Apua arjen korttikysymyksiin
Eikö lähimaksu toimi? Oletko kadottanut korttisi? Onko korttiostos veloitettu kahdesti?
Täältä löydät vastaukset kun tarvitset apua kortteihin liittyen.
-
Onko sinulla ongelmia maksaa maksupäätteillä tai käteisnostot automaatilta eivät onnistu?
Ensimmäisenä kannattaa tarkistaa, onko korttisi voimassa tai olethan näppäillyt tunnuslukusi oikein. Korttisi voi myös olla lukkiutunut.
Lue ohjeet: Mitä tehdä kun korttini ei toimi tai kortti on mennyt lukkoon?
-
Maksaessasi ostoksia kortin lähimaksuominaisuudella, kortti tekee satunnaistarkistuksia ja vaatii tunnusluvun näppäilyn lähimaksujen välissä. Tällä varmistetaan, että kortti on kortinhaltijan hallussa.
Näissä tapauksissa maksaminen estyy ja maksupääte pyytää joko suorittamaan maksun kortin tunnuslukua käyttäen tai ilmoittaa maksun hylkääntymisestä. Lähimaksu toimii taas, kun kortilla on maksettu maksupäätteen varmentama ostos tunnusluvulla hyväksyen tai asioitu Otto-automaatilla.
Tee tämän jälkeen seuraavat pari ostosta suoraan kortin sirua ja tunnuslukua käyttäen yrittämättä lähimaksua ensin.
-
Mobiilipankissa tarkistat korttisi tunnusluvun kohdasta Kortit > valitse kortti > Näytä tunnusluku.
Verkkopankin kautta tilaat tunnusluvun uudelleen kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > valitse kortti > Tilaa tunnusluku. Kortin tunnusluku pysyy ennallaan, ja se toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua postitse.
Vaihtoehtoisesti voit tilata tunnusluvun soittamalla asiakaspalveluun. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.
-
Jos syötät kortin tunnusluvun virheellisesti monta kertaa, kortti lukkiutuu automaattisesti turvallisuussyistä.
Jos korttisi tunnusluku on lukkiutunut Otto-automaatilla, saat sen avattua verkkopankin kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > klikkaa kyseisen kortin edessä olevasta nuolesta ja valitse Avaa kortti käyttöön.
Kaupan maksupäätteellä lukkiutuneen tunnusluvun avaat asioimalla Otto-automaatilla syöttämällä kortin tunnusluvun. Tämän jälkeen korttisi toimii taas normaalisti.
Bensa-asemalla lukkiutunut tunnusluku avautuu käyttöön automaattisesti vuorokauden kuluttua. Sulku koskee vain sen ketjun asemia, jolla kortti on lukittu.
-
Sulje kortti välittömästi.
Sulje kortti mobiilipankissa
- Klikkaa Kortit-osiossa korttia, jonka haluat sulkea.
- Valitse Tilaa kortti > Kortti anastettiin tai Korttia väärinkäytetty.
Kortti suljetaan eikä sitä voi enää avata uudelleen käyttöön. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Helposti verkkopankissa
- Klikkaa verkkopankin ylävalikosta Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
- Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.
- Valitse kortin sulkemisen syyksi Varastettu tai Muu ja kirjoita lisätiedot.
- Samalla voit tilata uuden kortin.
Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Kortinsulkupalvelu puhelimitse vuorokauden ympäri
Soita numeroon +358 200 2585.
Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä. -
Tee reklamaatio korttitapahtumasta pankkiin, jos...
- et tunnista maksutapahtumaa
- maksutapahtuma on virheellinen.
Toimita reklamaatio pankille ilman aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun olet havainnut virheen. Jos maksutapahtuman veloittaja on mielestäsi toiminut virheellisesti, reklamoi maksutapahtumasta ensin veloittajalle.
Voit tehdä reklamaation pankkiin myös silloin, kun veloittajan sopimusrikkomuksen takia reklamaatiosi kohdistuu kortin luotto-ominaisuudella maksettuun summaan, josta pankki on kuluttajasuojalain mukaisessa yhteisvastuussa. Vaatimus pankille voi koskea maksusta pidättäytymistä, hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muuta rahasuoritusta.
Esimerkkejä veloittajan, eli myyjän tai palveluntarjoajan, sopimusrikkomuksista korttitapahtumissa:
- Maksettua tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu.
- Veloittajan lupaamaa hyvitystä maksutapahtumalle ei ole vastaanotettu.
Huomaathan, että saadaksesi korvauksen pankista sinun tulee esittää pankille näyttöä veloittajan sopimusrikkomuksesta. Tämän vuoksi asian käsittely ensin veloittajan kanssa on yleensä tarpeen.
Kun maksat tuotteen tai palvelun kortin luotto-ominaisuudella, vastaa myyjä tai palveluntarjoaja kortilla ostetussa tuotteessa tai palvelussa mahdollisesti esiintyvistä puutteista tai virheellisyyksistä. Pankki ei ole osallinen näihin sopimuksiin eikä vastaa näiden sopimusten ja niihin liittyvien ehtojen noudattamisesta.
Pankki on kuluttajasuojalain mukaisessa yhteisvastuussa kortin luotto-ominaisuudella maksetusta suorituksesta. Vaatimus pankille voi koskea maksusta pidättäytymistä, hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muuta rahasuoritusta.
Voit tehdä korttireklamaation verkkopankissa:
- Valitse ylävalikosta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja.
- Valitse kortin vasemmalla puolella olevasta nuolivalikosta [>] Korttitapahtumareklamaatio.
- Täytä pyydetyt tiedot ja liitä mukaan tapahtumaan liittyvät dokumentit, kuten kuitti, tilaus- tai ostovahvistus, veloittajan peruutusdokumentti ja kopiot mahdollisesta kirjeenvaihdosta veloittajan kanssa.
- Lähetä reklamaatio.
Jos et voi tehdä reklamaatiota verkkopankin kautta, saat tilattua paperisen reklamaatiolomakkeen asiakaspalvelusta soittamalla numeroon 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm).
-
Mobiilipankista tilaat korvaavan kortin valitsemalla etusivun yläpalkista Kortit-välilehden ja sen korvattavan kortin > paina Korvaa kortti uudella > valitse uusinnan syy.
Verkkopankissa kortin uusinta onnistuu kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > klikkaa uusittavan kortin edessä olevasta nuolesta > Tilaa uusi kortti.
Saat tilattua kortin myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Kortti toimitetaan noin viikon kuluttua tilauksestasi.
-
Joissain tilanteissa korttimaksu ei mene heti läpi esimerkiksi yhteysvirheen takia. Maksu voidaan kuitenkin veloittaa vielä myöhemmin, kun myyjä toimittaa pankille laskutusmateriaalin.
Jos tililtäsi on tehty ylimääräisiä velotuksia, olethan yhteydessä myyjään. Maksun palautus voidaan hoitaa myyjän kautta.
-
Käytössäsi voi olla kaksi korttia, Mastercard-yhdistelmäkortti sekä Mastercard Debit -kortti. Olet voinut saada siitä syystä nyt uusintakortin Mastercard Debit -kortista. Käytössäsi olevan paketin kuukausihintaan sisältyy aina Mastercard Debit -kortti. Yhdistelmäkorttisi on edelleen voimassa siinä näkyvän voimassaolokuukauden loppuun saakka.