Siirry sisältöön
Jaa

Oletko joutunut petoksen uhriksi?

Saatat joutua huijauksen tai petoksen uhriksi monilla eri tavoilla. Hanki täältä hyvät ohjeet huijauksen tunnistamiseksi – ja toimintaohjeet sen varalta, että vahinko pääsee tapahtumaan.  

Jos olet joutunut petoksen uhriksi, toimi välittömästi, myös siinä tapauksessa, että vain epäilet asiaa. Muistathan, että pankit, viranomaiset tai luotettavat verkkokaupat eivät pyydä tunnistautumis- tai henkilötietojasi sähköpostitse.

Mistä tunnistan epäilyttävän sähköposti- tai tekstiviestin?

Valesähköpostit tai -tekstiviestit ovat yleisluontoisia ja alkavat esimerkiksi ilmaisulla ”Hyvä asiakas” sen sijaan, että niissä mainittaisiin nimesi.

Valesähköposteissa tai -tekstiviesteissä lähettäjän toimialueen nimessä on usein pieniä poikkeamia, ja linkit ovat vaikeaselkoisia tai lyhennettyjä, esimerkiksi "bit.ly". Danskebank.fi:n sijaan osoite voi olla vaikkapa danskkebank.fi tai danskebank.cn.

Taitavat huijarit voivat kuitenkin laatia huijausviestejä siten, että valesähköpostin tai -tekstiviestin toimialue näyttää aivan oikealta.

Jos olet saanut epäilyttävän sähköposti- tai tekstiviestin:

  • Älä avaa viestin mahdollisia linkkejä.
  • Älä vastaa viestiin.
  • Poista viesti.

Jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi, toimi välittömasti estääksesi tietojesi väärinkäyttö.

Jos sähköposti- tai tekstiviestin lähettäjäksi on merkitty Danske Bank tai viesti näyttää siltä, että Danske Bank olisi lähettänyt sen, toivomme, että ilmoitat asiasta meille.

Voit lähettää sähköpostin edelleen tai lähettää meille tekstiviestin näyttökuvan osoitteeseen huijausviestit@danskebank.fi.

 

 

Ole varovainen 

Danske Bank ei koskaan ota sinuun yhteyttä sähköpostilla, ellet pyydä sitä, eikä pyydä henkilökohtaisia tietojasi.

Katso esimerkkejä valesähköposteista

Oletko luovuttanut henkilökohtaisia tietojasi?

Jos joku asiaan kuulumaton taho on saanut tietoonsa tili- tai korttitietosi, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme 0200 2580.

Oletko havainnut väärinkäytön merkkejä verkkopankissa tai mobiilipankissa?

Jos epäilet, että verkkopankkisi tai mobiilipankkisi on joutunut väärinkäytön kohteeksi, ota heti yhteyttä sulkupalveluun 0200 2585, palvelu on auki ympäri vuorokauden joka päivä.

Onko korttiasi käytetty väärin?

Jos huomaat, että korttiasi on käytetty väärin, sulje kortti välittömästi. Voit tehdä sen verkkopankissa, mobiili- tai tabletpankissa tai soittaa sulkupalveluun 0200 2585, palvelu on aina avoinna. Jos joudut estämään jonkin korttitapahtuman, voit tehdä sen verkkopankissa tai mobiilipankissa.

Onko tietokoneesi saanut virustartunnan?

  • Vaihda verkkopankin käyttäjätunnusta. Voit tehdä sen itse kirjautumalla  verkkopankkiin toiselta tietokoneelta.
  • Poista virukset virustorjuntaohjelmalla. Voit myös asentaa tietokoneen käyttöjärjestelmän uudelleen, jolloin voit olla varma viruksen poistamisesta.

Onko matkapuhelimesi tai tablettisi saanut virustartunnan?

  • Palauta matkapuhelimen tai tabletin tehdasasetukset.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.