksut > E-laskut, valitse plusmerkki (+) oikeasta ylänurkasta ja kirjoita avautuvaan hakukenttään laskuttajan nimi.
Sopimuksen tekemiseen tarvitset laskuttajalta saadun yksilöintitiedon. Yksilöintitieto on laskuttajan määrittämä tieto, jolla lasku osataan ohjata oikein laskuttajan järjestelmiin. Yksilöintitieto näkyy yleensä viimeisessä laskussa. Jos tietoa ei löydy, olethan yhteydessä laskuttajaan.
Sopimuksen tekemisen jälkeen laskuttaja lähettää sinulle e-laskut suoraan mobiilipankkiin. Voit valita veloitetaanko laskut automaattisesti vai hyväksytkö jokaisen laskun erikseen.
Löydät sinulle lähetetyt e-laskut verkkopankista kohdasta Arkistot ja verkkopalkka > E-laskujen arkisto.
-
Voit hyväksyä e-laskuja mobiilipankissa, kun olet ensin tehnyt e-laskusopimuksen.
Saat halutessasi ilmoituksen hyväksymättömästä e-laskusta mobiililaitteeseesi. Tarkista mobiilipankin asetuksista, että olet sallinut ilmoitukset kohdassa Valikko > Asetukset > Ilmoitukset.
-
Voit muuttaa tai poistaa maksusopimuksen mobiilipankissa kohdassa Maksut > valitse oikea maksusopimus ja Muuta tai Poista.
Verkkopankissa voit muuttaa tai poistaa maksusopimuksen kohdasta Maksut > Katsele ja muuta maksusopimuksia.
Maksusopimustyypit on lajiteltu omille välilehdilleen: e-lasku, suoramaksu ja toistuva maksu. Tarkastelet haluamaasi maksusopimusta avaamalla oikean välilehden. Sopimusta pääset päivittämään napsauttamalla saajan nimen edessä olevaa nuolivalikkoa ja valitsemalla Muuta tai Poista.
Huomioithan, että e-laskusopimuksen poisto ei poista mahdollista erääntyvää e-laskua, joten poista lasku tarvittaessa erääntyvistä maksuista vielä erikseen. Jo veloittunutta maksua ei voi poistaa.
-
Ongelman ratkaisee useimmiten e-laskusopimuksen poisto ja uudelleentekeminen.
Poista sopimus mobiilipankissa kohdasta Maksut > E-lasku. Valitse oikea e-laskusopimus ja Poista.
Voit myös poistaa sopimuksen verkkopankissa kohdasta Maksut > Katsele ja muuta maksusopimuksia > E-lasku-välilehti. Valitse oikea e-laskusopimus ja Poista.
Tee uusi e-laskusopimus aikaisintaan seuraavana päivänä. Varmista sopimusta tehdessä, että käytät laskuttajalta saatua yksilöintitietoa, joka löytyy yleensä viimeisimmältä laskulta. Tarvittaessa kannattaa vielä varmistaa suoraan laskuttajalta, että maksusopimuksesi on aktivoitu ja kunnossa.
-
Valitse mobiilipankin ylävalikosta kohta Tilit. Valitse tililistan yläpuolelta kolme pistettä > Tilien lajittelu ja nimeäminen. Voit siirtää tilit haluamaasi järjestykseen, ylin tili on oletustilisi.
Vinkkejä mobiilipankin käyttöön
-
Löydät pankkikorttisi PIN-koodin kätevästi mobiilipankista. Mene mobiilipankin ylävalikon kohtaan Kortit ja valitse kortti, jonka tunnusluvun haluat tarkistaa. Paina kohtaa Näytä tunnusluku. Syötä pankkitunnusten salasana tai käytä kasvojen- tai sormenjälkitunnistusta. Tämän jälkeen näet korttisi tunnusluvun pitämällä ruudulla näkyvää painiketta painettuna.
-
Voit muuttaa yhteystietojasi mobiilipankissa valitsemalla alareunasta kohdan Profiili > Yhteystiedot. Valitse puhelinnumeron tyypiksi ”Matkapuhelin, oma”, jotta sinulle lähetettävät tekstiviestit, kuten Danske ID:n aktivointikoodi, tulevat tarvittaessa perille. -
Mobiilipankista palkkaerittelyt löytyvät kohdasta Valikko > Verkkopalkka > Valitse verkkopalkkaoperaattori > Jatka. Mobiilipankki muistaa aiemmin käyttämäsi operaattorin myös seuraavalla kerralla. -
Saat lähetettyä uuden viestin mobiilipankin Viestit-osiosta valitsemalla oikeasta yläkulmasta kirjoittamista kuvaavan painikkeen. -
Ota käyttöön automaattiset sovelluspäivitykset laitteesi asetuksissa. Mobiilipankkia kehitetään jatkuvasti asiakkaidemme toiveiden mukaisesti. Päivitysten myötä ylläpidämme myös sovelluksen toiminnallisuutta ja turvallisuutta. -
Voit ottaa Apple Payn käyttöön joko mobiilipankissa tai Walletissa.
Ota Apple Payn käyttöön mobiilipankissa seuraavalla tavalla:
- Valitse Näytä kaikki tilit ja kortit
- Valitse lisättävä kortti
- Lisää Apple Walletiin