Apua pankkiasiointiin senioreille ja erityisryhmille

Miten autan läheistäni asioimaan pankissa ja hoitamaan asioitaan, mikäli hän tarvitsee erityistä tukea? Alla löydät yleisimpiä tilanteita ja vastauksia.

Erityistä tukea tarvitseva asiakkaamme voi olla esimerkiksi iäkäs, kehitysvammainen tai edunvalvottava tai hänellä ei ole käytössään pankkitunnuksia eikä tarvittavia digitaalisia asiointivälineitä.

Vallitsevan koronviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vuoksi konttorissa asiointia tulee tällä hetkellä välttää. Suurin osa pankkiasioinnista on kuitenkin hoidettavissa puhelimella tai viestillä verkko- tai mobiilipankin kautta.

Autamme senioreita ja erityistä tukea tarvitsevia asiakkaitamme omassa palvelunumerossa 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm)

Arjen pankkiasiointi

Käteistä ilman pankkikorttia

Käteistä voi tilata lähimpään Postin palvelupisteeseen puhelinpalvelumme kautta. Käteinen toimitetaan turvallisesti postivakuutettuna lähetyksenä, ja se tulee noutaa henkilökohtaisesti kahden viikon kuluessa saapumisilmoituksesta. Tilattava käteissumma on alkaen 500 euroa, aina 15 000 euroon asti. 

Palvelu on toistaiseksi maksuton. Käteistilaukset tehdään soittamalla asiakaspalveluumme 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm).

Suosittelemme kuitenkin käteisen sijasta lähimaksamista pankkikortilla. Näin kosketusta kauppojen maksupäätteisiin voidaan välttää. Pankkikortilla myös käteisen nostaminen onnistuu helposti ja turvallisesti. Käteisautomaattien lisäksi rahaa voi nostaa K-ruokakaupoista, Tokmanneista sekä R-Kioskeista. Käteisen tallettaminen on mahdollista TalletusOtto-automaateilla.

 

Laskujen maksaminen

Laskujen maksu hoituu helpoiten pankkitunnuksilla verkko- tai mobiilipankissa. Verkko- ja mobiilipankin käyttö tapahtuu pankkitunnuksilla, jotka saa noudettua henkilökohtaisesti lähimmästä konttorista. Huomioithan, että tällä hetkellä pyydämme kuitenkin välttämään konttorilla asiointia. Laskuja voi maksaa onneksi myös monin eri tavoin myös ilman pankkitunnuksia.

Maksukuori

Maksukuoripalvelu soveltuu satunnaisten laskujen maksamiseen, jos käytössä ei ole verkkopankkia. Maksamme maksukuoressa pankkiin lähetetyn laskun ja veloitamme summan tililtä. Laskun maksusta veloitetaan hinnaston mukainen veloitus. Maksukuoret itsessään ovat maksuttomia ja me maksamme postimaksun. Asiakkaan tarvitsee vain huolehtia siitä, että tilillä on katetta maksujen suorittamiseen.

Maksukuoria saa tilattua asiakaspalvelustamme 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm) puhelimitse tai lähettämällä tilinumerolla varustetun tilauspyynnön maksukuoressa tai tavallisessa kirjekuoressa osoitteeseen PL 1253, 00075 DANSKE BANK.

Kun lähetät meille maksukuoressa laskun maksettavaksi, toimi näin:

  • Lisää laskuun tilinumerosi ja allekirjoituksesi.
  • Voit muuttaa laskuun valmiiksi painettuja tietoja, esimerkiksi maksupäivän tai euromäärän.
  • Jos haluat laskusta kuitin, merkitse laskuun iso K-kirjain. Saat kuitin postitse kotiosoitteeseesi.
  • Merkitse kuoreen onko kyseessä henkilöasiakkaan vai yrityksen tili.
  • Laita laskut kuoreen ja kuori lähimpään postilaatikkoon.
  • Lähetä maksukuori pankkiin vähintään 4 pankkipäivää ennen maksupäivää, jotta maksu ehtii ajoissa käsittelyyn.

Suoramaksu

Suoramaksu toimii kuten suoraveloitus. Laskuttava yritys toimittaa laskun tiedot etukäteen ja lasku maksetaan tililtä automaattisesti eräpäivänä, kuten suoraveloitusta käyttäessä. Suoramaksu sopii maksajalle, jolla ei ole käytössään verkkopankkia. Asiakaspalvelumme auttaa suoramaksuun liittyvissä kysymyksissä numerossa 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm)

 

Puhelinpalvelu

Laskuja ja maksuja voi hoitaa myös puhelinpalvelumme kautta soittamalla numeroon 0200 25889 ma–pe 9-17 (pvm/mpm).

Apua digiasioissa?

Digitaalinen asiointi on kätevä ja nopea tapa hoitaa pankkiasioita. Jos digiasiointi ei ole tuttua, voi alkuun pääseminen tuottaa haasteita. Autamme mielellämme kaikissa kanavissamme auttaaksemme sinua alkuun digitaalisten palveluidemme kanssa, kuten esimerkiksi verkkopankin käytön kanssa.

Jos tarvitset apua digitaalisten laitteiden käytössä, parhaiten sinua neuvovat asiantuntijat liikkeessä, josta olet hankkinut käytössäsi olevan laitteen. Laitteita on paljon erilaisia, ja ne toimivat eri tavoin.  

 

 Vinkit digitaaliseen pankkiasiointiin

Verkkopankissa maksat laskusi ja hoidat muut pankkiasiasi kätevästi - missä ja milloin haluat. Tarvitset vain nettiyhteyden, laitteen ja pankkitunnukset. Pankkitunnuksiin kuuluu käyttäjätunnus ja salasana sekä valitsemasi tunnistautumisväline - joko avaimenperän kokoinen tunnuslukulaite tai halutessasi älylaitteeseen ladattava Danske ID-sovellus. Pankkitunnuksilla pääset myös tunnistautumaan esimerkiksi KELAn tai Verohallinnon sivuille tai tarkastelemaan terveystietojasi OmaKanta-palvelussa. 


Tietokone

Tietokoneella pääset kirjautumaan kätevästi verkkopankkiin täällä.
Verkkopankin käyttöä varten tarvitset pankkitunnukset. Voit lukea lisää pankkitunnuksista ja niiden hankkimisesta täältä

 

Tabletti tai älypuhelin

Voit ladata puhelimeesi tai tablettiisi mobiilipankin, jonka löydät tablettisi sovelluskaupasta (GooglePlay tai AppleStore) hakusanalla "Danske mobiilipankki". Mobiillipankki on sovellus, jolla pääset hoitamaan pankkiasioitasi, kuten katselemaan tilitietoja, siirtämään rahaa ja maksamaan laskuja. Kirjaudut ensimmäisellä kerralla mobiilipankkiin pankkitunnuksillasi. Valitset koodin, jolla kirjaudut sisään jatkossa helposti ja turvallisesti. Ensimmäisen kerran jälkeen et tarvitse enää pankkitunnuksiasi kirjautumiseen.

Voit lukea lisää pankkitunnuksista ja niiden hankkimisesta täältä.

Tablettisi tai älypuhelimesi nettiselaimella pääset myös kirjautumaan verkkopankkiin täällä.

Toisen puolesta asiointi valtakirjalla

Mikäli henkilö on estynyt hoitamaan omia pankkiasioitaan, hän voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan. Tätä varten tehdyssä valtakirjassa nimetään henkilö, jolle valtuutus halutaan antaa sekä määritellään ne asiat, joita valtuutus koskee. Valtuuttaja voi valtakirjasta huolimatta edelleen hoitaa myös itse niitä asioita, joita hän edelleen kykenee hoitamaan.

Kuka voi toimia valtuutettuna?

Valtuuttaja voi itse valita henkilön, jonka haluaa pankkiasiointiin valtuuttaa. Henkilön tulee olla oikeustoimikelpoinen ja suostua tehtävään. Valtuuttajan ei tarvitse olla Danske Bankin asiakas.

Mitä pankkiasiointia valtakirjalla voi hoitaa?

Danske Bankin pankkiasioinnin valtakirjalla valtuutettu voi hoitaa kertaluontoisesti seuraavia pankkiasioita toisen puolesta:

  • Maksaa valtuuttajalle osoitettuja laskuja valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä
  • Tehdä muutoksia valtuuttajan Danske Bankissa oleviin maksusopimuksiin
  • Tehdä tilisiirron valtuuttajan Danske Bankissa olevien tilien välillä (enintään 1 000 EUR)
  • Nostaa käteistä valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä (enintään 200 EUR)
  • Sulkea valtuuttajan pankkitunnukset

Danske Bank sallii valtakirja-asioinnin vain valmiin valtakirjan mukaisessa päivittäisasioinnissa, ei muissa asioissa. Mikäli valtuuttajalla on muita tarpeita pankkiasioinnin hoitamiseen, ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jossa kerrotaan eri vaihtoehdoista ja tarvittavista asiakirjoista.

Miten ja missä valtakirja tehdään?

Täältä löydät täytettäväksi valtakirjan, jolla voidaan valtuuttaa edellä mainittuun pankkiasiointiin Danske Bankissa: Valtakirja pankkiasioiden hoitamiseen.

Valtakirjaan kirjataan tarkkaan valtuuttajan ja valtuutetun henkilötiedot sekä määritellään asiat, joita valtuutus koskee. Valtuutukseen vaaditaan sekä valtuuttajan (tilinomistaja) että valtuutetun allekirjoitukset kahden esteettömän henkilön oikeaksi todistamina.

Miten valtakirjan avulla asioidaan?

Valtakirjan avulla valtuutettu voi asioida Danske Bankin päivittäis- ja kassapalveluita tarjoavissa konttoreissa. Konttoriin tulee ottaa mukaan alkuperäinen valtakirja. Valtuutetun tulee todistaa henkilöllisyytensä passilla tai henkilökortilla.