Usein kysyttyä sijoitusraporteista
Milloin sijoitusraportit toimitetaan? Miten saan raportin sähköisesti verkkopankin arkistooni? Lue nämä ja muut usein kysytyt kysymykset sijoitusraporteista.
-
Sijoitusraportit toimitetaan neljännesvuosittain. Tämän lisäksi laajempi vuosiraportti toimitetaan alkuvuodesta. Raportit toimitetaan sähköiseen arkistoosi. Mikäli sinulla ei ole sähköistä arkistoa käytössä, saat raportit postitse kotiosoitteeseesi.
Saat sähköisen arkiston käyttöösi kätevästi verkkopankissa kohdasta Arkistot ja verkkopalkka > Tiliotteet ja muu pankkiposti > Ota arkistopalvelu käyttöösi
-
Myös tyhjästä säilytystilistä lähetetään sijoitusraportti tositteena säilytyksen olemassaolosta.
Voit lopettaa tarpeettoman säilytystilin olemalla yhteydessä sijoituspalveluun viestillä mobiili- tai verkkopankista. Tavoitat meidät myös numerosta 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm). Kun soitat meille, valitse puhelinvalikosta Sijoitukset ja ota pankkitunnukset lähettyvillesi tunnistautumista varten.
-
Saat sähköisen arkiston käyttöösi kätevästi verkkopankissa kohdasta Arkistot ja verkkopalkka > Tiliotteet ja muu pankkiposti > Ota arkistopalvelu käyttöösi.
Käyttöönoton jälkeen sijoitusraportit ohjautuvat automaattisesti sekä mobiili- että verkkopankista löytyvään sähköiseen arkistoon. Mobiilipankista pääset sähköiseen arkistoon valitsemalla Valikko > Pankkiposti. Verkkopankissa arkisto on samassa paikassa kuin arkiston käyttöönotto.
-
Sijoitusraportilla on eriteltynä sijoitustoiminnasta aiheutuvat kulut. Löydät kuluista eriteltyinä mm. Danske Bankin veloittamat palkkiot, rahastojen juoksevat kulut sekä kaupankäyntipalkkiot.
Kuluyhteenvedossa kerrotaan kulut ja palvelumaksut raportointijaksolta ja vuoden alusta. Yhteenvedossa näkyvä kuluprosentti ilmaisee maksettujen kulujen ja palvelumaksujen suhteen sijoitussalkun keskimääräiseen markkina-arvoon raportointijakson aikana.
Juoksevat kulut veloitetaan rahaston varoista, ja ne on otettu huomioon rahaston markkina-arvon laskennassa. Juokseva kulu kertoo rahaston kokonaiskulut vuositasolla lukuun ottamatta mahdollista tuottosidonnaista palkkiota ja kaupankäyntikuluja.
Hallinnointipalkkio sisältyy juokseviin kuluihin, ja se maksetaan rahastoa hallinnoivalle yhtiölle.
Tuottosidonnaista palkkiota maksetaan rahaston varoja hoitavalle salkunhoitajayhtiölle, kun rahasto saavuttaa tuoton, joka ylittää säännöissä määritellyn tuottotavoitteen. Palkkion määräytymisperiaatteet löytyvät esimerkiksi rahaston avaintietoasiakirjasta ja rahaston säännöistä.
Rahastojen sisäiset kaupankäyntikulut syntyvät, kun rahasto käy kauppaa arvopapereilla. Tämä kulu näkyy mm. rahaston vuosikertomuksessa.
Merkintä- ja lunastuspalkkiot veloitetaan, kun ostat tai myyt sijoitusrahaston osuuksia. Ne veloitetaan toimeksiannon yhteydessä. Palkkio voi myös liittyä strukturoidun tuotteen merkintään.
Sopimuspalkkio sisältää sopimuksen sisällöstä riippuen maksetun varainhoitopalkkion, osakestrategiakohtaisen lisäpalkkion, sijoitusneuvontapalvelun neuvontapalkkion, hallinnointikulun sekä Kaupankäynti Online -palvelun rahastokulun. Perityt sopimuspalkkiot näkyvät myös palkkion veloituksen yhteydessä lähetetyssä palvelumaksuerittelyssä.
Välityspalkkio sisältää kaupankäynnin perusteella veloitetut välityspalkkiot. Tämä palkkio näkyy myös kaupanvahvistuksessa.
Säilytyspalkkio sisältää arvopapereiden säilytyksestä veloitetut palkkiot.
-
Voit tehdä pyynnön lapsen pankkipostin kääntämisestä omassa verkkopankissasi kohdasta Arkistot ja verkkopalkka > Tiliotteet ja muu pankkiposti. Valitse Vastaanota toisen henkilön pankkipostia > Sovi lapsen pankkipostista > valitse lapsi. Täytä tarvittavat huoltajuustiedot ja lopuksi paina Lähetä. Sopimus lähetetään huoltajille verkkopankkiin, ja muutos astuu voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu.
Jos toisella huoltajalla ei ole Danske Bankin pankkitunnuksia, voit sopia pankkipostin toimituksesta konttorissa ajanvarauksella. Voit varata ajan soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
-
Mikäli sijoitusten arvonmuutos huolettaa, suosittelemme olemaan yhteydessä sijoitusasiantuntijoihimme soittamalla asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm). Valitse puhelinvalikosta Sijoitukset. Asiantuntijamme kanssa voit keskustella siitä, mitkä seikat ovat olleet arvonmuutosten taustalla, ja halutessasi voit sopia ajan laajempaan sijoitustapaamiseen.
Voit myös seurata sijoitustesi arvonkehitystä mobiili- tai verkkopankistasi raporttien lähetysten välissä.
-
Jos käytössäsi on sähköinen arkisto, sijoitusraportti toimitetaan sinne.
Jos haluat muuttaa paperisen raportin toimitusosoitetta, lähetä meille pyyntö verkkopankkiviestillä tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 (pvm/mpm) ma–pe 9–16. Valitse puhelinvalikosta Sijoitukset. Turvallisuussyistä emme voi sähköpostitse toimittaa raportteja tai muuta pankkipostia.
-
Rahastoraportti lähetetään Danske Invest rahastoyhtiön toimesta erillisenä raporttina lakisääteisistä syistä.