Kortti ei toimi - mitä voin tehdä?

Jos korttisi ei toimi, tarkista ensin seuraavat asiat

  • Onko tililläsi riittävästi katetta? 
    Tarkista tilin kate helposti kirjautumalla mobiili- tai verkkopankkiin. Tilin saldon voi tarkistaa käteisnostoautomaatilla. Voit myös soittaa automaattiseen, vuorokauden ympäri palvelevaan, puhelinpalveluun 0200 2581 (pvm/mpm). Palvelun käyttö vaatii pankkitunnukset.
  • Onko korttisi voimassa?
    Tarkista kortin voimassaoloaika korttisi takaa. Korttisi toimii sen voimassaolokuukauden loppuun asti.
  • Jos verkko-osto ei onnistu, tarkista oletko syöttänyt korttisi tiedot oikein
    Verkko-ostoksia tehdessä tarkista seuraavat asiat:
    • korttinumero on näppäilty ilman välilyöntejä
    • voimassaoloaika on oikein
    • kortin kääntöpuolella oleva 3-numeroinen CVC-koodi on oikein
    • Tarkasta, että kortin käyttö verkossa on sallittu ja maarajaus vastaa verkkokaupan sijaintia.
    • Varmista, että olet oikean palveluntarjoajan sivuilla. Lue lisää verkko-ostosten turvallisuudesta 

    Danske Bankin korteilla tehtävät verkko-ostot vahvistetaan suoraan Danske ID -sovelluksella, Danske Bankin pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla. Tutustu turvalliseen verkkomaksamiseen.
    Lue lisää: Verkko-ostot kortilla 

    Varmista, että matkapuhelinnumerosi on päivitetty pankin järjestelmiin. Voit tarkistaa yhteystietosi ja muuttaa niitä mobiilipankissa valitsemalla sovelluksen alareunasta Profiili > Yhteystiedot. Verkkopankissa muutos onnistuu kohdasta Omat asetukset.

  • Oletko ulkomailla?

    Tarkista kortin maarajaus. Kun käytät korttia sirun ja PIN-koodin avulla ulkomailla, kyseinen alue avautuu käyttöön automaattisesti ja sulkee muut maanosat käytöstä. Jos käytät korttia toisessa maassa ensimmäistä kertaa magneettijuovalla, tulee sinun avata alue käyttöön mobiili- tai verkkopankista.

    Mobiilipankissa maarajauksia pääset muokkaamaan Kortit-osiosta. Valitse kortti, johon haluat rajauksen tehdä > Kortin asetukset > valitse missä korttiasi voi käyttää.

    Verkkopankissa vastaava kohta löytyy valitsemalla Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja. Klikkaa kortin edessä olevaa nuolta ja valitse Korttiturvallisuus.

  • Onko käteisnostoraja ylitetty? 
    Korttiturvallisuuden parantamiseksi olemme tehneet valmiiksi rajauksia korttiisi. Käteisnostoraja on aina enintään 3500 euroa. Danske Bankin korteissa on käytössä 24 tunnin ja 30 päivän nostoraja. 30 päivän nostoraja ei määräydy kalenterikuukauden mukaan, vaan se on juokseva. Se tarkoittaa sitä, että kunkin noston yhteydessä tarkistetaan, kuinka paljon olet nostanut käteistä edellisten 30 päivän aikana. Tarkistat korttisi käteisnostorajat mobiilipankissa kohdasta Kortit > valitse kortti > Kortin asetukset > Käyttörajat ja viimeisimmät käteisnostot näet tilitapahtumistasi.
  • Tarkista hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin jolla maksat

Onko tunnuslukusi lukkiutunut?

Jos syötät kortin tunnuslukua monta kertaa virheellisesti, kortti lukkiutuu automaattisesti turvallisuussyistä.

Kortti on mennyt lukkoon maksupäätteellä, esim. kaupan kassalla tai ravintolassa

Voit aktivoida korttisi asioimalla Otto-automaatilla ja syöttämällä pin-koodin noston yhteydessä oikein. Kortti aktivoituu takaisin käyttöön.

Kortti on mennyt lukkoon automaatilla

Jos korttisi tunnusluku on lukkiutunut Otto-automaatilla, saat sen avattua verkkopankin kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > klikkaa kyseisen kortin edessä olevasta nuolesta ja valitse Avaa kortti käyttöön.

Bensa-asemalla lukkiutunut tunnusluku avautuu käyttöön automaattisesti vuorokauden kuluttua. Sulku koskee vain sen ketjun asemia, jolla kortti on lukittu.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.