Uusi kortti ja sen käyttöönotto
Miten haen uutta korttia? Milloin saan uuden kortin vanhenevan tilalle?
Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin korttien käytöstä
-
Yhdistelmäkortissa on yhdistettynä debit- ja luottokortti. Päätät itse, maksatko ostoksesi luotolta (credit) vai tililtäsi (debit). Debit-kortilla voi nostaa käteistä ja maksaa suoraan käyttötililtä ja luottokortilta voi nostaa käteistä ja maksaa luotolla myönnetyn luottorajan puitteissa. Luotolla maksaessasi saat korotonta maksuaikaa keskimäärin 43 päivää.
Debit-kortilla nostat käteistä ja maksat suoraan tililtäsi - niin kotimaassa kuin ulkomailla. Voit myös liittää K-Plussa-jäsenyyden korttiisi. Korttimme käyvät myös älymaksamiseen - lisäämällä kortin Apple Payhin, Google Payhin tai MobilePayhin voit maksaa ostokset puhelimellasi.
Luottokortilla teet ostoja myönnetyn luottorajan puitteissa.
Tutustu korttivalikoimaamme ja maksamisen eri tapoihin: Kortit
-
Voit hakea uutta korttia verkkopankissa kohdasta Kortit ja valuutta > Hae luotto-/debitkorttia tai korotusta nykyiseen luottorajaan. Tutustuttuasi haluamaasi korttiin valitse Hae korttia.
Kirjaudu verkkopankkiin ja tilaa uusi korttiJos olet tilaamassa uutta korttia vanhan kortin tilalle, esimerkiksi silloin kun se on kadonnut tai varastettu, katso vastaukset:
Mitä teen kun korttini on varastettu tai joutunut vääriin käsiin? -
Saat tilattua lapselle kortin MunRahat-palvelussa. Jos käytössäsi ei ole MunRahat-palvelua, vaatii lapsen kortin tilaaminen tapaamisen joko puhelimitse tai konttorilla.
Puhelintapaaminen on mahdollista, jos molemmilla huoltajilla on käytössä Danske Bankin pankkitunnukset. Puhelintapaamisessa riittää, että toinen huoltaja osallistuu tapaamiseen. Tapaamisen jälkeen molemmat huoltajat saavat sopimukset lapsen kortista verkkopankkiinsa allekirjoitettavaksi. Tämän jälkeen lapsen tulee asioida konttorilla virallisen henkilöllisyystodistuksen kanssa.
Toinen vaihtoehto on varata aika konttoritapaamiseen. Konttorilla asioidessa tulee olla mukana virallinen ja voimassa oleva henkilöllisyystodistus. Alaikäinen tarvitsee kortin hakemiseen huoltajiensa suostumuksen. Jos molemmat huoltajat eivät pääse konttorille, riittää toiselta yksilöity valtakirja. Valtakirjan voi lähettää mobiili- tai verkkopankkiviestillä.
Valtakirja tulee otsikoida "Valtakirja alaikäisen korttitilaukseen" ja siitä tulee käydä ilmi seuraavat asiat:
- Valtuuttajan nimi ja henkilötunnus
- Valtuutetun nimi ja henkilötunnus
- Lapsen nimi ja henkilötunnus
- Seuraava teksti: Valtuutan valtuutetun tilaamaan ja sopimaan xxx-kortista alaikäiselle lapselle. Hyväksyn alaikäisen lapsen kortin käyttöön liittyvät turvallisuusohjeet.
Tapaamisen puhelinneuvotteluun tai konttorille voi sopia soittamalla ajanvarausnumeroomme 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
-
Aktivoit uuden kortin käyttöön maksamalla maksupäätteellä kortilla käyttäen sirua ja kortin tunnuslukua tai käyttämällä korttia käteisautomaatilla. Korttia ei voi aktivoida maksamalla verkko-ostosta.
Vaihtoehtoisesti voit aktivoida kortin käyttöön mobiili- tai verkkopankissasi.
Mobiilipankissa aktivoit kortin siirtymällä etusivulta Kortit-välilehdelle > valitse oikea kortti > Avaa kortti.
Verkkopankissa aktivoit kortin kohdasta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja > valitse oikea kortti > Aktivoi.
Kortti on aktivoinnin jälkeen käyttövalmis. Huomioithan, että lähimaksuominaisuus aktivoituu käyttöön vasta ensimmäisen tunnusluvun avulla tehdyn ostoksen jälkeen.
-
Saat uuden kortin noin puolessa välissä sitä kuuta, jolloin kortti vanhenee. Nykyinen korttisi toimii sen voimassaolokuukauden loppuun saakka. -
Rinnakkaiskortin tilaaminen onnistuu viestillä mobiili- tai verkkopankin kautta, kunhan myös rinnakkaiskortin hakijalla on käytössään Danske Bankin pankkitunnukset.
Tilaa pankkitunnuksetAnna rinnakkaiskortin haltijalle käyttöoikeus luottotiliin verkkopankissa valitsemalla ylävalikosta Tilit > Saldot ja tapahtumat: Tapahtumat > Käyttöoikeudet-välilehti > Lisää tilinkäyttäjä. Jos kyseessä on yhdistelmäkortti ja kortin debit-puoli on tarkoitus liittää sinun käyttötiliisi, lisää rinnakkaiskorttilaiselle käyttöoikeus myös tähän tiliin.
Käyttöoikeuden lisäämisen jälkeen ilmoita meille mobiili- tai verkkopankkiviestillä rinnakkaiskortin haltijan nimi, henkilötunnus sekä tilit, joihin kortti liitetään.
-
Jollei kanssasi ole toisin sovittu, kortti tulee sinulle suoraan postissa kotiin. Kortin normaali toimitusaika on noin viikon verran.
Vaihtoehtoisesti kortin voi tilata kirjattuna kirjeenä. Posti lähettää saapumisilmoituksen, kun kortti on noudettavissa. Kortin noutamisen yhteydessä sinun tulee näyttää henkilöllisyystodistuksesi.
Kortti voidaan tilata myös pikatoimituksena suoraan kotiin. Tällöin toimitusaika on noin neljä pankkipäivää. Pikatilauksesta veloitetaan hinnaston mukainen palvelumaksu normaalin kortin uusimismaksun lisäksi.
-
Joissain tilanteissa uuden kortin tilaaminen mobiili- tai verkkopankissa ei onnistu. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että olet ilmoittanut pankille henkilötodistuksesi kadonneen. Turvallisuussyistä kortin uusiminen onnistuu tällöin vain asiakaspalvelun kautta viestillä mobiili- tai verkkopankista tai soittamalla numeroon 0200 2580 ma–pe 9–16 (pvm/mpm).