Jaa

Oletko joutunut petoksen uhriksi?

Saatat joutua huijauksen tai petoksen uhriksi monilla eri tavoilla. Hanki täältä hyvät ohjeet huijauksen tunnistamiseksi – ja toimintaohjeet sen varalta, että vahinko pääsee tapahtumaan.  

Jos olet joutunut petoksen uhriksi, toimi välittömästi, myös siinä tapauksessa, että vain epäilet asiaa.

Mistä haitallisen sähköposti- tai tekstiviestin tunnistaa?

Monet sähköposti- ja tekstiviestit ovat yleisluontoisia ja alkavat esimerkiksi ilmaisulla ”Hyvä asiakas” sen sijaan, että niissä mainittaisiin nimesi.

Valesähköposteissa lähettäjän toimialueen nimessä on usein pieniä poikkeamia. Danskebank.fi:n sijaan osoite voi olla vaikkapa danskkebank.fi tai danskebank.cn.

Myös tekstiviesteissä voi olla poikkeamia lähettäjän nimessä, ja linkit ovat usein vaikeaselkoisia tai lyhennettyjä, esimerkiksi ”bit.ly”. Taitavat huijarit voivat kuitenkin laatia huijausviestejä siten, että valesähköpostin tai -tekstiviestin toimialue näyttää aivan oikealta.

Oletko saanut haitallisen sähköpostiviestin tai tekstiviestin?

  • Poista sähköposti- tai tekstiviesti. Älä vastaa siihen.
  • Älä napsauta mitään sen sisältämää linkkiä.
  • Älä koskaan luovuta henkilökohtaisia tietojasi.

Jos sähköposti- tai tekstiviestin lähettäjäksi on merkitty Danske Bank tai viesti näyttää siltä, että Danske Bank olisi lähettänyt sen, toivomme, että ilmoitat asiasta meille.

Voit lähettää sähköpostin edelleen tai lähettää meille tekstiviestin näyttökuvan osoitteeseen huijausviestit@danskebank.fi.

 

 

Ole varovainen 

Danske Bank ei koskaan ota sinuun yhteyttä sähköpostilla, ellet pyydä sitä, eikä pyydä henkilökohtaisia tietojasi.

Katso esimerkkejä valesähköposteista

Näin vältät haitalliset tiedostot ja kotisivut

Voit tehdä tarkistuksen helposti, jos haluat varmistaa, ettei tiedostossa tai sivustolla ole viruksia ja haittaohjelmia. Voit käyttää esimerkiksi VirusTotal-ohjelmaa, joka analysoi tiedostot ja URL-osoitteet virusten, matojen, troijalaisten ja kaikenlaisten muiden haittaohjelmien varalta.
Lataa tiedostot ja tarkista URL-osoitteet täällä

Oletko luovuttanut henkilökohtaisia tietojasi?

Jos joku asiaan kuulumaton taho on saanut tietoonsa tili- tai korttitietosi, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme 0200 2580.

Oletko havainnut väärinkäytön merkkejä verkkopankissa tai mobiilipankissa?

Jos epäilet, että verkkopankkisi tai mobiilipankkisi on joutunut väärinkäytön kohteeksi, ota heti yhteyttä sulkupalveluun 0200 2585, palvelu on auki ympäri vuorokauden joka päivä.

Onko korttiasi käytetty väärin?

Jos huomaat, että korttiasi on käytetty väärin, sulje kortti välittömästi. Voit tehdä sen verkkopankissa, mobiili- tai tabletpankissa tai soittaa sulkupalveluun 0200 2585, palvelu on aina avoinna. Jos joudut estämään jonkin korttitapahtuman, voit tehdä sen verkkopankissa tai mobiilipankissa.

Onko tietokoneesi saanut virustartunnan?

  • Vaihda verkkopankin käyttäjätunnusta. Voit tehdä sen itse kirjautumalla  verkkopankkiin toiselta tietokoneelta.
  • Poista virukset virustorjuntaohjelmalla. Voit myös asentaa tietokoneen käyttöjärjestelmän uudelleen, jolloin voit olla varma viruksen poistamisesta.

Onko matkapuhelimesi tai tablettisi saanut virustartunnan?

  • Palauta matkapuhelimen tai tabletin tehdasasetukset.

Oletko suojassa viruksilta? 

Virustorjuntaohjelmisto on välttämätön osa tietokoneen suojausta tiedostoista tai verkkosivustoilta peräisin olevilta viruksilta. Tässä on hyviä virustorjuntaohjelmistoja Windows- ja Mac-tietokoneille:

Windows 
Mac OS X

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.