Pankkiasiointi läheisen puolesta
Läheisen pankkiasioiden hoitamiseen on eri vaihtoehtoja tilanteesta riippuen.
Kysymyksiä ja vastauksia
-
Läheinen voi myöntää asioiden hoitajalleen tilinkäyttöoikeuden, jonka avulla hän voi muun muassa maksaa laskuja ja hallinnoida maksusopimuksia omilla pankkitunnuksillaan. Tilin käyttöoikeuksia voi lisätä verkkopankissa valitsemalla tilinumeron > Tilin tiedot ja asetukset > Käyttöoikeudet. Jos tilinomistajalla ei ole Danske Bankin pankkitunnuksia, lisätään käyttöoikeus konttorilla. Varaa aika tapaamiseen soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
Kertaluontoisesti läheisen asioita voi hoitaa myös Danske Bankin pankkiasioinnin valtakirjalla, jonka avulla valtuutettu voi asioida päivittäis- ja kassapalveluita tarjoavissa konttoreissa. Danske Bank sallii valtakirja-asioinnin päivittäisasioissa vain valtakirjan mukaisissa tilanteissa.
Toisen henkilön kokonaisvaltainen pankkiasioiden hoitaminen edellyttää, että henkilölle on määrätty edunvalvoja hoitamaan hänen taloudellisia asioitaan, tai henkilön antamaa edunvalvontavaltuutusta. Edunvalvontavaltuutus annetaan etukäteen laadittavalla asiakirjalla eli edunvalvontavaltakirjalla, jossa valtuuttaja valtuuttaa edunvalvontavaltuutetun hoitamaan valtakirjassa määriteltyjä asioitaan. Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta sitten, kun Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut sen voimassaolevaksi. Lisätietoja saat Digi- ja väestötietovirastosta.
-
Valtuuta läheinen käyttämään tiliäsi antamalla hänelle tilinkäyttöoikeus. Käyttöoikeutettu voi muun muassa hallinnoida maksusopimuksia, maksaa laskuja ja tilata tarvittaessa itselleen pankkikortin tiliin. Käyttöoikeuden lisääminen edellyttää valtuutetulta asiakkuutta Danske Bankissa. Jos asiakkuutta ei ole, sen voi avata kotisivuilla kohdasta Asiakkuus.
Lisää käyttöoikeus verkkopankissa valitsemalla tililuettelosta haluamasi tili > Tilin tiedot ja asetukset > Käyttöoikeudet. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, käyttöoikeus tulee lisätä konttorilla. Konttorilla asioidessa molemmilla tulee olla mukana voimassa oleva passi tai henkilökortti. Varaa aika konttorille soittamalla ajanvarausnumeroomme 0100 4000 (ma–pe 9–16, pvm/mpm).
-
Jos henkilö on estynyt hoitamaan omia pankkiasioitaan, hän voi valtuuttaa toisen henkilön asioimaan puolestaan.
Valtakirjassa nimetään henkilö, jolle valtuutus halutaan antaa sekä määritellään ne asiat, joita valtuutus koskee. Valtuuttaja voi valtakirjasta huolimatta edelleen hoitaa myös itse niitä asioita, joita hän edelleen kykenee hoitamaan. Danske Bank sallii valtakirja-asioinnin päivittäisasioissa vain valtakirjan mukaisissa tilanteissa.
Valtakirjalla valtuutettu voi hoitaa kertaluontoisesti seuraavia pankkiasioita toisen puolesta:- Maksaa valtuuttajalle osoitettuja laskuja valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä
- Tehdä muutoksia valtuuttajan Danske Bankissa oleviin maksusopimuksiin
- Tehdä tilisiirron valtuuttajan Danske Bankissa olevien tilien välillä 1000 euroon asti
- Nostaa käteistä valtuuttajan Danske Bankissa olevilta tileiltä 200 euroon asti
- Sulkea valtuuttajan pankkitunnukset
Lataa valtakirja: Valtakirja (pdf)
-
Toisen henkilön kokonaisvaltainen pankkiasioiden hoitaminen edellyttää, että henkilölle on määrätty edunvalvoja hoitamaan hänen taloudellisia asioitaan tai henkilön antamaa edunvalvontavaltuutusta.
Edunvalvontavaltuutuksella henkilö voi itse etukäteen järjestää asioidensa hoidon sen varalta, että hän tulee myöhemmin kykenemättömäksi hoitamaan asioitaan. Edunvalvontavaltuutus annetaan etukäteen laadittavalla asiakirjalla eli edunvalvontavaltakirjalla, jossa valtuuttaja valtuuttaa edunvalvontavaltuutetun hoitamaan valtakirjassa määriteltyjä asioitaan. Edunvalvontavaltuutus tulee voimaan vasta sitten, kun Digi- ja väestötietovirasto on vahvistanut sen voimassaolevaksi.
Edunvalvontavaltakirjan voi laatia käyttäen apuna asiantuntijaa, kuten oikeusaputoimistoa, asianajotoimistoa tai lakiasiantoimistoa.