Tilit

  • Miten muutan tilin tietoja?

    Miten muutan tilin tietoja?

    Voit muuttaa tilisi tietoja, esimerkiksi nimeä ja käyttöoikeuksia. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse listalta haluamasi tili > Tilin tiedot ja asetukset > Käyttöoikeudet.

  • Miten avaan tilin?

    Miten avaan tilin?

    Verkkopankissa voit avata käyttö- ja säästämistilejä. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse: Tilit > Avaa tili.

    Voit avata tilin myös ottamalla puhelimitse yhteyttä asiakaspalveluumme numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16, su 12-18 (pvm/mpm).

    Voit tutustua tarkemmin tarjolla oleviin tilivaihtoehtoihin verkkosivuilla.

  • Miten suljen tilin?

    Miten suljen tilin?

    Tilin sulkeminen onnistuu useimmiten verkkopankissa: Valitse tili > Tilin tiedot ja asetukset.

    Mikäli tilisi sulkeminen ei onnistu verkkopankin kautta, voit soittaa asiakaspalveluumme numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16, su 12-18 (pvm/mpm).

  • Kuinka avaan tilin alaikäiselle?

    Kuinka avaan tilin alaikäiselle?

    Nopein ja helpoin tapa avata lapselle tili on tehdä se huoltajan verkkopankin kautta kohdassa tilit > uusi tili > tili lapselle. Avattu tili näkyy lapsen huoltajien verkkopankissa parin päivän kuluessa tilin avauksesta.

    • Huoltajien tulee olla Danske Bankin asiakkaita.
    • Molemmat huoltajat saavat automaattisesti yhteisen käyttöoikeuden lapsensa tiliin. Tämä tarkoittaa, että esimerkiksi tilisiirto lapsen tililtä edellyttää kummankin huoltajan hyväksyntää.
    • Halutessaan huoltajat voivat myös sopia, että kumpikin tai toinen huoltajista voi käyttää tiliä yksin. Tämä edellyttää molempien huoltajien hyväksyntää.
    • Huoltajien käyttöoikeus tiliin lakkaa automaattisesti lapsen täytettyä 18 vuotta.

    8–15 vuotiaan huoltajana voit myös ottaa MunRahat-toiminnon käyttöön Uudessa Mobiilipankissa. MunRahat-sovelluksen lapselle voit ladata App Storesta tai Google Playsta. Tutustu lisää: MunRahat

    Voit myös soittaa asiakaspalveluumme numeroon 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16, su 12-18 (pvm/mpm).

  • Miten avaan lahjatilin?

    Miten avaan lahjatilin?

    Jos haluat, että lapsen tilille asetetaan ehto, esimerkiksi niin, että kukaan ei voi tehdä nostoja ennen kuin lapsi täyttää 18 vuotta, avaa tili ottamalla meihin puhelimitse yhteyttä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–to 8–20, pe 8-18, la 10-16, su 12-18 (pvm/mpm).

  • Miten avaan vuokravakuustilin?

    Miten avaan vuokravakuustilin?

    Vuokravakuustili on asunnon takuuvuokran talletusta varten tarkoitettu tili, jonka tarjoamme vuokranantajalle ja vuokralaiselle. Takuuvuokra toimii vuokra-asunnoissa vakuutena, jolla vuokranantaja varautuu mahdollisten vahinkojen kattamiseen mikäli vuokralainen ei huolehdi vuokran maksusta tai aiheuttaa asuntoon vaurioita. Vuokravakuustili ei ole pakollinen, mutta suositeltava vaihtoehto takuuvuokran säilyttämiseen.

    Vuokravakuustili pantataan aina kokonaan vuokrasopimuksen vakuudeksi. Vuokralainen ei voi nostaa varoja vuokravakuustililtä panttauksen voimassaoloaikana. Vuokravakuustili on voimassa niin kauan kunnes vuokranantaja sen vapauttaa vuokrasuhteen päättyessä palauttamalla oman kappaleensa panttaussopimuksesta allekirjoitettuna. Tili puretaan ja varat vapautetaan vuokralaisen hyväksi, kun vuokranantaja on tehnyt asuntoon lopputarkastuksen ja todennut asunnon olevan sovitussa kunnossa. Mikäli asunnossa on puutteita tai vuokria on jäänyt maksamatta, pidättää vuokranantaja nämä summat vuokravakuudesta.

    Huomioi nämä asiat, kun haluat avata vuokravakuustilin:

    • Vuokralaisen ja vuokranantajan on sovittava vakuuden määrästä, joka kirjataan panttaussopimukseen euroina. Vuokravakuuden suuruus on yleensä 1-3 kuukauden vuokraa vastaava summa. 
    • Panttaussopimukseen kirjataan erikseen vuokranantajan, vuokralaisen ja tilinomistajan tiedot. Tilinomistaja voi olla eri henkilö kuin vuokralainen, sillä esimerkiksi sukulainen voi pantata tilin vuokralaisen velvoitteiden vakuudeksi.
    • Panttaussopimukseen kirjataan pantattujen varojen nostoehto, joka osapuolien on sovittava keskenään. Varojen nostoehdolla asetetaan, saako vuokranantaja nostaa pantattuja varoja kuulematta tilinomistajaa vai tarvitaanko varojen nostamiseen tilinomistajan suostumus. 
    • Vuokravakuustili pantataan konttorilla. Ajan vuokravakuustilin panttaamisen voit varata puhelinpalvelustamme numerosta 0200 2580 ma–pe 8–20 (pvm/mpm). Muistathan ottaa mukaasi virallisen henkilötodistuksen.
    • Vuokravakuustilin avaaminen ei edellytä vuokrasopimuksen esittämistä, mutta suosituksena on, että vuokrasopimus on tehtynä ennen vuokravakuustilin avaamista. 

    Huomioithan, että vuokravakuuden antaminen liittyy nimenomaisesti vuokrasopimukseen, eikä näin ollen ole henkilösidonnainen. Vuokranantajan vaihtuessa, esimerkiksi vuokratun asunnon myynnin yhteydessä, siirtyy vuokravakuus automaattisesti uuden vuokranantajan hyväksi. On kuitenkin erittäin suositeltavaa, että vuokravakuusdokumentit tehdään uudelleen aina, kun vuokranantaja vaihtuu. 

    Vuokravakuustiliä varten avataan säästötili, joka on maksuton. Säästötilin voi avata jo etukäteen verkkopankissa ennen tilin panttaamista, joka tehdään konttorilla. Tilin panttaamisesta veloitetaan 30,00 euron suuruinen veloitus.