Pankkitunnukset ja kirjautuminen
Suurin osa pankkiasioinnista on hoidettavissa mobiili- ja verkkopankin kautta. Niihin sekä muihin tunnistautumista vaativiin palveluihin kirjaudutaan pankkitunnuksilla.
Pankkitunnukset ovat sähköinen henkilöllisyystodistuksesi, ja niiden käyttö vastaa allekirjoitustasi. Omat tunnuksesi on tarkoitettu vain sinun käyttöösi, eikä niitä saa luovuttaa toiselle henkilölle.
Pankkitunnukset muodostuvat käyttäjätunnuksesta, salasanasta ja vaihtoehtoisista tunnistamisvälineistä. Tunnistautumisvälineitä ovat Danske ID –tunnistussovellus ja tunnuslukulaite.
Yleisiä kysymyksiä pankkitunnuksista
-
Tarvitset pankkitunnuksiasi pankin sähköisissä palveluissa, kuten mobiili- ja verkkopankissa sekä asiakaspalvelumme puhelinpalveluun tunnistautumisessa. Voit myös käyttää tunnuksiasi verkkokaupoissa maksamiseen ja luottokorttimaksujen vahvistamiseen.
Pankkitunnuksia voi käyttää myös sähköisessä asioinnissa eri viranomaisten ja palveluntarjoajien sivuille, kuten esimerkiksi Kelaan, Verohallintoon ja Omakantaan, tunnistautuessa. Pankkitunnusten avulla henkilöllisyytesi varmistetaan ja voit asioida verkossa turvallisesti.
-
Saat ensimmäiset pankkitunnukset kotisivujemme kautta kohdasta Tule asiakkaaksi tai asioimalla konttorissa ajanvarauksella. Tunnistautumiseen tarvitset henkilöllisyystodistuksen.
Pankkitunnuksia myönnettäessä hyväksymme henkilöllisyystodistuksena Danske Bankissa seuraavat ehjät ja voimassa olevat asiakirjat:
Suomalaisen viranomaisen myöntämät
- Henkilökortti
- Kansallinen passi (ei muukalaispassi)
Ulkomaisen viranomaisen myöntämät matkustusasiakirjat
- Kansallinen passi (ei muukalaispassi)
- Henkilökortti (sirullinen, sisältää hologrammin tai optisia turvatekijöitä)
Lue lisää Danske Bankin Tunnistusperiaatteista
Sovi tapaamisaika pankkitunnuksia varten soittamalla 0100 4000 (ma–pe 8–16, pvm/mpm)
-
Kirjautuessasi verkkopankkiin tai muuhun sähköiseen palveluun syötä käyttäjätunnuksesi ja salasanasi niille varattuihin kenttiin ja klikkaa Jatka. Tämän jälkeen hyväksyt kirjautumisen Danske ID -sovelluksella tai erillisellä tunnuslukulaitteella. Tunnuslukulaite sopii erityisesti asiakkaillemme, joilla ei ole mahdollisuutta käyttää puhelimelle tai tabletille ladattavaa Danske ID -sovellusta.
-
Tarvitset pankkitunnuksia kirjautuessasi sähköiseen asiointipalveluun, kuten Kelaan tai Verohallintoon.
- Valitse tunnistautumistavaksi pankkitunnukset ja Danske Bank.
- Sinut ohjataan Dansken Bankin kirjautumissivulle, johon syötät normaalisti käyttäjätunnuksesi ja salasanan. Jos käytät tunnuslukulaitetta, syötä laitteen antama tunnusluku sille tarkoitettuun kenttään. Jos käytät Danske ID -tunnistussovellusta, lähetät hyväksymispyynnön ja hyväksyt sen sovelluksella.
- Kun sinut on tunnistettu, vahvista palveluntarjoajalle lähetettävät tiedot.
- Lopuksi sinut ohjataan takaisin palveluntarjoajan sivulle, johon olet tunnistautumassa.
- Kirjaudu ulos palvelusta asiointisi päätyttyä.
-
Alaikäinen lapsi voi saada ensimmäiset henkilökohtaiset pankkitunnukset huoltajan suostumuksella täytettyään 12 vuotta. Jos alaikäisellä lapsella on kaksi huoltajaa, hänellä täytyy olla molempien huoltajien suostumus pankkitunnusten hakemiseen. Ensimmäiset pankkitunnukset noudetaan aina konttorista, jossa allekirjoitetaan sopimukset pankkitunnuksista. Sekä huoltajalla että lapsella on oltava virallinen voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti mukana konttorilla asioidessaan.
Jos molemmilla huoltajilla on pankkitunnukset käytössään, lapsen pankkitunnusten hankkiminen voidaan hoitaa siten, että vain toinen huoltaja osallistuu puhelintapaamiseen. Tapaamisen jälkeen molemmat huoltajat saavat sopimukset lapsen pankkitunnuksista verkkopankkiinsa allekirjoitettavaksi, jolloin valtakirjaa ei tarvita toiselta huoltajalta. Tästä huolimatta lapsen tulee käydä konttorilla virallisen henkilöllisyystodistuksen eli passin tai henkilökortin kanssa.
Toinen vaihtoehto on varata aika konttoritapaamiseen, jolloin molemmat huoltajat osallistuvat tapaamiseen lapsen kanssa. Jos kuitenkin vain toinen huoltaja osallistuu konttoritapaamiseen, tapaamisessa tulee olla mukana toiselta huoltajalta saatu yksilöity valtakirja.
Valtakirjan voi ottaa tapaamiseen mukaan paperidokumenttina tai jos valtuuttajalla on Danske Bankin pankkitunnukset, valtakirjan voi toimittaa myös viestillä mobiili- tai verkkopankista.
Valtakirjasta tulee käydä ilmi seuraavat seikat:
Otsikko: Alaikäisen pankkitunnuksista sopiminen
- Valtuuttajan nimi ja henkilötunnus
- Valtuutetun nimi ja henkilötunnus
- Lapsen nimi ja henkilötunnus
- Seuraavat tekstit: Valtuutan valtuutetun tilaamaan ja sopimaan pankkitunnuksista alaikäiselle lapselle. Allekirjoittanut hyväksyy alaikäisen lapsen pankkitunnusten käyttöön liittyvät turvallisuusohjeet.
- Lisää paperiseen valtakirjaan päivämäärä ja valtuuttajan allekirjoitus.
Sovi aika puhelintapaamiseen tai konttorille soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 8–16, pvm/mpm).
-
Mobiilivarmenne on puhelinnumeroon kytketty sähköinen henkilöllisyystodistus, jonka avulla voi tunnistautua eri verkkopalveluihin. Huomioithan, että mobiilivarmenteella ei ole mahdollista kirjautua Danske Bankin verkkopankkiin. Tämä on mahdollista ainoastaan pankin myöntämillä pankkitunnuksilla. Saat mobiilivarmenteen käyttöösi asioimalla oman teleoperaattorisi kanssa.
Tutustu lisää mobiilivarmenteeseen osoitteessa mobiilivarmenne.fi.
-
Jos olet vastikään tullut Danske Bankin asiakkaaksi verkon kautta, voit käyttää toisen pankin tunnuksia asiointiin siihen asti, että saat uudet pankkitunnuksesi käyttöön. Kirjaudu verkkopankkiin kotisivuillamme kohdasta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset >Verkkopankki.
Jos et vielä ole asiakkaamme ja sinulla on sovittu verkkotapaaminen esimerkiksi lainaneuvottelua varten, voit kirjautua palveluun toisen pankin tunnuksilla. Näin asiantuntijamme voi helposti jakaa materiaaleja suoraan näytöllesi. Linkki verkkotapaamiseen löytyy kotisivuiltamme kohdasta Kirjaudu > Muun pankin tunnukset > Verkkotapaaminen.
Muissa tilanteissa käytäthän kirjautumiseen vain Danske Bankin pankkitunnuksia.
-
Voit lopettaa pankkitunnukset asiakaspalvelumme kautta. Ilmoita tunnusten lopettamisesta lähettämällä viesti mobiili- tai verkkopankista.
Ennen tunnusten lopettamista tallenna tarvitsemasi dokumentit sähköisestä arkistosta. Mobiilipankista pääset arkistoon kohdasta Valikko > Pankkiposti. Verkkopankista pääset arkistoon valitsemalla Arkistot ja verkkopalkka > Tiliotteet ja muu pankkiposti > Siirry Arkistoon.
Ongelmatilanteet ja salasanan vaihto
-
Jos kirjautuminen ei pankkitunnuksillasi onnistu, käy läpi seuraavat kohdat:
- Tarkista, että olet kirjoittanut 8-numeroisen käyttäjätunnuksesi ja 4-numeroisen salasanasi oikein.
- Jos käytät Danske ID:tä, varmista että olet hyväksynyt tunnistuspyynnön sovelluksessa. Jos sinulla on tunnuslukulaite, tarkista että olet syöttänyt laitteen antaman tunnusluvun oikein. Varmista, että laite on oikeinpäin.
- Jos kirjautuminen ei vieläkään onnistu, yritä myöhemmin uudestaan tai ole tarvittaessa yhteydessä asiakaspalveluun.
- Jos pankkitunnuksesi ovat lukkiutuneet, voit tilata uuden salasanan lukkiutuneen tilalle salasanantilauslomakkeella.
Salasana toimitetaan kirjattuna kirjeenä lähimpään postitoimipisteeseen, josta voit noutaa lähetyksen henkilöllisyystodistuksen kanssa.
Jos olet sulkenut pankkitunnuksesi turvallisuussyistä, varaa aika lähimmälle konttorille soittamalla ajanvarausnumeroon 0100 4000 (ma–pe 8–16, pvm/mpm). Ota konttorille mukaan virallinen voimassa oleva henkilöllisyystodistus eli passi tai henkilökortti.
-
Lukitse pankkitunnuksesi välittömästi verkkopankissa kohdasta Omat asetukset > Muuta pankkitunnusten tietoja tai lukitse ne. Voit myös olla yhteydessä sulkupalveluumme 0200 2585 (pvm/mpm). Asiantuntijamme ovat apunasi ympäri vuorokauden.
Uudet pankkitunnukset saat lähimmästä konttorista ajanvarauksella. Mukaan tarvitset voimassa olevan passin tai henkilökortin. -
Käyttäjätunnus on sama 8-numeroinen luku kuin aiemmin pankilta saamasi asiakasnumero. Voit tarkistaa käyttäjätunnuksen pankkitunnussopimuksestasi. Jos et löydä tai muista siltikään käyttäjätunnustasi, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
Salasana on itse asettamasi 4-numeroinen luku. Jos olet unohtanut salasanasi, tilaa uusi salasanan tilauslomakkeella. Salasana toimitetaan kirjattuna kirjeenä lähimpään postin palvelupisteeseen, josta se on henkilökohtaisesti noudettavissa voimassaolevan henkilöllisyystodistuksen kanssa.
-
- Aloita kirjautuminen syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saamasi salasana.
- Paina Jatka
- Valitse seuraavassa vaiheessa alin vaihtoehto Jos olet saanut vain väliaikaisen salasanan ja napsauta sen alla olevaa linkkiä.
- Seuraavassa vaiheessa syötä käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saamasi väliaikainen salasanasi uudelleen. Paina Jatka.
- Syötä itse valitsemasi nelinumeroinen salasana Uusi salasana -kohtaan. Kirjoita valitsemasi salasana uudelleen myös alempaan kenttään.
- Paina Aseta salasana.
- Tämän jälkeen tunnistaudu valitsemallasi tavalla – Danske ID -sovelluksen tai tunnuslukulaitteen avulla.
Danske ID:
- Jos haluat tunnistautua Danske ID:llä, valitse Danske ID -välilehti ja lähetä tunnistuspyyntö mobiililaitteeseesi painamalla Lähetä.
- Avaa Danske ID -sovellus mobiililaitteellasi, näppäile oma PIN-koodisi ja vahvista kirjautuminen pyyhkäisemällä Hyväksy.
- Vahvistettuasi tunnistuspyynnön, siirryt automaattisesti verkkopankin etusivulle.
Tunnuslukulaite:
- Jos haluat tunnistautua tunnuslukulaitteella, valitse Tunnuslukulaite -välilehti.
- Paina tunnuslukulaitteen painiketta ja syötä laitteen näytöllä näkyvä tunnusluku sille varattuun kenttään.
- Paina Jatka
- Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.
- Aloita kirjautuminen syöttämällä käyttäjätunnuksesi ja kirjekuoressa saamasi salasana.
-
Internet-selaimet, kuten Internet Explorer, Google Chrome ja Mozilla Firefox, tallentavat käyttäjän suostumuksella salasanoja omiin tietoihinsa käytön helpottamiseksi. Verkkopankkiin kirjautuessa käyttäjätunnusta ja salasanaa ei tulisi tallentaa selainten asetuksiin turvallisuuden vuoksi, koska silloin kirjautumiseen riittää pelkästään turvakortti tai Danske ID -tunnistussovellus.
Internet-selaimen asetuksista voi käydä poistamassa tallennetut salasanat, sekä valita ettei vastaisuudessa enää tarjoa salasanojen tallentamista. Jos tarvitset apua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Danske ID:n ja tunnuslukulaitteen käyttö
-
Danske ID:n ja tunnuslukulaitteen tarkoitus on sama. Käytät jompaa kumpaa vaihtoehtoa kirjautuessasi pankkitunnuksilla verkkopankkiisi, maksaessasi verkko-ostoksia tai tunnistautuessasi kolmannen osapuolen, kuten esimerkiksi Verohallinnon tai Kelan palveluihin.
Danske ID
Danske ID on sovellus, joka ladataan älypuhelimeen tai tablettiin. Se kulkee kätevästi mukanasi missä liikutkin. Löydät Danske ID:n mobiililaitteesi sovelluskaupasta hakusanalla Danske ID. Lataa sovellus ja aktivoi se käyttöösi. Käyttöönotto tapahtuu pankkitunnustesi käyttäjätunnuksella ja salasanalla tai toisen suomalaisen pankin pankkitunnuksilla.
Näin otat Danske ID:n käyttöön
Tunnuslukulaite
Tunnuslukulaite on digitaalisella näytöllä varustettu laite, joka antaa vaihtuvan numerosarjan näytön vieressä olevaa nappia painamalla. Luku syötetään sille varattuun kenttään, kun kirjaudut tai tunnistaudut verkkopalveluihin tai hyväksyt verkkomaksuja. Tunnuslukulaitteen voit tilata asiakaspalvelustamme.
-
Lataa Danske ID -sovellus mobiililaitteeseen App Storesta tai Google Play -kaupasta. Aktivoi sovellus käyttöön seuraavasti:
- Aloita aktivointi painamalla Aloita.
- Valitse joko Danske Bankin pankkitunnukset tai muut suomalaiset pankkitunnukset.
- Syötä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja paina Jatka.
- Valitse haluamasi tunnistustapa, joko SMS tai Danske ID toisessa puhelimessa.
Kun valitset vaihtoehdon SMS, paina Lähetä. Aktivointikoodi lähetetään sinulle tekstiviestitse tiedoissasi olevaan numeroon. Syötä aktivointikoodi tekstiviestistä ja valitse Lähetä. Tämän jälkeen valitset 4-numeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa.
Kun valitset vaihtoehdon Danske ID -sovellus, sinulla tulee olla Danske ID aktiivisena vanhassa puhelimessasi. Paina Lähetä > Avaa Danske ID -sovellus vanhassa puhelimessa nelinumeroisella salasanalla > Liu’uta hyväksy painiketta vasemmalta oikealle > Pääset asettamaan nelinumeroisen salasanan uudessa puhelimessasi, jolla kirjaudut sovellukseen jatkossa.
-
Päivitä yhteystietojasi kätevästi mobiili- tai verkkopankissa. Mobiilipankissa päivität yhteystiedot valitsemalla alareunasta Profiili > Yhteystiedot. Verkkopankissa puhelinnumeron vaihtaminen onnistuu kohdasta Omat asetukset > Päivitä yhteystietosi.
Yhteystietosi voidaan päivittää myös ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun.
-
Kun puhelimesi vaihtuu, Danske ID -sovellus tulee aktivoida käyttöön uudessa puhelimessa seuraavasti:
- Lataa Danske ID -sovellus sovelluskaupasta.
- Aloita aktivointi painamalla Aloita.
- Valitse joko Danske Bankin pankkitunnukset tai muut suomalaiset pankkitunnukset.
- Syötä käyttäjätunnuksesi sekä salasanasi ja paina Jatka.
- Valitse haluamasi tunnistustapa, joko SMS tai Danske ID toisessa puhelimessa.
Kun valitset vaihtoehdon SMS, paina Lähetä. Aktivointikoodi lähetetään sinulle tekstiviestitse tiedoissasi olevaan numeroon. Syötä aktivointikoodi tekstiviestistä ja valitse Lähetä. Tämän jälkeen valitset 4-numeroisen PIN-koodin, jolla kirjaudut Danske ID -sovellukseen jatkossa.
Kun valitset vaihtoehdon Danske ID -sovellus, sinulla tulee olla Danske ID aktiivisena vanhassa puhelimessasi. Paina Lähetä > Avaa Danske ID -sovellus vanhassa puhelimessa nelinumeroisella salasanalla > Liu’uta hyväksy painiketta vasemmalta oikealle > Pääset asettamaan nelinumeroisen salasanan uudessa puhelimessasi, jolla kirjaudut sovellukseen jatkossa.
-
Tee seuraavat asiat, jos Danske ID -sovellus ei toimi:
- Poista sovellus ja asenna se uudelleen sovelluskaupastasi.
- Tarkista, että laitteesi käyttöjärjestelmän versio on ajan tasalla ja tarvittaessa päivitä se.
- Sammuta laite ja käynnistä se uudelleen.
- Vaihda verkkoyhteys wifistä mobiilidataan tai päinvastoin.
Jos ongelma jatkuu edelleen, ole yhteydessä asiakaspalveluun.
-
Joillain Huawei- ja Honor -puhelimilla pääsy Google Play -sovelluskauppaan on estetty Yhdysvaltain ja Kiinan kauppasodan seurauksena. Tästä johtuen Danske ID -sovelluksen päivitys ei onnistu.
Lue Googlen ohjeet Play-kaupan ongelmiin
Jos päivitys ei vieläkään onnistu, tilaa erillinen tunnuslukulaite soittamalla 0200 2580 ma–pe 8-16 (pvm/mpm) ja tunnistautumalla puhelimessa.
-
Tilaa tunnuslukulaite asiakaspalvelusta. Tilauksen voit tehdä verkkopankkiviestillä kohdasta Ota yhteyttä ja usein kysyttyä. Ilmoita viestissä ajantasainen puhelinnumerosi. Jos viestin lähettäminen ei ole mahdollista, soita asiakaspalveluumme 0200 2580 ma–pe 8-16 (pvm/mpm).
Tunnuslukulaite toimitetaan noin viikon kuluessa kotiosoitteeseesi. Turvallisuussyistä laite tulee aktivoida ensimmäisellä käyttökerralla.
-
Tunnuslukulaite tulee aktivoida ennen ensimmäistä käyttökertaa. Aktivoit tunnuslukulaitteen seuraavasti:
- Mene aktivointisivulle danskebank.fi/aktivoi ja seuraa annettuja ohjeita.
- Laitteen aktivointi tapahtuu ensisijaisesti tekstiviestillä tai toisen pankin pankkitunnuksilla. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia tai meillä ei ole matkapuhelinnumeroasi, soita asiakaspalveluumme.
- Kun laite on aktivoitu, olet valmis käyttämään verkkopalveluitamme!
-
Kun kirjaudut verkkopankkiin, valitse kirjautumissivulla käyttäjätunnuksen ja salasanan syöttämisen jälkeen Tunnuslukulaite-välilehti. Tämän jälkeen kirjautumissivulla kysytään tunnuslukulaitteen lukua. Paina tunnuslukulaitteen näytön vieressä olevaa valkoista painiketta. Syötä laitteen näytölle ilmestyvä kuusinumeroinen luku sille varattuun kenttään kirjautumissivulla ja valitse Jatka. Olet nyt kirjautunut verkkopankkiin.