Siirry sisältöön
  • Sinulle
  • Yrityksille
  • Private Banking
  • Muut sivustot
    Asset Management
    Corporates & Institutions
Danske Bank
  • Lainat

    Hae

    • Lainahakemus
    • Asuntolainalaskuri
    • Hae muutosta lainaasi
    • Lainan siirto

    Asuminen

    • Asuntolaina
    • ASP-laina
    • Käänteinen asuntolaina
    • Taloyhtiölainan siirto
    • Ensiasunnon osto

    Muut lainat

    • Kertalaina
    • Haavelaina
    • Käyttölaina
    • Opintolaina
    • Autorahoitus

    Oppaat ja neuvot

    • Usein kysytyt kysymykset
    • Joustot ja muutokset
    • Korkosuojaus
    • Lainalaskuri
    • Lainaturva
    • Säästäminen laina-aikana
  • Säästä ja sijoita

    Aloita sijoittaminen

    • Löydä oma tapasi sijoittaa
    • Aloita kuukausisäästäminen
    • Kokeile digitaalista rahastoneuvojaa
    • Säästä lapselle

    Tuotteet

    • Osakkeet
    • Rahastot
    • Säästötilit
    • ETF:t
    • Sijoitusobligaatiot

    Palvelut

    • Osakesäästötili
    • Arvo-osuustili
    • Sijoitusneuvonta
    • Varainhoito
    • PS-säästäminen
    • Vakuutussäästäminen
    • Sijoittajan lisäpalvelut

    Oppaat ja neuvot

    • Sijoittamisen opas
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Korkoa korolle -laskuri
    • Vastuullinen sijoittaminen
    • Pörssien aukioloajat
    • Muistilista markkinoiden heiluessa
  • Päivittäispalvelut

    Tilit

    • Käyttötili
    • Säästötilit
    • Lapsen säästötili
    • Lapsen käyttötili
    • ASP-tili

    Kortit

    • Pankki- ja yhdistelmäkortit
    • Luottokortit
    • Priority pass

    Digitaaliset pankkipalvelut

    • Mobiilipankki
    • Verkkopankki
    • Danske ID
    • Tunnuslukulaite
    • Äly- ja mobiilimaksaminen
    • MunRahat
    • Allekirjoituspalvelu

    Oppaat ja neuvot

    • Asiakastuki
    • Lasten pankkiasiat
    • Apua seniorien asiointiin
    • Kuolinpesän pankkiasiat
  • Elämäni

    Asuminen

    • Ostan ensiasunnon
    • Vaihdan asuntoa
    • Hankin sijoitusasunnon
    • Rakennan omakotitalon
    • Muutan pois kotoa

    Omassa taloudessa tapahtuu

    • Tulen täysi-ikäiseksi
    • Pääsin opiskelemaan
    • Sain ensimmäisen työpaikan
    • Haluan ottaa pitkän vapaan
    • Jään työttömäksi
    • Valmistaudun eläkeikään

    Perheessä tapahtuu

    • Vauva tulossa
    • Muutamme yhteen
    • Jään perhevapaalle
    • Lapset muuttavat pois kotoa
    • Ulkomaille muutto
    • Avioero

    Muut

    • Lasten pankkiasiat
    • Seniorien pankkiasiointi
    • Kuolinpesän pankkiasiat
  • Asiakastuki
  • Asiakkuus

    Asiakkuus Danske Bankissa

    • Tule asiakkaaksi
    • Danske Etuohjelma
    • Danske Premium
    • Private Banking

    Yhteistyökumppanien edut

    • Akavan jäsenliitot
    • Suomen Osakesäästäjät
    • Suomen Vuokranantajat
    • Fennia

    Danske Bank yrityksenä

    • Taloudellinen mielenrauha
  • EN
  • SV

Sinulle

  • Verkkopankki
  • Allekirjoituspalvelu

Muun pankin tunnukset

  • Verkkopankki
  • Verkkotapaaminen
  • Allekirjoituspalvelu

Yrityksille

  • District
  • Allekirjoituspalvelu
  • Tilintarkastajaportaali
  • EN
  • SV
  • Sinulle
  • Yrityksille
  • Private Banking
  • Asset Management
  • Corporates & Institutions
  • Etusivu
  • Lainat
    • Hae

    • Lainahakemus
    • Asuntolainalaskuri
    • Hae muutosta lainaasi
    • Lainan siirto
    • Asuminen

    • Asuntolaina
    • ASP-laina
    • Käänteinen asuntolaina
    • Taloyhtiölainan siirto
    • Ensiasunnon osto
    • Muut lainat

    • Kertalaina
    • Haavelaina
    • Käyttölaina
    • Opintolaina
    • Autorahoitus
    • Oppaat ja neuvot

    • Usein kysytyt kysymykset
    • Joustot ja muutokset
    • Korkosuojaus
    • Lainalaskuri
    • Lainaturva
    • Säästäminen laina-aikana
  • Säästä ja sijoita
    • Aloita sijoittaminen

    • Löydä oma tapasi sijoittaa
    • Aloita kuukausisäästäminen
    • Kokeile digitaalista rahastoneuvojaa
    • Säästä lapselle
    • Tuotteet

    • Osakkeet
    • Rahastot
    • Säästötilit
    • ETF:t
    • Sijoitusobligaatiot
    • Palvelut

    • Osakesäästötili
    • Arvo-osuustili
    • Sijoitusneuvonta
    • Varainhoito
    • PS-säästäminen
    • Vakuutussäästäminen
    • Sijoittajan lisäpalvelut
    • Oppaat ja neuvot

    • Sijoittamisen opas
    • Usein kysytyt kysymykset
    • Korkoa korolle -laskuri
    • Vastuullinen sijoittaminen
    • Pörssien aukioloajat
    • Muistilista markkinoiden heiluessa
  • Päivittäispalvelut
    • Tilit

    • Käyttötili
    • Säästötilit
    • Lapsen säästötili
    • Lapsen käyttötili
    • ASP-tili
    • Kortit

    • Pankki- ja yhdistelmäkortit
    • Luottokortit
    • Priority pass
    • Digitaaliset pankkipalvelut

    • Mobiilipankki
    • Verkkopankki
    • Danske ID
    • Tunnuslukulaite
    • Äly- ja mobiilimaksaminen
    • MunRahat
    • Allekirjoituspalvelu
    • Oppaat ja neuvot

    • Asiakastuki
    • Lasten pankkiasiat
    • Apua seniorien asiointiin
    • Kuolinpesän pankkiasiat
  • Elämäni
    • Asuminen

    • Ostan ensiasunnon
    • Vaihdan asuntoa
    • Hankin sijoitusasunnon
    • Rakennan omakotitalon
    • Muutan pois kotoa
    • Omassa taloudessa tapahtuu

    • Tulen täysi-ikäiseksi
    • Pääsin opiskelemaan
    • Sain ensimmäisen työpaikan
    • Haluan ottaa pitkän vapaan
    • Jään työttömäksi
    • Valmistaudun eläkeikään
    • Perheessä tapahtuu

    • Vauva tulossa
    • Muutamme yhteen
    • Jään perhevapaalle
    • Lapset muuttavat pois kotoa
    • Ulkomaille muutto
    • Avioero
    • Muut

    • Lasten pankkiasiat
    • Seniorien pankkiasiointi
    • Kuolinpesän pankkiasiat
  • Asiakastuki
  • Asiakkuus
    • Asiakkuus Danske Bankissa

    • Tule asiakkaaksi
    • Danske Etuohjelma
    • Danske Premium
    • Private Banking
    • Yhteistyökumppanien edut

    • Akavan jäsenliitot
    • Suomen Osakesäästäjät
    • Suomen Vuokranantajat
    • Fennia
    • Danske Bank yrityksenä

    • Taloudellinen mielenrauha
  • Konttorit
    Hae konttoria tai pankkiautomaattia
    Etsi
    Lista konttoreistamme
Näet kaikki tulokset painamalla Enter
Työkalut
Lainahakemus Lainalaskuri Lainavalitsin Valuuttalaskuri
Asiakaspalvelu
Asiakastuki Kortit Pankkitunnukset Käteispalvelut Kaikki aiheet
Asiakaspalvelu
Asiakastuki Kortit Pankkitunnukset Käteispalvelut Kaikki aiheet

Yleisimmät huijaustavat

Taitavasti ja kekseliäästi toteutettujen huijauksien tunnistaminen ei ole aina helppoa. Haluamme suojella sinua rikollisilta ja listasimme yleisimpiä huijaustapoja ja vinkkejä niiden tunnistamiseen.

  • Huijauksen kuvaus

    Saat sähköposti- tai tekstiviestin, joka näyttäisi tulevan pankilta, viranomaiselta tai muulta luotettavalta lähettäjältä tai puhelun, jossa soittaja esiintyy esimerkiksi pankin työntekijänä tai viranomaisena. Viesti koskee yleensä tiliisi tai korttiisi liittyvää ongelmaa, maksunpalautusta tai vaikkapa noutamatta jäänyttä pakettia. Napsauttamalla viestissä olevaa linkkiä päädyt valesivulle, jolla huijari yrittää houkutella sinua paljastamaan pankkitili-, luottokortti- tai henkilötietojasi.

    Näin voit tunnistaa huijauksen

    Valesähköpostit tai -tekstiviestit alkavat esimerkiksi ”Hei” tai ”Hyvä asiakas” sen sijaan, että niissä mainittaisiin nimesi. Viesteissä lähettäjän nimessä on usein pieniä poikkeamia, ja linkit ovat vaikeaselkoisia tai lyhennettyjä, kuten "bit.ly". Danske Bankin oikea osoite danskebank.fi voi olla vaikkapa danskkebank.fi tai danskebank.cn. Tietojenkalastelusähköposteissa ja tekstiviestihuijauksissa käytetty kieli luo usein kiireellisyyden tunteen. Sähköposti- tai tekstiviestissä kerrotaan, että on tärkeää, että avaat liitteenä olevan tiedoston tai napsautat linkkiä, joka ohjaa sinut kirjautumaan väärennetylle sivustolle pankkitunnuksilla tai antamaan muita henkilökohtaisia tietoja. Jos napsautat linkkiä ja annat tietosi, huijarit voivat kirjautua pankkitilillesi ja varastaa rahasi.

    Toimi näin, jos olet saanut epäilyttävän viestin

    Älä avaa viestissä olevia linkkejä - äläkä vastaa viestiin. Poista viesti. Jos näyttää siltä, että viestin lähettäjä on Danske Bank, ilmoita siitä meille osoitteeseen huijausviestit@danskebank.fi. Liitä mukaan näyttökuva viestistä. Jos saat ilmoituksen pankilta saapuneesta viestistä, käy lukemassa se omasta mobiilipankista sen sijaan että klikkaisit linkkejä. Muista myös, että pankkitunnusten tai kortin tietoja ei tule antaa millekään linkin kautta avautuvalle sivulle.

    Katso esimerkkejä valesähköposteista

    Vinkkejä tietojenkalastelulta ja tekstiviestihuijauksilta suojautumiseksi

    • Ole erityisen varovainen, jos pankki, muu rahoituslaitos tai viranomainen pyytää sinulta henkilökohtaisia tietoja, kuten luotto- tai maksukorttisi tunnusluvun tai verkkopankkitunnuksia.
    • Lue sähköposti tai tekstiviesti läpi huolellisesti. Vertaa lähettäjän osoitetta aiempiin aitoihin viesteihin, jotka olet saanut oikealta lähettäjältä. Jos olet epävarma, tarkista sähköpostin tai tekstiviestin aitous soittamalla yritykselle tai organisaatiolle sen julkisesti saatavilla olevaan puhelinnumeroon.
    • Tarkkaile aina oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheitä.
    • Älä koskaan napsauta epäilyttäviä linkkejä tai lataa liitteitä. Ota yhteyttä yritykseen tai organisaatioon käyttämällä sen julkisesti saatavilla olevaa puhelinnumeroa.
    • Tarkista aina verkkosivuston verkkotunnus. Jos URL-osoite sisältää väärin kirjoitettuja sanoja tai epätavallisia merkkejä, se voi olla merkki siitä, että se ei ole turvallinen.
    • Lähetä saamasi väärennetty sähköposti tai tekstiviesti osoitteeseen huijausviestit@danskebank.fi ja poista viesti välittömästi sen jälkeen.
  • Huijauksen kuvaus

    Puhelinurkinta tai vishing tarkoittaa väärennettyjä puheluita huijarilta, joka väittää soittavansa pankistasi tai jostakin muusta yrityksestä tai organisaatiosta. Huijari yrittää huijata sinua luovuttamaan henkilökohtaisia tai taloudellisia tietoja tai saada sinut siirtämään rahaa huijarin hallitsemalle tilille.

    Yksi tunnettu puhelinurkinnan menetelmä on turvallisen tilin huijaus, jossa huijari kertoo kohteelleen, että tämän tili on vaarantunut. Huijari taivuttelee uhrin suorittamaan maksun ”turvalliselle tilille”, joka onkin todellisuudessa huijarin tili.

    Valetukipyynnössä sinuun ottaa yhteyttä henkilö, joka väittää kuuluvansa esimerkiksi Microsoftin asiakastukitiimiin. Hän yrittää saada sinut paljastamaan tietokoneesi käyttäjätunnuksen ja salasanan, jotta hän voisi auttaa sinua tietokoneeseen liittyvässä ongelmassa. Tai hän pyytää sinua asentamaan Teamviewer –etähallintaohjelman. Huijari saattaa pyytää sinulta myös korttitietojasi tai lupaa kirjautua tietokoneellesi tai verkkopankkiisi.

    Näin voit tunnistaa huijauksen

    Luotettavien palveluntarjoajien teknisestä tuesta ei soitetaan asiakkaille ilman, että asiakkaan kanssa on sovittu yhteydenotosta etukäteen.

    Toimi näin, jos saat epäilyttävän puhelun

    Lopeta puhelu, jos yllättäen soittanut henkilö väittää olevansa jonkin palveluntarjoajan teknisestä tuesta. Älä anna soittajalle mitään henkilökohtaisia tietojasi. Älä myöskään asenna tai anna asentaa tietokoneeseesi etäyhteysohjelmia soittajan pyynnöstä.

  • Huijauksen kuvaus

    Haittaohjelma on pieni ohjelma, joka asennetaan tietokoneellesi, matkapuhelimeesi tai tabletillesi ilman, että tiedät siitä mitään. Haittaohjelma saattaa tulla klikkaamasi linkin mukana, tuntemattoman ohjelman latauksessa tai tartunnan saaneessa tiedostossa. Jotkin haittaohjelmatyypit saattavat vakoilla asioitasi ja siepata henkilötietojasi. Toisenlaiset ohjelmat puolestaan luovat ”näkymättömän” sivun verkkopankin kirjautumissivun päälle ja kopioivat kirjautumistietosi.

    Näin voit tunnistaa huijauksen

    Käyttämäsi laite voi hidastua merkittävästi, ohjelmien avaaminen kestää ja datan käyttö lisääntyä. Laitteellesi voi ilmestyä ohjelmia ja tuntemattomia kuvakkeita tai matkapuhelimeen sovelluksia, joita et ole asentanut. Joissain tapauksissa esimerkiksi tuttavasi saattavat saada sinun nimissäsi lähetettyjä roskaposteja. Muista pitää virustorjuntaohjelmasi, palomuuri, käyttöjärjestelmäsi ja sovelluksesi aina ajan tasalla.

    Toimi näin, jos epäilet haittaohjelmaa

    Ota laite pois internetistä katkaisemalla verkkoyhteys tai irrottamalla verkkopiuha laitteestasi. Tuhoa väliaikaistiedot ja tarkista selaimen toimivuus. Aja virustarkastus ja tarvittaessa asenna käyttöjärjestelmä uudestaan. Jos epäilet haittaohjelmaa, mutta et osaa poistaa sitä itse, laite kannattaa viedä huollettavaksi asiantuntijalle.

    Lue tarkemmat ohjeet, kuinka pysyt turvassa verkossa

  • Huijauksen kuvaus

    Rakkauspetoksessa huijari lähestyy jotakuta digitaalisten kanavien kautta ja aloittaa keskustelun tarkoituksenaan luoda romanttinen suhde. Rakkaushuijari hyödyntää sitten suhteessa syntynyttä luottamusta käyttääkseen kohdetta hyväksi ja huijatakseen häneltä rahaa. Rakkaushuijarit vaikuttavat usein vilpittömiltä, tunteellisilta ja erittäin välittäviltä. He pyytävät usein aluksi vain vähän rahaa, mutta ajan myötä he pyytävät uhriaan lähettämään heille yhä enemmän ja enemmän.

    Internetin deittipalstoilla toimii huijareita, jotka ovat erittäin taitavia sosiaalisessa manipuloinnissa. Voi olla hyvin vaikea tunnistaa, onko kyseessä tavallinen tutustuminen toiseen seuraa hakevaan ihmiseen vai ammattirikollisen huijausyritys. Huijarin tavoite on ainoastaan taloudellinen hyöty.

    Näin voit tunnistaa huijauksen

    Rahan pyytäminen uhrilta alkaa romanttisen viestittelyn jälkeen. Huijari yleensä viittaa kiireelliseen hätätilanteeseen ja tilapäiseen lainan tarpeeseen.

    Vinkkejä rakkauspetokselta suojautumiseksi

    • Keskustele deittailukokemuksistasi ystävien ja perheen kanssa.
    • Sano ei, jos sinua pyydetään siirtämään rahaa kiireellisesti esimerkiksi lentolippuihin tai sairauskuluihin.
    • Ole varovainen sen suhteen, mitä tietoja jaat sosiaalisessa mediassa ja deittailusivustoilla.
    • Älä pidä kiirettä. Tutki henkilön profiilia tarkasti ja kysy kysymyksiä.
    • Tarkkaile oikeinkirjoitus- ja kielioppivirheitä, epäjohdonmukaisuuksia henkilön tarinoissa ja tekosyitä, kuten jos henkilö sanoo, ettei hänen verkkokameransa toimi.
    • Ole varovainen rahaa koskevien pyyntöjen suhteen. Älä koskaan lähetä rahaa, korttitietoja, tilitietoja tai kopioita henkilökohtaisista asiakirjoista.

    Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

    Älä lähetä rahaa tai henkilötietojasi kenellekään. Ota yhteyttä asiakaspalveluumme, jos epäilet tietojesi jo joutuneen vääriin käsiin.

    Lue lisää Rikosuhripäivystyksen sivuilta

    Rakkauspetokset ja romanssihuijaukset verkossa (riku.fi)

    Keinoja rakkaushuijauksen selvittämiseksi (riku.fi)

  • Huijauksen kuvaus

    Sijoitushuijaukset lähtevät liikkeelle yleensä sosiaalisen median, sähköpostin tai puhelun välityksellä. Huijausmainoksissa saatetaan käyttää myös julkisuuden henkilöitä. Mainokset sijoittamisen korkeiden tuottojen lupauksilla saattavat houkutella ottamaan yhteyttä mainostajaan. Puhelimitse yhteyttä ottava soittaja on usein ulkomaalainen henkilö, joka esittäytyy esimerkiksi sijoitusneuvojaksi, arvopaperivälittäjäksi tai salkun hoitajaksi.

    On olemassa myös teknisesti kehittyneempiä sijoitushuijauksia, joissa rikollistaho on tehnyt uskottavan näköisen verkkosivun, jolla asiakas voi ikään kuin seurata sijoituksiaan, mutta todellisuudessa sivusto on tekaistu ja rahat menevät rikollisille.

    Näin voit tunnistaa huijauksen

    Nyrkkisääntönä on, että jos joku sijoituskohde kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, silloin kyseessä on hyvin suurella todennäköisyydellä huijaus. Huijari pyrkii nopeuttamaan päätöksen tekoasi tai painostaa siihen, ettet voi kieltäytyä tarjouksesta. Tehdylle sijoitukselle voidaan maksaa ensin huomattavia voittoja ja näin houkutellaan lisäsijoittamiseen. Sen jälkeen yhteydet katkeavat, eikä soittoihin ja sähköposteihin vastata. Saamiesi tarjousesitteiden asiasisältö on yleensä hyvin kevyt ja peittelevä, tarjottava tuotto on keskitasoa parempaa ja tarjoajan yhteys- ja kotipaikkatiedot ovat puutteelliset.

    Toimi näin, jos epäilet joutuneesi huijauksen uhriksi

    Selvitä, pitävätkö sijoitusneuvojan viittaukset paikkaansa: onko sijoituksilla vakuutta, kuka sijoituksia hallinnoi ja kuuluvatko sijoitukset jonkin viranomaisen valvontaan. Jos saamasi sähköposti näyttää olevan peräisin tunnetulta yritykseltä, ota yhteyttä lähettäjään yrityksen virallisten sivujen kautta ja varmista, että viesti on aito, ennen kuin sijoitat rahojasi. Kysy tarvittaessa neuvoa asiantuntijalta.

    Vinkkejä sijoituspetoksilta suojautumiseksi

    • Älä koskaan reagoi ei-toivottuihin sijoitusmahdollisuuksia koskeviin puheluihin.
    • Arvioi kriittisesti tarjouksia, joissa luvataan turvallisia sijoituksia, taattuja tuottoja ja suuria voittoja. Jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on!
    • Jos tunnet painostusta tarttua sijoitusmahdollisuuteen, sijoitus on todennäköisesti huijaus. Sinun ei pitäisi koskaan tuntea painostusta rahojesi sijoittamiseen.
    • Jos haluat aloittaa sijoittamisen, tee se turvallisesti pyytämällä neuvoa pankistasi tai muulta pätevältä rahoitusasiantuntijalta.
    • Älä koskaan luovuta tietokonettasi tai mobiililaitettasi kenellekään tai paljasta henkilökohtaisia tai taloudellisia tietojasi.

    Varoituslista epäilyttävistä ja luvattomista palveluntarjoajista (finanssivalvonta.fi) 

  • Huijauksen kuvaus
    Kiristysohjelmat ovat haittaohjelmien uudempi muoto, joka yleistyy jatkuvasti. Jos kiristysohjelma on tartuttanut tietokoneen tai verkon, se estää järjestelmän käytön tai salaa sen tiedot. Erityisesti lukitseva kiristysohjelma ja salaava kiristysohjelma ovat suosittuja. Rikolliset vaativat lunnasrahoja tietojen vapauttamista vastaan.

    Näin voit tunnistaa huijauksen
    Lukitseva kiristysohjelma estää tietokoneen perustoiminnot, kuten työpöydän käytön ja mahdollistaa vain osittaisen hiiren ja näppäimistön toiminnan. Salaavan kiristysohjelman tavoitteena on salata tärkeät tietosi, kuten asiakirjat, kuvat ja videot, mutta se ei häiritse tietokoneen perustoimintoja. Voit nähdä tiedostot, mutta et pääse käsiksi niihin. Sen vuoksi on tärkeää huolehtia säännöllisestä varmuuskopioinnista ja säilyttää varmuuskopiot poissa verkosta turvallisissa olosuhteissa.

    Toimi näin, jos epäilet kiristysohjelmaa
    Yritä poistaa haittaohjelma tai käynnistää laite uudestaan. Jos et osaa toimia itse, kannattaa laite viedä huollettavaksi asiantuntijalle.

  • Identiteettivarkaus on rikollinen teko, jossa huijarit varastavat petoksen tekemistä varten henkilökohtaisia tietoja, kuten henkilötunnuksen tai verkkopankkitunnukset. Varastettuja henkilötietoja voidaan käyttää väärin lainan ottamiseen, tilien luomiseen uhkapelisivustoille tai luotolla ostamiseen uhrin nimissä.

    Vinkkejä identiteettivarkauksilta suojautumiseksi

    • Ole tietoinen siitä, missä ja kuinka paljon osoitteen ja puhelinnumeron kaltaisia henkilökohtaisia tietoja jaat sähköposteissa ja verkkosivustoilla.
    • Älä koskaan luovuta verkkopankkitunnuksiasi, koska huijarit voivat niiden avulla ottaa lainaa tai varastaa rahaa pankkitililtäsi. Verkkopankkitunnukset ovat digitaalinen henkilöllisyytesi, eikä kenenkään muun kuin sinun pitäisi tietää kirjautumistietojasi ja salasanojasi.
    • Harkitse sosiaalisen median tiliesi tietosuoja-asetusten muuttamista, jos jaat henkilökohtaisia tietoja verkossa.
    • Harkitse eri tilien välisen linkityksen poistamista käytöstä, jotta tietoja ei jaeta eri sosiaalisen median sovellusten välillä.
  • Rahan muulauksessa henkilö siirtää laittomasti hankittua rahaa eri tilien välillä ja saa siitä palkkion. Rahamuulina toimiminen on laitonta, koska järjestäytyneet rikollisryhmät voivat pestä rahaa rahamuulien avulla. Rikolliset värväävät uhreja eri tavoin, esimerkiksi lähestymällä heitä kadulla, henkilökohtaisen yhteydenoton kautta, sähköpostitse tai sosiaalisen median kanavilla.

    Rahamuulina toimiminen on rikos, ja rahan muulauksella on vakavia seurauksia, kuten pankkitilien sulkeminen, rikosrekisterin saaminen tai vankilaan päätyminen.

    Vinkkejä rahamuuliksi joutumisen välttämiseksi

    • Älä koskaan anna epäilyttävien tahojen käyttää tilejäsi rahan siirtämiseen tai nostamiseen riippumatta siitä, kuinka pieni tai suuri summa on.
    • Pidä henkilökohtaiset pankkitietosi itselläsi.
    • Kieltäydy aina, jos tuntematon tai muuten epäilyttävä henkilö ottaa sinuun yhteyttä ja kysyy, voiko hän käyttää tiliäsi tai pyytää sinua nostamaan rahaa hänen puolestaan.

Muista, että pankit, viranomaiset tai muut luotettavat toimijat eivät koskaan pyydä tilitietojasi, tunnuksiasi tai muita salassa pidettäviä tietoja sähköpostilla tai puhelimessa.

Jos epäilet antaneesi tietojasi vääriin käsiin, ota heti yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiantuntijamme ovat apunasi kaikissa epäilyttävissä tilanteissa vuorokauden ympäri.

0200 2585 (pvm/mpm)

Tietoturva

Oletko joutunut petoksen uhriksi?

Saatat joutua huijauksen tai petoksen uhriksi monilla eri tavoilla. Hanki täältä hyvät ohjeet huijauksen tunnistamiseksi – ja toimintaohjeet sen varalta, että vahinko pääsee tapahtumaan.

Toimi välittömästi, jos epäilet huijausta
Tietoturva

Tarkkana verkossa

Tutustu ohjeisiin, joiden avulla vältyt huijareilta ja huolehdit verkkoturvasta.

Lue, kuinka huijauksilta voi pysyä suojassa

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.

Ota yhteyttä Tule asiakkaaksi
Danske Bank
Työkalut
  • Lainahakemus
  • Lainalaskuri
  • Valuuttalaskuri
Hyödyllistä tietoa
  • Kortit
  • Pankkitunnukset ja kirjautuminen
  • Saavutettavuus
  • Artikkelit
  • Ilmiantosivusto
Asiakaspalvelu
  • Yhteystiedot
  • Tule asiakkaaksi
  • Anna palautetta
Tietoa pankista
  • Tietoa pankista
  • Sijoittajasuhteet
  • Medialle
  • Ura
  • Vastuullisuus
  • Kiinnitysluottopankki
 
Danske Bank ei tarjoa sijoitusneuvontapalveluja ("sijoitusneuvontapalvelut") tai osakkeiden tai muiden arvopaperien kaupankäynti-, välitys- ja myyntipalveluja ("välitys- ja myyntipalvelut") yhdysvaltalaisille henkilöille, jotka määritellään jäljempänä, ja tämän verkkosivuston sisältö ei ole tarkoitettu jaeltavaksi tällaisille yhdysvaltalaisille henkilöille tai heidän käytettäväkseen. Mitään tämän verkkosivuston sisällössä ei pidä tulkita sijoitusneuvontapalvelujen tai välitys- ja myyntipalvelujen tarjoamiseksi yhdysvaltalaisille henkilöille.

Sijoitusneuvontapalvelujen osalta yhdysvaltalaiseksi henkilöksi katsotaan Yhdysvalloissa asuva luonnollinen henkilö; tai Yhdysvalloissa rekisteriin merkitty tai perustettu yritys tai yhtiö, pois lukien pätevistä liiketoiminnallisista syistä toimivan, säännellyn yhdysvaltalaisen vakuutusyhtiön tai pankin offshore-sivuliikkeet tai asiamiehet; tai ulkomaisen, Yhdysvalloissa sijaitsevan ulkomaisen tahon sivuliike tai asiamies; tai trusti, jonka edunvalvoja on yhdysvaltalainen henkilö, paitsi jos sijoituspäätökset tekee tai niihin osallistuu ei-yhdysvaltalainen henkilö; tai kuolinpesä, jonka pesäjakaja tai pesänhoitaja on yhdysvaltalainen henkilö, paitsi jos kuolinpesään sovelletaan ulkomaista lainsäädäntöä ja jos sijoituspäätökset tekee tai niihin osallistuu ei-yhdysvaltalainen henkilö; tai ei-harkinnanvarainen, yhdysvaltalaisen henkilön hyväksi hallinnoitu tili; tai yhdysvaltalaisen välittäjän tai uskotun miehen hallinnoima harkinnanvarainen tili, paitsi jos sitä hallinnoidaan ei-yhdysvaltalaisen henkilön hyväksi; tai mikä tahansa Yhdysvaltain arvopaperilainsäädännön kiertämistarkoituksessa perustettu tai toimiva taho. Termi ”yhdysvaltalainen henkilö” ei tarkoita ketään henkilöä, joka ei ollut Yhdysvalloissa tullessaan Danske Bankin sijoitusneuvonnan asiakkaaksi.

Välitys- ja myyntipalvelujen osalta yhdysvaltalainen henkilö on kuka tahansa Yhdysvalloissa sijaitseva asiakas, pois lukien asiakkaat, jotka asuivat Yhdysvaltojen ulkopuolella silloin, kun asiakassuhde Danske Bankiin syntyi ja jotka – Yhdysvalloissa ollessaan – eivät ole (i) Yhdysvaltain kansalaisia (mukaan lukien Yhdysvaltojen ja toisen maan kaksoiskansalaisuus), (ii) laillisia, pysyviä Yhdysvaltain asukkaita (eli green cardin haltija) eivätkä (iii) oleskele Yhdysvalloissa muuten kuin väliaikaisesti.
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Televisiokatu 1, Helsinki, PL 1243, 00075 DANSKE BANK, BIC: DABAFIHH
Yhteystiedot | Yleiset ehdot | Tietosuoja | Evästekäytäntö | Saavutettavuus | Ilmiantosivusto
Puhelut voidaan nauhoittaa turvallisuussyistä sekä dokumentointia varten
Kirjaudu mobiilipankkiin Kirjaudu muihin verkkopalveluihin
  • Valitse aihealue

    Tilit, kortit ja maksaminen Verkko- ja mobiiliasiointi Säästäminen ja sijoittaminen Lainat

    Vastaamme chatissa arkisin klo 9-16.

    Huomaathan, että henkilökohtaiset pankkiasiat saat hoitoon verkkopankin chatissa. Löydät chatin verkkopankin oikeasta yläkulmasta kohdasta Ota yhteyttä ja usein kysyttyä > Chattaa kanssamme.

  • Usein kysyttyä
    • Ohjeita huijausten varalle

    • Danske ID:n lataus ja käyttö

    • Pankkitunnukset lukossa

    • Tiliotteen löytäminen

    • Säästötilit

    Suosituimpia aiheita
    • Turvallisuus

    • Pankkitunnukset

    • Tilit

    • Kortilla maksaminen

    • Tilisiirrot ja maksut

    Lisää aiheita ja yhteystiedot

  • Hae konttoria tai pankkiautomaattia
    Etsi
    Lista konttoreistamme
Danske Bank

Danske Bankin evästeiden käyttö ja henkilötietojen käsittely

Käytämme omista evästeistämme ja kolmannen osapuolen evästeistä saatavia tietoja. Käytämme evästeitä ja käsittelemme henkilötietoja asetustesi muistamiseen, palvelujemme parantamiseen, sivuston liikenteen seurantaan, sinulle kohdennettujen viestien näyttämiseen (mukaan lukien profilointi) ja sivuston käyttösi seurantaan. Voit hyväksyä kaikkien evästeiden käytön, toiminnallisten, tilastollisten ja markkinointievästeiden käytön tai vain välttämättömien evästeiden käytön. Suostumuksesi kattaa sekä evästeiden käytön että niihin liittyvien henkilötietojen käsittelyn. Voit lukea lisätietoja evästeiden käytöstä ja henkilötietojen käsittelystä. Jos haluat lisätietoja suostumuksesi peruuttamisesta, napsauta sivuston alareunassa olevaa evästekäytäntö-linkkiä.
Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.