Tilisiirrot ja e-laskut
Lue usein kysytyt kysymykset tilisiirtoihin, laskujen maksuun sekä e-laskujen hallintaan liittyen.
Tilisiirrot ja maksut
-
Mobiilipankissa teet tilisiirron kohdasta Maksut > Muulle tilille. Valitse miltä tililtä haluat tehdä siirron painamalla tilin nimeä. Täytä maksun saajan tiedot niille varattuihin kenttiin ja valitse näppäimistösi oikeasta alareunasta Valmis. Halutessasi voit myös tehdä siirron lukemalla viivakoodin tai syöttämällä virtuaaliviivakoodin.
Verkkopankissa tilisiirto onnistuu kohdasta Maksut > Tee uusi maksu.
-
Mobiilipankissa yksittäisen tilisiirron maksimiraja on 30 000 euroa. Vuorokausikohtainen yhteenlaskettu siirtoraja on 140 000 euroa.
Verkkopankissa yksittäisen tilisiirron maksimiraja on 140 000 euroa. Samalla tavalla myös yhteenlaskettu siirtoraja vuorokaudessa on 140 000 euroa.
Voit laskea maksu- ja päiväkohtaisia rajoja sekä mobiili- että verkkopankissa. Siirtorajoja suuremmat siirrot voi toteuttaa olemalla yhteydessä asiakaspalveluun.
-
Kun vastaanottava pankki tukee reaaliaikaisia maksuja, Danske Bank välittää kotimaiset maksut reaaliaikaisesti 100 000 euroon asti.
Jos vastaanottava pankki ei ole reaaliaikaisten maksujen piirissä, maksu välittyy 1–2 pankkipäivän kuluessa.
Vastaanottaja voi tarkistaa omasta pankistaan, kuuluuko se reaaliaikaisten maksujen palvelun piiriin.
-
Mobiilipankissa siirrät rahaa omien tilien välillä kohdasta Maksut > Omien tilien välillä.
Verkkopankissa voit siirtää rahaa omien tilien välillä kohdasta Maksut > Tee uusi maksu.
Siirretyt varat ovat käytettävissä toisella Danske Bankin tilillä heti. Arki-iltana tai viikonloppuna tehty siirto näkyy seuraavaan pankkipäivään asti sekä veloitetulla että vastaanottavalla tilillä varauksena.
-
Ulkomaille maksaminen onnistuu kätevästi verkkopankissa. Maksun tiedoista riippuen teet maksun joko tavallisena tilisiirtona eli SEPA-siirtona tai ulkomaanmaksuna.
SEPA-tilisiirtona voit maksaa euromääräisiä maksuja EU-maihin samasta paikasta ja samalla hinnalla kuin kotimaan tilisiirrot.
Huomioithan, että seuraavien edellytysten on täytyttävä, jotta maksu voidaan välittää SEPA-tilisiirtona:
- Maksu välitetään EU- tai ETA-maahan, Sveitsiin, Monacoon tai San Marinoon.
- Saajan tilinumero on ilmoitettu IBAN-muodossa ja saajan pankin BIC/SWIFT-koodi on annettu maksun tiedoissa. Kuluihin lisätään hinnaston mukainen palvelumaksu, jos IBAN-tilinumero puuttuu SEPA-alueen tilisiirrosta.
- Maksaja ja saaja maksavat kumpikin omat kulunsa.
Danske Bank ei veloita SEPA-tilisiirrosta palvelumaksua, kun edellä mainitut kohdat täyttyvät. Jos kaikki SEPA-tilisiirron edellytykset eivät täyty, pankki välittää maksun ulkomaille muun tilisiirron hinnalla palveluhinnaston mukaisesti.
Muut ulkomaanmaksut pääset tekemään verkkopankin kohdasta Maksut > Maksa ulkomaille.
-
Ulkomaanmaksut saapuvat tilillesi nopeammin, kun maksajalla on käytössään täsmälliset pankkiyhteystietosi.
Tärkeimmät tiedot ovat pankin BIC/SWIFT-koodi ja oman tilisi kansainvälinen IBAN-tilinumero.
Näet IBAN-tilinumerosi verkkopankin etusivulla ja tiliotteellasi. Danske Bankin BIC/SWIFT-koodi on DABAFIHH.Jos maksua varten tarvitaan pankin osoite, käytä Danske Bankin virallista osoitetta:
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
PL 1243
00075 DANSKE BANK -
Voit tulostaa tai tilata kuitin verkkopankin Tapahtumat-sivulta napsauttamalla haluamaasi maksua. Valitse Tulosta tai Tilaa kuitti. Tilaa kuitti -painikkeesta pääset tilaamaan tapahtumasta postitse toimitettavan maksullisen kuitin. Kuitista veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.
Verkkopankissa voit katsella enintään 13 kuukautta vanhoja tapahtumia. Tätä vanhemmasta tapahtumasta tilaat kuitin ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Vielä varauksessa olevasta maksusta ei voi tilata kuittia.
-
Jos olet vahingossa siirtänyt rahaa väärälle tilille, ole yhteydessä suoraan maksun saajaan. Jos virheellinen tilisiirto johtui näppäilyvirheestä, seuraa pari päivää siirtyykö raha takaisin tilillesi. Näin tapahtuu esimerkiksi silloin, kun saajan tilinumeroa ei ole olemassa. Virheellisesti kirjoitettu saajan nimi ei kuitenkaan vaikuta maksun perille menoon, sillä maksut ohjautuvat saajalle syötetyn tilinumeron perusteella.
Jos et tunnista saajan tilinumeroa eikä maksu palaudu, pankki voi tehdä maksusta oikaisupyynnön. Kyseessä on oikaisupyyntö, joka ei takaa rahojen palautumista. Oikaisupyynnön teet olemalla yhteydessä asiakaspalveluun. Pyynnöstä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu.
-
Jos sinulla on ongelmia laskujen maksamisessa verkkopankissa, kokeile seuraavia asioita:
- Tyhjennä selaimen välimuisti ja evästeet.
- Käytä toista selainta tai laitetta.
- Tarkista mahdolliset selaimen ja laitteen käyttöjärjestelmän päivitykset.
- Varmista, että täyttämäsi maksutiedot ovat oikein.
Jos edellä mainitut keinot eivät toimi, ole yhteydessä asiakaspalveluumme.
-
Voit maksaa laskuja ilman pankkitunnuksia joko maksukuorella tai asioimalla kassapalvelukonttorissa.
Maksukuoripalvelu soveltuu satunnaisten laskujen maksamiseen silloin kun käytössä ei ole pankkitunnuksia. Pankki maksaa maksukuoressa lähetetyn laskun ja veloittaa summan tililtä. Laskun maksusta veloitetaan hinnaston mukainen veloitus. Maksukuoret itsessään ovat maksuttomia ja pankki maksaa postimaksun.
Maksukuoritilauksen voi tehdä ensisijaisesti maksukuorinippujen mukana tulevalla lomakkeella. Voit myös noutaa muutamia maksukuoria lähimmästä konttoristamme tai vaihtoehtoisesti tilata kuoria soittamalla asiakaspalveluun. Tarkista lähimmän konttorin palvelut ja aukioloajat kotisivuiltamme.
Jos haluat valtuuttaa jonkun läheisen ihmisen hoitamaan pankkiasioita puolestasi, voit antaa hänelle käyttöoikeuden haluamiisi tileihin. Mikäli valtuutettu henkilö ei ole Danske Bankin asiakas, edellyttää käyttöoikeuden lisääminen yhteistä käyntiä konttorilla. Käyttövaltuutettu voi myös avata oman asiakkuuden kotisivujemme kautta kohdasta Tule asiakkaaksi, jolloin hän saa postitse Danske Bankin pankkitunnukset. Kun asiakkuus on avattu, voit lisätä käyttöoikeuden verkkopankissasi valitsemalla tililuettelosta haluamasi tilin > Tilin tiedot ja asetukset > Käyttöoikeudet.
Käyttöoikeuden voi myös antaa soittamalla asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm) tai varaamalla ajan konttorille ajanvarausnumerostamme 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm). Soittaessasi tarvitset pankkitunnukset tunnistautumista varten.
-
Maksukuoritilauksen voi tehdä ensisijaisesti maksukuorinippujen mukana tulevalla lomakkeella. Voit myös noutaa muutamia maksukuoria lähimmästä konttoristamme tai vaihtoehtoisesti tilata kuoria soittamalla asiakaspalveluun.
E-laskut ja maksusopimukset
-
Maksusopimuksia on kolmea erilaista: e-lasku, toistuva maksu ja suoramaksu.
E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka laskuttaja lähettää asiakkaan verkkopankkiin. E-laskusopimuksessa laskuttaja määrittelee laskun eräpäivän ja summan. Asiakas voi valita veloitetaanko e-lasku automaattisesti vai haluaako hän hyväksyä sen erikseen maksuun.
Toistuvassa maksusopimuksessa maksajan tililtä veloitetaan säännöllisin väliajoin etukäteen valittu summa. Toistuva maksusopimus sopii maksuille, joissa on aina sama eräpäivä ja sama summa. Voit valita veloitetaanko toistuva maksu tililtä automaattisesti vai hyväksytkö maksun erikseen.
Suoramaksusopimus sopii asiakkaille, joilla ei ole verkkopankkia käytössään. Se on tarkoitettu toistuvien laskujen maksuun. Suoramaksussa laskuttaja lähettää asiakkaalle veloitettavasta laskusta ennakkoilmoituksen paperisena kotiin. Maksu veloitetaan tililtä eräpäivänä automaattisesti.
-
Teet uuden e-laskusopimuksen verkkopankissa kohdasta Maksut > Tee e-laskusopimus. Kirjoita hakukenttään yrityksen nimi ja klikkaa Hae. Valitse laskuttajan nimi hakutuloksista > Tee sopimus. Mobiilipankissa ei toistaiseksi pysty tekemään tai muokkaamaan e-laskusopimuksia.
Sopimuksen tekemiseen tarvitset laskuttajalta saadun yksilöintitiedon. Yksilöintitieto on laskuttajan määrittämä tieto, jolla lasku osataan ohjata oikein laskuttajan järjestelmiin. Yksilöintitieto näkyy yleensä viimeisessä laskussa. Jos tietoa ei löydy, olethan yhteydessä laskuttajaan.
Sopimuksen tekemisen jälkeen laskuttaja lähettää e-laskut suoraan verkkopankkiisi. Voit valita veloitetaanko laskut automaattisesti vai hyväksytkö jokaisen laskun erikseen.
Löydät sinulle lähetetyt e-laskut verkkopankista kohdasta Arkistot ja verkkopalkka > E-laskujen arkisto.
-
Verkkopankissa voit muuttaa tai poistaa maksusopimuksen kohdasta Maksut > Katsele ja muuta maksusopimuksia.
Maksusopimustyypit on lajiteltu omille välilehdilleen: e-lasku, suoramaksu ja toistuva maksu. Tarkastelet haluamaasi maksusopimusta avaamalla oikean välilehden. Sopimusta pääset päivittämään napsauttamalla saajan nimen edessä olevaa nuolivalikkoa ja valitsemalla Muuta tai Poista.
Huomioithan, että e-laskusopimuksen poisto ei poista mahdollista erääntyvää e-laskua, joten poista lasku tarvittaessa erääntyvistä maksuista vielä erikseen.
-
Ongelman ratkaisee useimmiten e-laskusopimuksen poisto ja uudelleentekeminen.
Poista sopimus verkkopankissa kohdasta Maksut > Katsele ja muuta maksusopimuksia > E-lasku-välilehti. Valitse oikea e-laskusopimus ja Poista.
Tee uusi e-laskusopimus aikaisintaan seuraavana päivänä. Varmista sopimusta tehdessä, että käytät laskuttajalta saatua yksilöintitietoa, joka löytyy yleensä viimeisimmältä laskulta. Tarvittaessa kannattaa vielä varmistaa suoraan laskuttajalta, että maksusopimuksesi on aktivoitu ja kunnossa.
-
Mobiilipankissa muutat tai poistat erääntyvän maksun valitsemalla etusivulta veloitustilin. Klikkaa sen jälkeen Erääntyvät > valitse maksu > Muokkaa.
Verkkopankissa maksun muutos tai poisto onnistuu valitsemalla veloitustili. Klikkaa sen jälkeen Erääntyvät maksut > valitse saaja > Muuta tai Poista.
Erääntyvät maksut -osio löytyy sekä mobiili- että verkkopankista tilisi saldon alta. Yksittäisen e-laskuerän poistaminen ei poista e-laskusopimusta.
-
Mobiilipankissa pääset tarkastelemaan erääntyviä ja maksettuja e-laskujasi kohdasta Maksut > Hyväksymättömät maksut.
Verkkopankissa e-laskut löytyvät kohdasta Maksut > E-laskujen arkisto. Arkistosta löydät kaikki hyväksytyt sekä hyväksymättömät laskut. Tarkempaan erittelyyn pääset klikkaamalla laskuttajan nimeä ja hyväksymällä mahdollisen huomautuksen painamalla OK.
-
Nollalaskua ei voi suoraan hyväksyä, mutta sen voi poistaa. Hyväksymättömän maksun poistat mobiilipankissa kohdasta Maksut > Hyväksymättömät maksut > valitse nollasummainen maksu ja sen jälkeen sivun oikeasta yläkulmasta Muokkaa > Poista.
Verkkopankissa hyväksymättömän maksun poistat kohdasta Maksut > Hyväksy maksut > valitse oikea maksuerä > Poista.
-
Voit tehdä toistuvan maksusopimuksen mobiilipankissa kohdasta Maksut > Toistuvat maksut > klikkaa plusmerkkiä oikeasta ylänurkasta. Verkkopankissa toistuvan maksun voit tehdä kohdasta Maksut > Tee toistuva maksu.
Jos laskuttaja on tehnyt palvelusopimuksen e-laskutuksesta pankin kanssa, verkkopankki tarjoaa yksinomaan e-laskua. Mikäli haluat e-laskusopimuksen sijaan kuitenkin toistuvan maksun, ilmoitathan maksutiedot asiakaspalveluun mobiili- tai verkkopankkiviestillä.
-
Voit sopia ilmoitusviesteistä verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Sovi teksti- ja sähköpostiviesteistä.
Vastaanota haluamasi ilmoitus joko tekstiviestitse, jolloin siitä veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu, tai sähköpostitse veloituksetta.
Voit lopettaa viestipalvelut verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Sovi teksti- ja sähköpostiviesteistä > klikkaa sopimuksen edessä olevaa nuolta ja valitse Poista.
Palvelun kautta on mahdollista aktivoida ilmoitukset myös tilin saldosta, katteettomista maksuista, SEPA-suoraveloituksista, viesteistä ja uusista vinkeistä.
-
Voit tehdä muutoksia e-laskujen ilmoituksiin verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Sovi teksti- ja sähköpostiviesteistä > Viesti -välilehti. Voit valita haluamasi ilmoitukset ja sopia niiden vastaanottamisesta sähköpostilla tai tekstiviestillä.
Sähköposti-ilmoitukset lähetetään veloituksetta, tekstiviesti-ilmoituksista veloitetaan hinnaston mukainen hinta. Jos olet antanut käyttöoikeuden tilillesi toiselle henkilölle, myös hänelle lähetetään ilmoitukset saapuneista e-laskuista.