MunRahat-palvelu

Eka oma pankkikortti ja mobiilisovellus 8–14 -vuotiaille


MunRahat-palvelun avulla lapsi oppii käyttämään oikeaa rahaa vastuullisesti digitaalisessa maailmassa.

Lapsi saa oman lähimaksullisen kortin ja älypuhelimeen ladattavan sovelluksen rahojen hallintaan. MunRahat-palveluun kuuluu kaksi tiliä: toinen pankkikorttia ja toinen säästämistä varten. Huoltajana voit siirtää helposti rahaa lapsellesi ja valvoa rahankäyttöä omassa mobiilipankissasi. 

 

C09D4A29

 

Näin MunRahat-palvelu toimii

1. Voit siirtää rahaa lapsellesi

Siirrät rahaa helposti lapsellesi mobiilipankissa tai verkkopankissa. Huoltajana voit päättää, kuinka paljon rahaa lapsi saa käyttää päivässä, viikossa tai kuukaudessa.

2. Lapsen eka oma mobiilipankki

Lapsi hoitaa omia raha-asioitaan kätevästi MunRahat-sovelluksessa. Ladattuaan puhelimeensa sovelluksen, hän näkee MunRahat-tiliensä saldot ja tapahtumat. Lapsi voi myös siirtää rahaa korttitililtä säästöihinsä ja toisin päin, jos vanhempi on antanut siihen luvan omassa mobiilipankissaan.

3. Lapsi voi tehdä ostoksia omalla pankkikortillaan

Lähimaksuominaisuudella varustettua korttia voi käyttää kaupoissa sekä sillä voi nostaa rahaa pankkiautomaatista tunnusluvun kanssa. Korttia voi käyttää myös ulkomailla, jos vanhempi on antanut tähän luvan.

 

4. Voit seurata lapsen rahankäyttöä mobiilipankissa

Mobiilipankista näet jatkuvasti, kuinka paljon rahaa lapsesi käyttää. Saat halutessasi ilmoituksen mobiilipankkiin, kun lapsesi on käyttänyt tietyn summan rahaa.


77 %

vanhemmista antaa lapselleen viikkorahaa

Lähde: YouGov-tutkimus, marraskuu 2017

Viikkorahan määrä viikossa

n. 5 €

Lähde: YouGov-tutkimus, marraskuu 2017

84 %

vanhemmista puhuu lastensa kanssa raha-asioista

Lähde: YouGov-tutkimus, marraskuu 2017

Näin lapsesi saa sovelluksen ja maksukortin

Näin MunRahat-sovellus otetaan käyttöön

  • Tee tilaus mobiilipankistasi, jonka jälkeen olemme sinuun yhteydessä. Palvelun käyttöönotto edellyttää, että lapsen huoltajilla on Danske Bankin pankkitunnukset ja lapsella henkilökortti tai passi.

    Napauta mobiilipankissasi oikeassa alareunassa sijaitsevaa Valikkoa. MunRahat-palvelun löydät Valikon Tuotteet ja palvelut -kohdasta.

Tule asiakkaaksi

MunRahat-sovelluksen käyttö edellyttää sitä, että olette (molemmat huoltajat) lapsesi kanssa Danske Bankin asiakkaita. Asiakkaaksi on helppo tulla.

Tule asiakkaaksi

Usein kysyttyä

  • Tuleeko lapsellani olla tili Danske Bankissa, jotta hän saa MunRahat-palvelun käyttöönsä?

    Kyllä, voit avata tilin lapselle verkkopankissasi. Muista pyytää, että lapsen tiliin annetaan huoltajille käyttöoikeus yksin. Tämä on edellytys MunRahat-palvelulle.

    Kun molemmat huoltajat ovat Danske Bankin asiakkaita: 

    Nopein ja helpoin tapa avata lapselle tili on tehdä se huoltajan verkkopankin kautta kohdassa Tilit > Uusi tili > Tili lapselle. Mikäli tarvitsemme lisätietoja, olemme sinuun yhteydessä verkko- tai mobiilipankkisi kautta. Avattu tili näkyy lapsen huoltajien verkkopankissa parin päivän kuluessa tilin avauksesta. 

    Kun toinen huoltajista tai kumpikaan ei ole Danske Bankin asiakas: 

    Molempien vanhempien täytyy olla Danske Bankin asiakkaita, jotta lapselle voi avata tilin. Vanhempi voi avata asiakkuuden helposti itselleen verkossa. Rekisteröitymistä varten tarvitset suomalaisen pankin pankkitunnukset.

  • Miten voimme ottaa MunRahat-palvelun käyttöön?
    • MunRahat-palvelu tilataan mobiilipankissa, jonka jälkeen saat sopimukset allekirjoitettavaksi. Yhteishuoltajuudessa myös toinen huoltaja allekirjoittaa sopimuksen.
    • Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen lapsen uudet tilit aukeavat ja korttitilaus lähtee eteenpäin. Lähetämme mobiilipankkiisi MunRahat-sovelluksen salasanan, jolla lapsi pääsee kirjautumaan sovellukseen ensimmäisen kerran.
    • Lapsesi voi nyt ladata MunRahat-sovelluksen puhelimeensa ja kirjautua henkilötunnuksellaan ja salasanalla, jonka olet saanut mobiilipankkiisi.
    • Sovellukseen liitetty lähimaksullinen kortti saapuu kotiin postitse. Kortin tunnusluku saapuu toisessa kirjeessä.
    • Lapsesi voi nyt alkaa käyttää rahojaan. Kortti aktivoidaan käyttämällä sitä ensimmäisen kerran korttiostoksen yhteydessä näppäilemällä tunnusluku. Aktivoinnin voi myös tehdä asioimalla pankkiautomaatilla.
  • Minkä ikäiselle lapselle MunRahat-palvelun voi avata?

    MunRahat-sovellus on kehitetty 8–14-vuotiaille lapsille ja heidän vanhemmilleen, mutta lapsi voi käyttää sovellusta 18-vuotiaaksi asti.

    0–7-vuotiaiden lasten vanhemmat voivat käyttää sen sijaan Danske Kultapossutiliä.

     

  • Olemme molemmat lapsen huoltajia. Miten toimimme?

    Lapsen molempien huoltajien on oltava Danske Bankin asiakkaita ja allekirjoitettava MunRahat-palvelun asiakassopimus. Näin molempien on mahdollista hallita lapsen rahoja mobiilipankistaan. Molemmilla huoltajilla sekä lapsella tulee olla voimassaoleva passi tai henkilökortti.

     

    Kun toinen huoltajista tai kumpikaan ei ole Danske Bankin asiakas: 

    Molempien huoltajien täytyy olla Danske Bankin asiakkaita, jotta lapselle voi avata tilin. Huoltaja voi avata asiakkuuden helposti itselleen verkossa. Rekisteröitymistä varten tarvitset suomalaisen pankin pankkitunnukset.

  • Lapsellani on jo tili, voiko sitä käyttää yhdessä sovelluksen kanssa?
    MunRahat-palveluun kuuluu kaksi tiliä; toinen lähimaksullista pankkikorttia, toinen säästämistä varten. Jos lapsella on jo ennestään Nuorisokäyttötili, voit palvelun tilausta tehdessäsi päättää, käytetäänkö sitä vai avataanko uusi.
  • Voiko MunRahat-palvelua käyttää ilman pankkikorttia?
    Kyllä, lapsi voi ilman korttia nähdä sovelluksesta, kuinka paljon rahaa hän on saanut sekä kuinka paljon rahaa korttitilillä ja säästötilillä on. Hän voi myös siirtää rahaa näiden kahden tilin välillä. Vanhempien on kuitenkin annettava lupa rahojen siirtämiseen säästötililtä korttitilille. Muista kuitenkin, että palveluun kuuluu aina pankkikortti, joka toimitetaan postitse kotiin.
  • Mitä jos lapseni unohtaa sovelluksen salasanan?
    Huoltaja voi hakea lapselle uuden väliaikaisen salasanan omasta mobiilipankistaan lapsen tilin tiedoista.
    Väliaikainen salasana syötetään sen jälkeen lapsen sovellukseen, jossa salasana vaihdetaan halutuksi.
  • Mitä jos lapseni kadottaa pankkikorttinsa?
    Jos kortti katoaa, se tulee sulkea mahdollisimman nopeasti. Tämä onnistuu helposti vanhemman mobiilipankissa tai soittamalla numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).
  • Tarvitsetko tukea tai apua?
    Voit ottaa meihin yhteyttä chatissa, lähettämällä viestin mobiilipankista tai soittamalla meille Asiakaspalveluun numeroon 0200 2580 ma–pe 8-18 (pvm/mpm). Autamme mielellämme sinua askarruttavissa kysymyksissä.
  • Mistä voin vanhempana nähdä lapsen MunRahat-palvelun?

    Huoltajat hallinnoivat palvelua omassa mobiilipankissaan.

     

    • Pääset MunRahat näkymään mobiilipankissasi klikkaamalla etusivulta lapsen tiliä. 
    • Klikkaa lapsen tilin näkymästä yläreunasta kolmea pistettä.
    • Avautuvalta sivulta näet lapsesi MunRahat-palvelut ja pääset tarvittaessa muokkaamaan sen asetuksia.
  • Millaisen kortin lapsi saa?
    MunRahat palveluun kuuluu MunRahat –kuvalla varustettu lähimaksullinen Mastercard Debit Online -kortti.
    Kortti on voimassa 18-vuotiaaksi asti. Kortti uusitaan automaattisesti kolmen vuoden välein.
    Molemmilla huoltajilla sekä lapsella tulee olla voimassaoleva passi tai henkilökortti.
  • Mitä tarvitsemme MunRahat-palvelun avausta varten?

    Lapsen ja hänen huoltajiensa on oltava Danske Bankin asiakkaita. Huoltajilla tulee myös olla Danske Bankin pankkitunnukset. Molemmilla huoltajilla sekä lapsella tulee olla voimassaoleva passi tai henkilökortti.

     

    Kun toinen huoltajista tai kumpikaan ei ole Danske Bankin asiakas:  

    Molempien huoltajien täytyy olla Danske Bankin asiakkaita, jotta lapselle voi avata palveluita. Huoltaja voi avata asiakkuuden helposti itselleen verkossa. Rekisteröitymistä varten tarvitset suomalaisen pankin pankkitunnukset.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.