Kortit
Mitä teen kun korttini ei toimi? Miten muutan korttini nostorajaa? Onko kortilla maksaminen turvallista? Lue vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin korteista.
Apua arjen korttikysymyksiin
-
Onko sinulla ongelmia maksaa maksupäätteillä tai käteisnostot automaatilta eivät onnistu? Jos korttisi ei toimi, tarkista ensin seuraavat asiat.
Onko pankkitililläsi tai luottotililläsi riittävästi katetta?
Varmista kate. Tilin käyttövara löytyy Tilitapahtumista kohdasta: Tilitedot.
Onko korttisi voimassa?
Tarkista kortin voimassaoloaika.
Korttiosto internetissä ei onnistu.
Tarkista oletko syöttänyt korttisi tiedot oikein:
- korttinumero ilman välilyöntejä
- voimassaoloaika
- kortin takapinnalla allekirjoituskentässä oleva 3-numeroinen CVC-luku on oikein
- hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin, jolla maksat?
Useat verkkokaupat vaativat verkossa maksamisen yhteydessä lisäksi kortinhaltijan lisätunnistuksen antamisen (verkkokaupan sivulla on ’Mastercard SecureCode’- tai ’Mastercard ID Check’-logo). Hyväksyttävät tunnistustavat Danske Bankin korteille ovat:
- Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnukset
- Kertakäyttöinen salasana, joka lähetetään tekstiviestillä siihen kännykkänumeroon, jonka olet pankille ilmoittanut.
Varmistathan, että käytössä olevan kännykkäsi numero on päivitettynä pankin järjestelmiin, tarvittaessa ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Oletko ulkomailla?
Kansainvälisissä maksupääteyhteyksissä saattaa olla hetkellisesti katkoksia. Yritä hetken kuluttua uudestaan.
Tarkista hyväksyykö palveluntarjoaja maksuvälineenä kortin jolla maksat (MasterCard/Visa).
Automaattikohtainen käteisnostoraja on ylitetty
Danske Bankin korteissa on käytössä 30 päivän nostoraja. Voit keskustella käteisnostorajan muutoksesta ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Onko tunnuslukusi lukkiutunut?
Jos kortti on lukkiutunut OTTO-automaatilla: Kortin aktivointi onnistuu ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme
Jos kortti on lukkiutunut maksupäätteellä: Aktivoi korttisi OTTO-automaatilla, näppäilemällä tunnusluku (pin-koodi) oikein.
-
Sulje kortti pikimmiten mahdollisten väärinkäytösten estämiseksi
Kortin sulkeminen mobiilipankissa
Valitse jompi kumpi tapa Kortit-osiossa:
- Sulje kortti, jolloin voit avata sen vielä uudelleen käyttöösi, jos löydät kortin myöhemmin.
- Tilaa uusi kortti ja ilmoita samalla, mitä vanhalle kortillesi tapahtui. Vanha kortti suljetaan ja sen voi avata uudelleen käyttöön paitsi, jos sulkemisen syy on anastettu, väärinkäytetty verkossa tai kopioitu. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Kortin sulkeminen verkkopankissa
- Klikkaa verkkopankin ylävalikossa Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
- Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.
Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Voit kuitenkin tilata samalla uuden kortin, kun suljet kadonneen kortin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Kortinsulkupalvelu puhelimitse ympäri vuorokauden
Soita numeroon 0200 2585 (pvm/mpm).
Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä. -
Tee reklamaatio korttitapahtumasta pankkiin, jos...
- et tunnista maksutapahtumaa
- maksutapahtuma on virheellinen.
Toimita reklamaatio pankille ilman aiheetonta viivytystä sen jälkeen, kun olet havainnut virheen. Ohjeet reklamaation tekemiseen löydät alta. Jos maksutapahtuman veloittaja on mielestäsi toiminut virheellisesti, reklamoi maksutapahtumasta ensin veloittajalle.
Voit tehdä reklamaation pankkiin myös silloin, kun veloittajan sopimusrikkomuksen takia reklamaatiosi kohdistuu luotolla maksettuun summaan.
Esimerkkejä veloittajan (myyjä tai palveluntarjoaja) sopimusrikkomuksista korttitapahtumissa:
- Maksettua tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu.
- Veloittajan lupaamaa hyvitystä maksutapahtumalle ei ole vastaanotettu.
Huomaathan, että saadaksesi korvauksen pankista sinun tulee esittää pankille näyttöä veloittajan sopimusrikkomuksesta. Tämän vuoksi asian käsittely ensin veloittajan kanssa on yleensä tarpeen.
Kun maksat tuotteen tai palvelun kortin luotto-ominaisuudella, vastaa myyjä tai palveluntarjoaja kortilla ostetussa tuotteessa tai palvelussa mahdollisesti esiintyvistä puutteista tai virheellisyyksistä. Pankki ei ole osallinen näihin sopimuksiin eikä vastaa näiden sopimusten ja niihin liittyvien ehtojen noudattamisesta.
Pankki on kuluttajasuojalain mukaisessa yhteisvastuussa kortin luotto-ominaisuudella maksetusta suorituksesta. Vaatimus pankille voi koskea maksusta pidättäytymistä, hinnan palautusta, vahingonkorvausta tai muuta rahasuoritusta
Näin teet korttitapahtumastasi reklamaation verkkopankissasi
- Klikkaa ylävalikosta Kortit ja valuutta > Katsele korttiesi tietoja.
- Valitse kortin vasemmalla puolella olevasta nuolivalikosta (>) Korttitapahtumareklamaatio.
- Täytä pyydetyt tiedot ja liitä mukaan tapahtumaan liittyvät dokumentit. Esimerkiksi kuitti, tilaus- tai ostovahvistus, veloittajan peruutusdokumentti ja kopiot mahdollisesta kirjeenvaihdosta veloittajan kanssa.
- Lähetä reklamaatio.
-
E-lasku ei poistu automaattisesti erääntyvistä maksuistasi, vaikka olisit jo maksanut erääntyvän luottolaskusi. Poista e-lasku verkkopankissa.
-
Sulje kortti välittömästi.
Sulje kortti mobiilipankissa
- Klikkaa Kortit-osiossa korttia, jonka haluat sulkea.
- Valitse Tilaa kortti > Kortti anastettiin tai Korttia väärinkäytetty.
Kortti suljetaan eikä sitä voi enää avata uudelleen käyttöön. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Helposti verkkopankissa
- Klikkaa verkkopankin ylävalikosta Kortit ja valuutta > Kortin tiedot.
- Valitse kortti, jonka haluat sulkea ja klikkaa Sulje kortti -painiketta.
- Valitse kortin sulkemisen syyksi Varastettu tai Muu ja kirjoita lisätiedot.
- Samalla voit tilata uuden kortin.
Verkkopankissa suljettua korttia ei voi avata enää myöhemmin. Uusi kortti toimitetaan sinulle noin 14 päivän kuluessa.
Kortinsulkupalvelu puhelimitse vuorokauden ympäri
Soita numeroon +358 200 2585.
Autamme sinua ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä. -
Korttini on mennyt lukkoon maksupäätteellä (esim. kaupan kassalla tai ravintolassa)
Voit aktivoida korttisi asioimalla Otto-automaatilla ja syöttämällä pin-koodin noston yhteydessä oikein. Kortti aktivoituu takaisin käyttöön.
Korttini on mennyt lukkoon automaatilla
Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-16 (pvm/mpm) ja varaat lähettyville pankkitunnukset tunnistautumista varten. -
Katso tunnusluku mobiilipankista
Siirry mobiilipankkisi etusivulta kohtaan Kortit. Valitse listalta kortti, jonka tunnusluvun haluat tarkistaa. Paina Näytä tunnusluku. Näppäile mobiilipankkisi salasana ja pääset katsomaan korttisi tunnusluvun.
Tilaa kokonaan uusi tunnusluku verkkopankissa
Voit tilata uuden tunnusluvun kohdassa Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa tunnusluku. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.
Asiakaspalvelustamme
Saat tilattua uuden tunnusluvun myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.
-
Tilaa uusi kortti mobiilipankissa
Valikosta Kortit > korttisi > Tilaa uusi kortti
Tilaa uusi kortti verkkopankissa
Ylävalikosta Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa uusi kortti.
Asiakaspalvelustamme
Saat tilattua kortin myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Kortti tulee sinulle postitse kotiin noin viikon kuluttua tilauksestasi.
Uusi kortti
-
Yhdistelmäkortilla päätät itse, maksatko ostoksesi luotolta (credit) vai tilitäsi (debit). Luotolla maksaessasi saat korotonta maksuaikaa keskimäärin 43 päivää.
Debit-kortilla nostat käteistä ja maksat suoraan tililtäsi - niin kotimaassa kuin ulkomailla. Voit myös liittää K-Plussa -jäsenyyden korttiisi. Korttimme käyvät myös älymaksamiseen - Apple Paylla tai GooglePaylla korttisi kulkee mukana puhelimessasi.
Finnair Plus Visa -luottokortilla kerrytät Finnair Plus -pisteitä ostoksistasi.
Tutustu korttivalikoimaamme ja maksamisen eri tapoihin: Kortit
-
Voit hakea verkkopankista uutta debit- ja luottokorttia valitsemalla Kortit > Hae korttia.
Kirjaudu verkkopankkiin ja tilaa uusi kortti
Jos olet tilaamassa uutta korttia vanhan kortin tilalle, esimerkiksi silloin kun se on kadonnut tai varastettu, katso vastaukset: Mitä teen kun korttini on varastettu tai joutunut vääriin käsiin? ja Mitä teen, jos korttini on kadonnut?
-
Otat korttisi käyttöön ensimmäistä kertaa maksamalla sirulla ja tunnusluvulla maksupäätteellä tai käyttämällä korttia käteisautomaatilla.
Vaihtoehtoisesti voit ottaa korttisi käyttöön mobiili- ja verkkopankissasi.
Ota kortti käyttöön mobiilipankissa
- Kirjaudu mobiilipankkiin
- Valitse Kortit
- Valitse kortti, jonka haluat ottaa käyttöön
- Valitse Aktivoi kortti
Ota kortti käyttöön verkkopankissa
- Kirjaudu verkkopankkiin
- Valitse Kortit ja valuutta
- Valitse Katsele korttiesi tietoja
- Avaa postitse kotiin saapuneen kortin kohdalla olevasta nuolesta alasvetovalikko
- Valitse Aktivoi kortti
- Hyväksy aktivointi salasanallasi
Aktivoinnin jälkeen korttisi on valmis käytettäväksi Suomessa ja lisäksi voit maksaa sillä internetissä. Voit tutustua kortin käyttöalueisiin ja muuttaa niitä tarpeesi mukaan mobiili- tai verkkopankissa.
-
K-Plussa kortti on liitettävissä seuraaviin tuotteisiin:
- Mastercard Credit/Debit
- Mastercard Gold Credit/Debit
- Mastercard Platinum Credit/Debit
Näin saat K-Plussan debit-korttiin
- Kirjaudu verkkopankkiin
- Valitse ylävalikosta Kortit ja valuutta > Hae luotto-/debit-korttia
- Valitse MasterCard Debit –kortin kohdalla painike Hae K-Plussa-ominaisuudella
- Täytä Plussa-korttisi numero sekä muut pyydetyt tiedot
Saat korttisopimuksen ehdot luettavaksesi verkkopankkiisi. Tutustu sopimukseen ja vahvista se verkkopankissasi. Kortti toimitetaan sinulle valitsemallasi toimitustavalla noin viikon kuluttua.
Näin saat K-Plussan yhdistelmäkorttiin
- Kirjaudu verkkopankkiin
- Valitse ylävalikosta Kortit ja valuutta > Tee muutoksia luottokorttiisi
- Täytä Plussa-korttisi numero muutoslomakkeen kenttään "Muu muutos" sekä muut tarvittavat tiedot
Saat korttisopimuksen ehdot luettavaksesi verkkopankkiin muutaman arkipäivän sisällä. Tutustu sopimukseen ja vahvista se verkkopankissasi. Kortti toimitetaan sinulle valitsemallasi toimitustavalla noin viikon kuluttua.
Kortin käyttö
-
Voit maksaa alle 50 euron ostokset ilman tunnuslukua tai allekirjoitusta. Lähimaksamiseen soveltuvan kortin tunnistat kortin etupuolella näkyvästä radioaalto-logosta:
Credit/debit-kortin lähimaksut menevät aina debit-puolelta.
Lähimaksaminen tapahtuu asetamalla maksukortti muutaman sentin päähän maksupäätteestä, jonka jälkeen laite päästää äänimerkin ja maksu on hoidettu.
Aika ajoin maksupääte kysyy tunnuslukuasi turvallisuussyistä myös alle 50 euron ostoksissa.
Jos lähimaksu ei toimi varmista, että tililläsi on katetta. Huomioi, että pystyt maksamaan ainoastaan alle 50 euron ostoksia lähimaksulla.
Uuden kortin lähimaksuominaisuus alkaa toimimaan vasta, kun olet maksanut ensimmäisen ostoksen tunnusluvulla maksupäätteellä.
-
Kortin luotto-ominaisuudella maksaessasi saat lisäturvaa tilanteissa, joissa palvelun tai tuotteen toimittava yritys menee konkurssiin. Tällöin voit reklamoida pankin ja korttiyhtiön kautta siitä, että tilaamasi tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu ja saada näin hyvityksen jo tehdystä maksusta. Luottokorttia kannattaa siis suosia erityisesti lentovarauksia tehtäessä ja verkkokauppaostoksissa. Tämän lisäksi voit hakea hyvitystä käyttämättömän lahjakortin osalta, jos olet ostanut lahjakortin korttisi luotto-ominaisuudella ja lahjakortin myynyt yritys on hakeutunut konkurssiin.
Kortin debit-ominaisuudella maksettujen ostoksien osalta voit hakea hyvitystä kortin myöntäneeltä pankilta, mutta kuluttajansuojalain tuomaa lisäturvaa ei ole.
Kortin hallinta
-
Voit muuttaa luottokorttisi maksun eräpäivää, minimilyhennystä ja valita kaksi maksuvapaata kuukautta. Kirjaudu verkkopankkiin ja valitse Kortit ja valuutta > Muuta korttia.
Voit myös mobiilipankissasi kätevästi hallita korttiesi maa- ja käteisnostorajoituksia. Voit myös sulkea korttisi tilapäisesti tai lisätä korttisi ApplePayihin. Mene mobiilipankin ylävalikosta kohtaan Kortit ja valitse kortti, johon haluat tehdä muutoksia.
-
Korteissamme on käytössä automaattinen maarajaustoiminnallisuus. Maantieteelliset alueet, joissa voit käyttää korttiasi, päivittyvät automaattisesti liikkumisesi mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Suomesta Viroon ja käytät korttiasi sirulla ja tunnusluvulla Virossa, avaamme käyttöösi automaattisesti alueen Eurooppa ja samalla suljemme kotimaan käytön. Palatessasi Suomeen avaamme kortin käyttösi perusteella jälleen kotimaan alueen ja suljemme samalla Euroopan pois käytöstä.
Voit myös itse tarvittaessa muuttaa käyttöalueita verkko- ja mobiilipankissa sekä Asiakaspalvelumme kautta.
Huomioithan myös, että kaikkialla sirumaksaminen ei ole vielä käytössä, ja mikäli joudut käyttämään korttiasi magneettiraidalla ja vahvistamaan ostotapahtuman allekirjoituksellasi, sinun tulee itse aktivoida ko. alue käyttöön.
Käyttöalueiden muutoksista ja kortin käytöstä suljetulla alueella lähetämme sinulle tiedon tekstiviestillä. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta viestimme tavoittaa sinut.
Verkkopankissa
Verkkopankin etusivulta näet kortin tiedot. Klikkaa kortin kohdalta nuolta. Valitse Korttiturvallisuus > rajaa maanosat. Samalla voit myös tarkistaa, mihin maanosaan tietty maa kuuluu.
Mobiilipankki
Valitse etusivulta Kortit > haluamasi kortti > Kortin asetukset > Valitse missä korttiasi voi käyttää.
-
Korttiturvallisuuden parantamiseksi olemme tehneet valmiiksi rajauksia korttiisi. Nostoraja on 3500 euroa.
Voit laskea rajaa mobiilipankissa. Valitse etusivulta Kortit ja valitse kortti, jonka rajaa haluat muuttaa. Valitse Kortin asetukset > Käyttörajat, ja kirjoita haluamasi nostoraja.
-
Voit tilata uuden tunnusluvun verkkopankissa kohdassa Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > Tilaa tunnusluku. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.
Soita asiakaspalveluumme
Saat tilattua uuden tunnusluvun myös soittamalla asiakaspalveluumme. Varaa pankkitunnukset lähellesi tunnistautumista varten. Uusi tunnusluku toimitetaan sinulle noin viikon kuluttua.
Kortilla maksaminen verkossa
-
Verkkokaupoissa on usein vaihtoehtona maksaa verkkomaksulla tai kortilla. Osassa verkkokaupoista voit myös maksaa MobilePayllä.
Kortilla maksaessasi näppäilet kortin tiedoista kolme asiaa: kortin numeron, voimassaoloajan ja kortin kääntöpuolella olevan CVV/CVC2-tarkisteluvun. Kun teet kortillasi verkko-ostoksia, tulee maksut vahvistaa lisäksi Danske Bankin henkilöasiakkaan pankkitunnuksilla tai kahden salasanan avulla.
Lue lisää: Korttiostot verkossa
Tarvitset verkkopankkitunnukset myös verkkomaksun hyväksymiseen, jossa maksu tapahtuu suoraan tililtäsi.
-
Kortin lisäksi tarvitset Danske Bankin pankkitunnukset ostojen vahvistusta varten.
Lue lisää: Korttiostojen vahvistus
Credit/debit-korteissa (eli yhdistelmäkorteissa) voit valita maksatko ostoksen korttisi luotolta vai tililtäsi:
Credit = Maksu veloittuu korttisi luotolta.
Näppäile kortin etupuolen 16-merkkinen korttinumero. Käännä kortti ympäri ja näppäile CVV2/CVC2 -tarkisteluku, joka on allekirjoituspaneelin vieressä.Debit = Maksu veloittuu pankkitililtäsi.
Näppäile kortin kääntöpuolen 16-merkkinen korttinumero ja sen perässä oleva CVV2/CVC2 -tarkisteluku.Kortin etupuolella oleva voimassaoloaika on yhteinen sekä credit- että debit-ominaisuudelle.
-
Kyllä. Voit maksaa kortillasi ostoksia, joista veloitetaan sovituin määräajoin. Esimerkkinä tällaisesta ostoksesta voi olla jatkuva palvelu musiikin kuunteluun tai tietokoneen automaattinen virustorjunta.