Miten toimia, jos joudut tili- tai korttihuijauksen uhriksi

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi, huomaat tililläsi epäilyttäviä maksutapahtumia tai jos joku on saanut korttisi tai tilisi käyttöönsä, toimi seuraavasti:

  1. Sulje kortti tai lukitse verkkopankin/mobiilipankin käyttö.
  2. Tunnista luvattomat maksutapahtumat.
  3. Kerää asiaan liittyvät tiedot.
  4. Reklamoi korttiisi tai tiliisi kohdistunut väärinkäyttö.
  5. Odota vastaustamme. Tutkimme tapauksen ja pidämme sinut ajan tasalla tutkinnan aikana. Käsittelyaikamme vaihtelee tapauskohtaisesti.

Turvallisuutesi on etusijalla

Autamme sinua tutkinnan kaikissa vaiheissa. Jos et tiedä miten toimia, soita meille numeroon 0200 2585 (pvm/mpm). Linjamme ovat avoinna 24 tuntia vuorokaudessa.

 

  • Miten toimia, jos epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi?

    Jos epäilet huijausta tai kortin tai tilin luvatonta käyttöä, toimi seuraavasti:

    • Sulje kortti viipymättä Danske Bankin mobiili- tai verkkopankin kautta tai soittamalla meille.

    Kortin sulkeminen mobiilipankissa

    1. Kirjaudu Danske Bankin mobiilipankkiin.
    2. Valitse oikeasta yläkulmasta Kortit.
    3. Napauta korttia, jonka haluat sulkea.
    4. Aktivoi kortin sulku liu’uttamalla Kortin sulkeminen -painike oikealle.
    5. Lue kortin sulkemista koskeva viesti ja napauta sitten Sulje kortti -painiketta.
    6. Korttisi on nyt suljettu, ja kortti näkyy suljettuna korttien yhteenvedossa.

    Kortin sulkeminen verkkopankissa

    1. Kirjaudu Danske Bankin verkkopankkiin.
    2. Valitse Kortit ja valuutta kohdasta Korttien yhteenveto.
    3. Napsauta kortin vieressä olevaa toimintonuolta ja valitse Sulje kortti.
    4. Täytä kenttä ja napsauta OK-painiketta.
    5. Tämän jälkeen pyydämme sinua hyväksymään sulkemisen.
    6. Kortti on nyt suljettu.

    Voit myös sulkea kortin soittamalla numeroon 0200 2585 (pvm/mpm). Linja on avoinna ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.

    Jos joku on päässyt käsiksi korttiisi, DanskeID-tunnuksiisi, Danske Bankin verkkopankkiin, mobiilipankkiin tai muihin palveluihisi, soita asiakaspalvelun numeroon 0200 2585 (pvm/mpm), jotta voit sulkea niiden käytön henkilötietojesi ja tilisi suojaamiseksi.

  • Kerää kaikki asiaa koskevat tiedot 

    Jos huomaat luvattomia maksutapahtumia tai olet joutunut pankkipalveluita koskevan huijauksen uhriksi, on tärkeää, että keräät kaikki asiaa koskevat tiedot ja ilmoitat huijauksesta Danske Bankille viipymättä.

    Asiaa koskevia tietoja ovat tapahtuman yksityiskohdat, kuten päivämäärä, kellonaika, petoksen toteutustapa sekä kaikki tiedossa olevat tiedot petoksen tekijän toimintatavasta, mukaan lukien petoksen kohteena olevat summat. Asiakaspalvelu opastaa näiden tietojen keräämisessä.

    Kun ilmoitat meille korttiisi tai tiliisi liittyvästä ongelmasta mahdollisimman pian, voimme puuttua asiaan tehokkaasti.

    Tee tapauksesta rikosilmoitus

    Kaikista petollisista toimista on suositeltavaa ilmoittaa poliisille perusteellisen tutkinnan mahdollistamiseksi. Danske Bank auttaa toimittamalla tarvittavat tiedot poliisin tutkinnan tueksi.

  • Reklamoi tiliisi tai korttiisi kohdistunut väärinkäyttö

    Jos olet havainnut luvattomia tilisiirtoja, jotka on tehty kortin, verkkopankin, mobiilipankin, pankkiautomaatin tai muiden Danske Bankin palveluiden kautta, toimi alla olevien ohjeiden mukaisesti.

     

    1. Ota yhteyttä: Soita meille viipymättä numeroon 0200 2585 (pvm/mpm). Tämä linja on avoinna ympäri vuorokauden viikon jokaisena päivänä.
    2. Tee reklamaatio ilmoittamalla meille tiedot petollisesta tapahtumasta. Kun olet ollut yhteydessä asiakaspalveluun, kysymme sinulta verkkopankissa muutaman kysymyksen. Näin voimme ryhtyä nopeasti toimiin tilisi turvaamiseksi ja asian tutkimiseksi.

    Jos kyseessä on huijaus, jossa et ole suorittanut maksua itse, reklamaatio on tehtävä viimeistään 13 kuukauden kuluttua siitä, kun tapahtuma on veloitettu tililtä.

    Apua arjen korttikysymyksiin

  • Mahdollisuutemme kohdistaa vastuu

    Kun teemme vaatimuksesi perusteella korvauspäätöstä aiheutuneesta vahingosta, noudatamme vastuunjaossa maksupalvelulain säännöksiä. Laissa on kerrottu mm. missä tilanteissa pankki voi kieltäytyä osittain tai kokonaan korvauksen maksamisesta.
  • Ennaltaehkäise huijauksia

    • Tarkastele tilitapahtumiasi säännöllisesti, jotta havaitset mahdolliset luvattomat toimet nopeasti. Jos et tunnista tiliotteessa olevaa yrityksen nimeä, yritys voi olla tiliotteessa eri nimellä. Voit etsiä nimeä verkosta ja katsoa, onko se sinulle tuttu.
    • Reagoi aina nopeasti kaikkiin petoksen merkkeihin mahdollisten taloudellisten menetysten minimoimiseksi.
    • Älä koskaan anna muille DanskeID-tunnuksia, salasanoja tai muita vastaavia maksutietoja. Danske Bank, viranomaiset tai oikeat yritykset eivät koskaan ota yhteyttä kysyäkseen henkilökohtaisia tietoja, kuten PIN-koodeja ja korttitietoja, emmekä koskaan pyydä sinua lataamaan tai avaamaan sovelluksia epävirallisista lähteistä.
    • Älä koskaan hyväksy Danske ID –pyyntöjä ennen kuin olet tarkistanut, lukenut ja ymmärtänyt, mitä olet hyväksymässä.
    • Älä jaa tekstiviestillä saamaasi Danske ID:n aktivoimiseen tarkoitettua koodia missään verkkosivustoilla, linkkien kautta tai kenellekään muulle paitsi suoraan Danske ID -sovelluksessa Danske ID:si aktivoimiseksi.
    • Lisää neuvoja huijauksilta suojautumiseen
  • Paranna digitaalista turvallisuutta

    Voit parantaa digitaalista turvallisuuttasi Traficomin ohjeilla. Traficomin verkkosivustolla on käytännön vinkkejä sähköisen tunnistautumisvälineen suojaamiseen, vahvojen salasanojen luomiseen sekä tietojen kalastelun ja haittaohjelmien tunnistamiseen.

    Lisätietoja suojautumisesta (Kyberturvallisuuskeskus.fi)

  • Rikosuhripäivystys

    Onko sinuun tai läheiseesi kohdistunut huijaus? Rikosuhripäivystyksen vapaaehtoiset opastavat ja auttavat uhreja. He antavat henkilökohtaista tukea, neuvoja psykologisen avun hankkimiseksi sekä tietoa oikeusavusta joko puhelimitse tai henkilökohtaisesti. On tärkeää muistaa, että reaktiosi ovat normaaleja, ja Rikosuhripäivystys auttaa sinua selviytymään niistä.

    Lisätietoja Rikosuhripäivystyksen sivuilta (riku.fi)

Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.