Sähköinen allekirjoitus

Sähköinen allekirjoitus tarkoittaa mitä tahansa digitaalista tapaa, jolla voidaan jäljitellä perinteistä allekirjoitusta. Kaikki sähköiset allekirjoitukset eivät kuitenkaan ole yhtä luotettavia ja turvallisia. Sähköinen allekirjoitus varmistaa allekirjoitetun asiakirjan alkuperän, muuttumattomuuden ja kiistämättömyyden, jos se on toteutettu asianmukaisesti Euroopan Unionin eIDAS-asetuksen mukaisesti. Lisäksi sähköisellä allekirjoituksella varmistutaan allekirjoittajan henkilöllisyydestä luotettavasti. Sähköisen allekirjoituksen avulla osapuolet voivat varmistaa, kuka asiakirjan on allekirjoittanut ja luottaa siihen, että asiakirjan sisältöä ei ole muokattu allekirjoituksen jälkeen.

Sähköisen allekirjoituksen yleistyessään myös pankki hyväksyy sähköisesti allekirjoitettuja asiakirjoja tietyin edellytyksin, digiturvallisuutta varmistaen.

Lisätietoja sähköisestä allekirjoituksesta löydät osoitteesta https://dvv.fi/sahkoinen-allekirjoitus (linkki aukeaa uuteen ikkunaan).

Milloin sähköistä allekirjoitusta käytetään?

Sähköistä allekirjoitusta voidaan käyttää asiakirjoissa, joita pankki tarvitsee palveluiden tarjoamiseen tai esimerkiksi lainan hakemiseen.

Tällaisia asiakirjoja ovat esimerkiksi:

  • Isännöitsijätodistus
  • Valtuutus toisen puolesta asioidessa
  • Yhtiöiden pöytäkirjat
  • Kauppakirjat
  • Rakennushankkeiden valmiusastetodistukset

Minkälaisen sähköisen allekirjoituksen pankki hyväksyy?

Asiakirjan luotettavuuden turvaamiseksi edellytämme sähköisesti allekirjoitetuilta asiakirjoilta Euroopan Unionin eIDAS-asetuksen mukaista allekirjoitustapaa sekä tiedoston muotoa, jossa on allekirjoituspaneeli. Allekirjoituspaneelin avulla varmistetaan allekirjoituksen luotettavuus, asiakirjan yhtenäisyys ja muuttumattomuus.

Voit tarkistaa allekirjoituspaneelin olemassaolon ja asiakirjan eheyden Adobe Acrobat Reader –ohjelman tietokoneversiolla.

eIDAS-asetuksessa määritellään kolme eritasoista sähköistä allekirjoitusta:

  • Sähköinen allekirjoitus (tunnistautuminen esim. sähköpostilla tai tekstiviestillä)
  • Kehittynyt sähköinen allekirjoitus (vahva tunnistautuminen)
  • Hyväksytty sähköinen allekirjoitus (vahva tunnistautuminen)

Hyväksymme vahvaa tunnistautumista (pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella) edellyttävän kehittyneen ja hyväksytyn sähköisen allekirjoituksen.

Miten ja milloin sähköisesti allekirjoitettu asiakirja toimitetaan pankille?

Sähköisesti allekirjoitettu asiakirja tulee aina toimittaa sähköisessä muodossa, jotta allekirjoituksen sähköiset tiedot säilyvät ehjinä.

  • Käytä asiakirjan käsittelyssä tallennus- tai lataustoimintoa.
  • Huomioi, että asiakirjan tulostaminen paperille tai sähköiseen muotoon poistaa allekirjoituksen tiedot.
  • Seuraa asiakirjan lähettämisessä sähköisen allekirjoituspalvelun tarjoamia ohjeita. 
  • Asiakirjan sähköisen allekirjoituksen kelpoisuus tulee varmistaa pankista viimeistään viisi päivää ennen kaupantekoa tai muuta toimeksiantoa.

Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.