Lataa tietosuojatiedote PDF-tiedostona

Tietosuojatiedote henkilöasiakkaille ja muille yksityishenkilöille

Voimassa alkaen 21 päivänä helmikuuta 2025

1. Roolimme rekisterinpitäjänä ja tämän tietosuojatiedotteen tarkoitus

Tämä tietosuojatiedote koskee henkilöasiakkaisiin, yksityisiin elinkeinonharjoittajiin ja muihin yksityishenkilöihin liittyvien henkilötietojen käsittelyä rekisterinpitäjänä toimivassa Danske Bank A/S:n Suomen sivuliikkeessä (Danske Bank). Tämä tietosuojatiedote koskee henkilötietojen käsittelyä myös Danske Invest Rahastoyhtiö Oy:ssä ja Danske Kiinnitysluottopankki Oyj:ssä. Molemmat yhtiöt ovat Danske Bank A/S:n kokonaan omistamia tytäryhtiöitä.

Danske Bank A/S, Danske Invest Rahastoyhtiö Oy ja Danske Kiinnitysluottopankki Oyj ovat kaikki tässä tietosuojatiedotteessa kuvatun henkilötietojen käsittelyn erillisiä rekisterinpitäjiä.

Yhteystiedot:
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Y-tunnus 1078693–2, Televisiokatu 1, 00075 DANSKE BANK (emoyhtiö Danske Bank A/S, Bernstorffsgade 40, DK-1577 Copenhagen V, Denmark, CVR-nro 61126228)
Danske Invest Rahastoyhtiö Oy, Y-tunnus 0671602–6, Televisiokatu 1, 00075 DANSKE BANK
Danske Kiinnitysluottopankki Oyj, Y-tunnus 2825892–7, Televisiokatu 1, 00075 DANSKE BANK

Tässä tiedotteessa ”Danske Bank” ja ”me” viittaavat henkilötietojen käsittelyyn Danske Bank A/S:ssä, Danske Bank A/S:n Suomen sivuliikkeessä, Danske Invest Rahastoyhtiö Oy:ssä ja Danske Kiinnitysluottopankki Oyj:ssä soveltuvilta osin.

Danske Bank on nimittänyt tietosuojavastaavan (Data Protection Officer, DPO), jonka yhteystiedot ovat:
DPO of Danske Bank A/S,
Bernstorffsgade 40, DK-1577 Copenhagen V, Denmark
Sähköpostiosoite: dpofunction@danskebank.com

Käsittelemme sinua koskevia tietoja (henkilötietoja), ja tämä tietosuojatiedote koskee henkilöasiakkaita sekä yksityisiä elinkeinonharjoittajia ja muita yksityishenkilöitä, kuten takaajia, pantinantajia ja soveltuvin osin muita asiakkaaseen liittyviä henkilöitä, kuten edunvalvojia, valtuutettuja edustajia, valtakirjan haltijoita ja muita yksityishenkilöitä, joiden kanssa Danske Bank on yhteydessä ja tekee yhteistyötä.

Tässä tietosuojatiedotteessa kerrotaan, miten, miksi ja millä oikeusperusteella Danske Bank käsittelee henkilötietojasi ja miten suojaamme yksityisyyttäsi.

Kohdassa 12 on lisätietoja siitä, miten voit ottaa yhteyttä Danske Bankiin, jos sinulla on henkilötietojesi käsittelyyn liittyviä kysymyksiä.

2. Keräämme ja käsittelemme seuraavan tyyppisiä henkilötietoja

Käyttämistäsi ja kiinnostuksen kohteenasi olevista palveluista ja tuotteista sekä niihin liittyvästä henkilötietojen käsittelyn tarpeesta riippuen keräämme ja käsittelemme erityyppisiä henkilötietoja, joita ovat esimerkiksi seuraavat henkilötiedot:

  • Henkilötiedot, kuten nimi, sosiaaliturvatunnus tai muu kansallinen henkilötunnus, kansalaisuus ja asuinmaa sekä henkilöllisyystodistus, kuten kopio passista tai henkilökortista.
  • Yhteystiedot, esimerkiksi osoite, puhelinnumero ja sähköpostiosoite.
  • Taloudelliset tiedot, esimerkiksi tiedot tuloista, varallisuudesta, veloista, luottoluokituksesta, vakuutuksista, eläkkeistä, veroista, ympäristövaikutuksista, elämäntilanteesta ja kotitalouden jäsenistä (henkilöiden lukumäärä ja ikä).
  • Tiedot vakuuksista, esimerkiksi markkina-arvo, rakennustiedot, kiinteistötiedot, taloyhtiötä koskevat tekniset ja taloudelliset tiedot, energiatiedot ja ympäristönäkökohdat. Kiinteistöihin, taloyhtiöihin ja energiankulutukseen liittyviä tietoja voidaan pyytää viranomaisilta ja kaupallisilta toimijoilta sekä ulkopuolisilta kiinteistönvälittäjiltä.
  • Rahoituskohteen rekisterinumero.
  • Koulutustiedot, kuten koulutus ja ammatti.
  • Ympäristötiedot ja tiedot yrityksen sosiaalisesta ja hyvään hallintotapaan liittyvästä vaikutuksesta (ESG) (jos omistat yrityksen).
  • Tiedot sinulle tarjoamistamme palveluista ja tuotteista, esimerkiksi tilien, korttien, lainojen, luottojen ym. tiedot.
  • Tiedot siitä, miten käytät palvelujamme ja tuotteitamme ja mitkä ovat mieltymyksesi niiden käytössä.
  • Tiedot nykyisistä ja aiemmista luotoistasi ja tuloistasi tai etuuksistasi luottokelpoisuutesi arvioimiseksi. Tiedot saadaan muilta velkojilta Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän järjestelmän kautta tai Verohallinnon tulorekisteriyksikön ylläpitämästä positiivisesta luottotietorekisteristä.
  • Henkilökohtaiset luottotiedot luottotietorekisteristä luottokelpoisuuden arviointia varten tai muihin lakiin perustuviin tarkoituksiin.
  • Maksutapahtumatiedot.
  • Tiedot, jotka liittyvät verkkosivustojemme, alustojemme ja digitaalisten sovellustemme käyttöön. Tiedot voivat soveltuvin osin ja tarpeen mukaan olla liikenne-, sijainti-, seuranta- ja viestintätietoja, joita kerätään esimerkiksi evästeiden ja vastaavien teknisten menetelmien avulla, ks. myös Evästekäytäntö – Danske Bank.
  • Seurantatiedot, jos olet antanut suostumuksesi niiden käyttöön esimerkiksi uutiskirjeiden tilauksen yhteydessä.
  • Tiedot laitteista, joilla käytät verkkosivustojamme, sekä tekniset tiedot, kuten laitetyyppi ja käyttöjärjestelmä.
  • Markkinoinnin ja tapahtumien yhteydessä ilmoittamasi tiedot sinusta ja mieltymyksistäsi.
  • Tiloissamme käydessäsi kerätyt videotallenteet.
  • Tallennetut puhelinkeskustelut, ks. kohta Kanssasi käytyjen puhelinkeskustelujen ja verkkotapaamisten tallentaminen Danske Bankissa.
  • Verkkotapaamisten aikana kanssasi käytyjen keskustelujen litteroinnit ja yhteenvedot, ks. Verkkotapaamisten automaattinen litterointi ja yhteenveto tekoälyteknologian avulla.
  • Tarvittaessa myös muut henkilötiedot, jotta voimme tarjota sinulle tiettyjä tuotteita tai palveluja tai jos meidän on lain noudattamiseksi tehtävä niin.

Kykymme tarjota sinulle parasta mahdollista neuvontaa ja ratkaisuja riippuu siitä, kuinka hyvin tunnemme sinut, ja sen vuoksi on tärkeää, että antamasi tiedot ovat oikeita ja tarkkoja ja että ilmoitat meille niihin tulevista muutoksista.

3. Mikä on henkilötietojen käsittelymme oikeusperuste, ja miksi käsittelemme niitä

Käsittelemme henkilötietojasi, jotta voimme tarjota sinulle valitsemiasi palveluita ja tuotteita sekä parhaita neuvoja ja ratkaisuja, suojata sinua ja Danske Bankia petoksilta ja noudattaa kanssasi tekemiämme sopimuksia ja sovellettavia säännöksiä, kuten tietosuojaa koskevia vaatimuksia.

Alla on joitakin esimerkkejä siitä, miksi ja millä oikeusperusteella käsittelemme henkilötietojasi eri yhteyksissä:

  • Tullessasi asiakkaaksemme käsittelemme henkilötietojasi tunnistamis- ja todentamistarkoitukseen sekä rahanpesun estämiseksi. Käsittelyn oikeusperuste on lakisääteisen velvoitteen* noudattaminen, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla, esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä annetun lain mukaisesti.
  • Kun sinulla on käytössä rahoitustuotteemme tai harkitset sopimista rahoitustuotteesta kanssamme (joita voivat olla maksupalvelut, tilit, korttipalvelut, lainat, luotot, digitaaliset pankkiratkaisut, sijoituspalvelut ja sijoitusneuvonta), käsittelemme henkilötietojasi, koska olet solminut tai harkitset solmivasi kanssamme sopimuksen palvelusta tai tuotteesta, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(b) artikla, sekä oikeutettujen etujen perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla. Tällaista käsittelyä voi olla esimerkiksi asiakaspalvelu, asiakassuhteen hallinta, esimerkiksi rekisteröityminen CRM-järjestelmiimme, hallinnointi, luottokelpoisuuden arviointi ja tuloja koskevien tietojen todentaminen, luotonvalvonta, erääntyvän velan takaisinperintä, valitusten käsittely ja/tai tietojen antaminen sellaisten palveluntarjoajien saataville, joilla on valtuudet pyytää tietoja sinusta.
  • Jos esimerkiksi siirrämme henkilötietojasi kolmannelle osapuolelle budjetin laatimista varten tai jos ehdotamme henkilötietojesi siirtoa kumppanille, jotta voisit saada tarjouksen tuotteesta tai palvelusta, voimme tehdä niin, koska olet antanut meille luvan käyttää ja jakaa henkilötietojasi tällaisiin tarkoituksiin tai olet pyytänyt palvelua yleisen tietosuoja-asetuksen 6(b) artiklan mukaisesti.
  • Kun olemme sinuun yhteydessä tilaamistasi tuotteista ja palveluista tai lähetämme sinulle tietoja järjestelmäpäivityksistämme, teemme sen täyttääksemme kanssasi solmitun sopimuksen, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(b) artikla, tai noudattaaksemme lakisääteistä velvoitetta*, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla, tai oikeutetun edun perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Parantaessamme, kehittäessämme ja hallinnoidessamme IT-järjestelmiä saatamme käyttää henkilötietojasi analyyseissa, jotta voimme parantaa ja kehittää tuotteita ja palveluita sekä testata järjestelmiä ja kehittää, kouluttaa ja testata IT-malleja. Toimien oikeusperusteena on henkilötietojesi käsittelyn alkuperäinen oikeusperuste IT-järjestelmissämme (se voi olla mikä tahansa tässä osiossa mainituista oikeusperusteista) ja/tai riittävän turvallisuustason varmistaminen, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla, tai oikeutetun edun perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Kun asetamme maksuja ja hintoja tuotteillemme ja palveluillemme ja käytämme siihen data-analyyseja ja tilastoita, käsittelemme tietojasi solmimiemme sopimusten mukaisesti, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(b) artikla, jotta voimme antaa sinulle hintatarjouksen tai vastaavan.
  • Pyrimme havaitsemaan petoksia kortti- ja tilitapahtumissa, mihin voi sisältyä käyttäytymistietojen käsittelyä, jotta voimme havaita ja estää petollisen toiminnan tileillä tunnistamalla epätavallisen, epätyypillisen tai epäilyttävän käytön. Lisäksi voimme rekisteröidä maksukortin suljettujen korttien luetteloon, ja pyrimme havaitsemaan ja estämään petoksia, luottopetoksia ja muun tyyppisiä talousrikoksia. Näiden toimien perusteena ovat lakisääteiset velvollisuutemme*, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla, ja oikeutettu etumme, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Voimme tehdä tilastollista, tieteellistä ja/tai tutkimustyötä osana tutkimusprojekteja tai vastaavia, ja tällaiseen tarkoitukseen voimme anonymisoida henkilötietoja, jolloin perusteena on oikeutettu etumme, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla, tai yleinen etu, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(e) artikla.
  • Voimme tehdä profilointia ja markkinoida palvelujamme ja tuotteitamme, jos meillä on siihen suostumuksesi, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(a) artikla, tai oikeutetun etumme perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Käytämme evästeitä ja vastaavia teknisiä menetelmiä verkkosivustollamme ja sovelluksissamme toiminnallisiin, tilastollisiin ja markkinointitarkoituksiin digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median alustojen kautta, jos olet antanut siihen suostumuksesi, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(a) artikla. Lisätietoja on evästekäytännössämme: Evästekäytäntö – Danske Bank.
  • Arvioimme, tarkastamme, testaamme ja valvomme yhtiön sisäisten käytäntöjen ja sääntöjen sekä sääntelyn ja lainsäädännön vaatimusten noudattamista esim. tietosuojaan, talousrikoksiin ja markkinoiden eheyteen liittyen, ja tällöin käsittelemme henkilötietojasi lakisääteisten velvollisuuksiemme noudattamiseksi*, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla, ja Danske Bankin oikeutetun edun perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Käsittelemme henkilötietojasi turvallisuussyistä, esimerkiksi kirjautumisen yhteydessä, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla.
  • Käytämme videovalvontaa ja tallennusta toimipisteissämme ja muissa tiloissa, vastaanotossa ja asiakastiloissa oikeutetun etumme perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla.
  • Keräämme, jaamme ja käytämme henkilötietoja, jotta voimme rakentaa, ylläpitää ja käyttää luottoriskimalleja ja sisäiseen luokitukseen perustuvaa mallinnusta pääomavaatimusten arvioimiseksi. Nämä toimet perustuvat vakavaraisuusasetukseen, jonka noudattamista edellytetään osana pankin riskienhallintaa, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla.
  • Käsittelemme henkilötietojasi lähettäessämme sinulle uutiskirjeitä, minkä lisäksi käytämme sähköpostiosoitettasi ja nimeäsi, jotta voimme lähettää sinulle tilaamaasi palveluun kuuluvia artikkeleita, uutisia ja päivityksiä, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(b) artikla, ja suostumuksesi perusteella, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(a) artikla. Saatamme myös kutsua sinut tapahtumiin, lähettää sinulle markkinointimateriaalia aiheista, joiden uskomme kiinnostavan sinua, ja seurata, mitkä artikkelit kiinnostavat sinua ja mitkä avaat, jos olet antanut suostumuksesi siihen, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(a) artikla.
  • Käsittelemme henkilötietoja myös useiden muiden lainsäädäntöön, sääntelyyn, hallinnointiin ja vaatimustenmukaisuuteen liittyvien toimien yhteydessä, esimerkiksi tunnistamiseen ja todentamiseen rahanpesun estämisestä annetun lainsäädännön mukaisesti, pakoteluetteloiden noudattamiseen, riskienhallintaan sekä petosten, luottopetosten ja muun tyyppisten talousrikosten havaitsemiseen ja ehkäisemiseen. Kaikki edellä mainitut toimet perustuvat lakisääteisten velvollisuuksiemme noudattamiseen*, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c) artikla.

* Kun viittaamme henkilötietojen käsittelyyn lakisääteisten velvollisuuksien noudattamiseksi, se tarkoittaa seuraavien lakien vaatimusten mukaisia laillisia käsittelyperusteita (huomaa, että luettelo ei ole tyhjentävä):

  • laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä 444/2017
  • verotusta koskeva lainsäädäntö, mukaan lukien laki verotusmenettelystä 1558/1995
  • kirjanpitolaki 1336/1997
  • luottotietolaki 527/2007
  • laki luottolaitostoiminnasta 610/2014
  • maksupalvelulaki 290/2010
  • laki pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmästä 571/2019
  • laki positiivisesta luottotietorekisteristä 739/2022
  • laki sähköisen viestinnän palveluista 917/2014
  • arvopaperimarkkinalaki 746/2012
  • sijoitusrahastolaki (213/2019)
  • laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisistä luottamuspalveluista (617/2009)
  • kuluttajansuojalaki 38/1978
  • markkinoiden väärinkäyttöasetus 596/2014
  • asetus luottolaitosten ja sijoituspalveluyritysten vakavaraisuusvaatimuksista 575/2013
  • laki saatavien perinnästä 513/1999
  • rahoitusvälineiden markkinat -direktiivi (MiFID I ja II)
  • yleinen tietosuoja-asetus 2016/679
  • tietosuojalaki 1050/2018.

4. Arkaluonteiset tiedot

Jotkin käsittelemistämme tiedoista voivat olla arkaluonteisia henkilötietoja (erityiset henkilötietoryhmät). Arkaluonteiset henkilötiedot voivat olla esimerkiksi terveystietoja tai ammattiliiton jäsenyystietoja.

Arkaluonteisiin henkilötietoihin sovelletaan erityisiä käsittelyehtoja, ja pyrimme mahdollisuuksien mukaan välttämään tällaisten henkilötietojen käsittelyä. Joissakin tapauksissa meidän on kuitenkin käsiteltävä sinua koskevia arkaluonteisia henkilötietoja.

Alla on esimerkkejä käsittelemistämme sinua koskevista arkaluonteisista henkilötiedoista sekä käsittelyn syistä ja oikeusperusteista (yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan poikkeukset):

  • Tiettyjen tuotteiden tai palveluiden yhteydessä saatamme pyytää arkaluonteisten henkilötietojesi käsittelyä, jotta voimme tarjota ammattiliiton jäsenyyteen liittyviä etuja suostumuksellasi, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(a) ja 9.2(a) artikla.
  • Saatamme käsitellä sinua koskevia arkaluonteisia henkilötietoja noudattaaksemme lakisääteisiä vaatimuksia, jotka koskevat meitä rahoituslaitoksena ja joilla on oikeusperuste muussa lainsäädännössä, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(c), 9.1 (g) ja 9.3 artikla.
  • Saatamme käsitellä sinua koskevia arkaluonteisia henkilötietoja, jos niiden käsittely on tarpeen oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 9.1(f) artikla.

5. Miten keräämme sinua koskevia tietoja?

Sinulta kerätyt henkilötiedot

Keräämme tietoja, jotka ilmoitat meille tai jotka saamme seuraamalla toimintaasi, esimerkiksi kun:

  • Täytät hakemuksia ja muita lomakkeita tilatessasi tuotteita ja palveluja
  • Toimitat meille asiakirjoja
  • Osallistut tapaamisiin kanssamme, esimerkiksi asiakasneuvojasi kanssa tiloissamme tai verkkotapaamisessa
  • Käyt kanssamme puhelinkeskusteluja
  • Käytät verkkosivustoamme, mobiilisovelluksiamme, tuotteitamme ja palvelujamme
  • Osallistut järjestämiimme asiakaskyselyihin tai kampanjoihin
  • Olet yhteydessä meihin kirjeitse ja digitaalisesti, esimerkiksi sähköpostitse ja sosiaalisen median kautta
  • Käytät digitaalisia ratkaisujamme ja sovelluksiamme ja vierailet verkkosivustoillamme
  • Ilmoitat meille kotitalouttasi koskevia tietoja
  • Keräämme henkilötietoja sähköisestä viestinnästä puhelin- ja videotallenteiden avulla
  • Seuraamme uutiskirjeiden tilaustasi.

Meillä on velvollisuus tallentaa ja säilyttää kaikki sijoituspalveluihin liittyvä sähköinen viestintä, esimerkiksi chatilla tai sähköpostitse käydyt keskustelut, sekä kanssasi käydyt puhelinkeskustelut. Tallennamme myös videotallenteita sinusta, jos olet käynyt toimitiloissamme.

Saapuvia ja lähteviä puheluja voidaan tallentaa, kuunnella ja säilyttää lain säännösten noudattamiseksi sekä puhelun sisällön dokumentointia varten. Puhelinkeskustelujen tallentamista koskevassa ilmoituksessamme on lisätietoja henkilötietojen tallentamisesta ja käsittelystä puhelin- ja verkkotapaamisten tallenteiden yhteydessä: Puhelinkeskustelujen tallentaminen Danske Bankissa.

Evästeiden kautta kerättävät henkilötiedot

Saatamme käyttää evästeitä ja vastaavia teknisiä menetelmiä sivustoissamme sekä digitaalisissa ratkaisuissamme ja sovelluksissamme. Kun käyttäjä avaa ensimmäisen kerran jonkin sivustomme tai lataa sovelluksemme, asetamme evästeitä, joita tarvitaan, jotta käyttäjä voi käyttää palvelujamme. Jos hyväksyt lisäevästeet, kuten toiminnalliset, tilastolliset ja/tai markkinointievästeet, asetamme evästeitä valintasi mukaan, jotta voimme mitata, analysoida ja parantaa tuotteidemme ja palvelujemme käyttöä ja suorituskykyä sekä soveltuvin osin lähettää sinulle räätälöityjä asianmukaisia markkinointiviestejä.

Jotkin markkinointievästeet ovat kolmansien osapuolten evästeitä. Olemme yhteisvastuussa silloin, kun kolmannet osapuolet käyttävät evästeiden kautta kerättyjä henkilötietojasi, joita käsitellään meidän hyväksemme (yhteinen vastuu rekisterinpitäjänä). Lisätietoja evästeiden käytöstämme on täällä: Evästekäytäntö – Danske Bank.

Kolmansilta osapuolilta kerätyt henkilötiedot

Saamme ja keräämme tietoja kolmansilta osapuolilta, mukaan lukien

  • Kaupat ja pankit sekä maksupalvelujen tarjoajat ja muut palveluntarjoajat, kun käytät luotto- tai maksukorttia tai muita maksupalveluja. Käsittelemme tietoja voidaksemme esimerkiksi suorittaa maksuja sekä laatia tiliotteita ja maksuyhteenvetoja.
  • Taloutesi jäsenet, jos he ovat asiakkaitamme, jotta voimme suorittaa tarvittavia laskelmia käytettävissä olevista tuloista.
  • Jos sinulla on yhteinen tili jonkun kanssa, voimme kerätä tietoja sinusta yhteistilin toiselta haltijalta.
  • Digi- ja väestötietovirasto, kaupparekisteri, kiinteistörekisteri ja muut julkiset lähteet ja rekisterit sekä kansallinen luottamusverkosto. Joskus keräämme näitä tietoja muiden palveluntarjoajien välittäminä. Käsittelemme tietoja esimerkiksi tunnistus- ja todentamistarkoituksiin sekä tietojen oikeellisuuden tarkistamista varten, ks. yleisen tietosuoja-asetuksen 6.1(f) artikla, tietosuojalain 29 § ja luottolaitostoiminnasta annetun lain 15 luvun 18 §.
  • Maanmittauslaitos, isännöitsijätoimistot, Kiinteistönvälitysalan Keskusliitto, ulkoiset kuntoarvioitsijat, energiatodistusrekisteri, Fellowmind Finland Oy Ab, Alma Media Oyj, vakuutusyhtiöt ja kiinteistönvälittäjät (vakuuksia koskevat tiedot).
  • Suomen Asiakastieto Oy luottotietopalveluita tarjoavana yhtiönä. Käsittelemme tietoja lainan myöntämiseen liittyvissä arvioinneissa ja täyttääksemme lakisääteisen velvoitteemme tuntea asiakkaamme rahanpesun estämistä koskevan lainsäädännön mukaisesti. Päivitämme tietoja säännöllisesti.
  • Verohallinnon tulorekisteriyksikön ylläpitämä positiivinen luottorekisteri. Käsittelemme tietoja luottokelpoisuuden arviointia, luottotietojen hallintaa sekä muita laillisia tarkoituksia varten.
  • Takaajat.
  • Muut Danske Bank -konsernin yksiköt, jos olemme saaneet suostumuksesi, esimerkiksi tarjotaksemme sinulle paremmin räätälöityjä tuotteita ja palveluita.
  • Muut Danske Bank -konsernin yksiköt, jos lainsäädäntö sallii tietojen jakamisen tai edellyttää meiltä tietojen jakamista esimerkiksi silloin, kun tietoja tarvitaan konsernin johtamista, valvontaa ja/tai raportointia koskevien lakisääteisten vaatimusten, kuten vakavaraisuusasetuksen (CRR), täyttämiseen.
  • Ulkoiset rekisterinpitäjät, kuten liikekumppanit (mukaan lukien kirjeenvaihtajapankit ja muut pankit), ja toimittajat, jos meillä on suostumuksesi tai jos lainsäädäntö sallii tietojen keräämisen, jotta esimerkiksi voimme tarjota sinulle tilaamasi ulkoisen liikekumppanin tuotteen tai palvelun, mahdollistaa pankkipalvelujen käytön asiakkaillemme ulkomailla tai ehkäistä ja havaita rahanpesun, petokset, väärinkäytökset ja menetykset.

6. Kolmannet osapuolet, joille jaamme henkilötietojasi

Pidämme tietosi luottamuksellisina pankkisalaisuutta koskevan lainsäädännön mukaisesti. Jos meillä on kuitenkin joidenkin alla esitettyjen esimerkkien mukainen oikeudellinen peruste, saatamme luovuttaa ja jakaa vaadittavia henkilötietoja konserniin kuuluville yhtiöille ja kolmansille osapuolille, joiden on myös pidettävä henkilötietosi luottamuksellisina:

  • Muut Danske Bank -konsernin yksiköt, jotta esimerkiksi voimme tarjota sinulle entistä paremmin räätälöityjä tuotteita ja palveluja.
  • Muut Danske Bank -konsernin yksiköt, jos lainsäädäntö sallii tietojen jakamisen tai edellyttää meiltä tietojen jakamista esimerkiksi silloin, kun se on välttämätöntä lain tai asetusten (esim. vakavaraisuusasetus) ja/tai lain tai sääntelyviranomaisten tai lainsäädännön raportointivaatimusten noudattamiseksi.
  • Rahanpesun selvittelykeskus rahanpesun estämistä koskevan lainsäädännön mukaisesti.
  • Jos olet pyytänyt meitä siirtämään rahaa muille, luovutamme tunnistamiseen ja maksutapahtuman suorittamiseen tarvittavat henkilötietosi.
  • Kun käsittelemme kansainvälisiä maksujasi, Swift voi käsitellä henkilötietojasi maksutapahtumien käsittelyyn liittyvissä palveluissaan, joiden avulla voimme lähettää ja vastaanottaa rahan siirtoon liittyviä viestejä ja tiedostoja, validoida maksutapahtumia ennakkoon sekä seurata ja hallita niitä. Lisätietoja Swiftin tietosuojakäytännöistä henkilötietojen käsittelyssä Swift-maksutapahtumien käsittelyn yhteydessä on Swiftin henkilötietojen suojaamista koskevassa käytännössä (PDPP), ks. tietosuojakäytännöt | Swift.
  • Euroclear Finland Ltd kauppojen selvityksiä varten
  • Palveluntarjoajat, joilla on lupa tarjota tilitietopalveluja, maksutoimeksiantopalveluja tai korttipohjaisia maksuvälineitä, jos sinä pyydät (tai joku, joka voi tarkastella tilitietojasi ja tehdä maksuja puolestasi verkkopalvelujemme välityksellä, pyytää) tällaista palveluntarjoajaa vastaanottamaan sinua koskevia tietoja.
  • Korttien valmistajat, kun kortteihin painetaan henkilötietoja.
  • Korttien myöntäjät, maksunsaajat ja suljettujen korttien luetteloiden haltijat, kuten Nets, siinä tapauksessa, että pyydät sulkemaan debit- tai luottokorttisi tai meillä on perusteltu syy epäillä kortin väärinkäyttöä tai Nets tarvitsee tietoja voidakseen estää petoksen.
  • Muut velkojat Suomen Asiakastieto Oy:n ylläpitämän järjestelmän kautta, jossa voimme antaa tietoja lainoistasi suostumuksellasi ja toimeksiantosi mukaisesti.
  • Verohallinnon tulorekisteriyksikön ylläpitämä positiivinen luottotietorekisteri. Raportoimme positiiviseen luottotietorekisteriin lain edellyttämät tiedot mm. lainoistasi, vakuuksistasi ja maksuviiveistäsi.
  • Takaajat, esimerkiksi Kansaneläkelaitos (Kela), Valtiokonttori, Suomen Vahinkovakuutus Oy, Vakuutusosakeyhtiö Garantia, Takuusäätiö, pantinantajat, valtakirjan haltijat, asianajajat, kirjanpitäjät tai muut osapuolet, jotka olet valtuuttanut vastaanottamaan sinua koskevia tietoja.
  • Jos sinulla on yhteisiä pankin tuotteita jonkun kanssa, kuten yhteistili tai lapsen säästötili, voimme jakaa tuotteen toiselle osapuolelle sinua koskevia tietoja, esimerkiksi henkilötunnuksesi.
  • Nets ja muut pankit lainsäädännön edellyttäessä tai salliessa tietojen luovuttamisen, jotta kyseiset tahot voivat estää ja havaita rahanpesun, petokset sekä korttien väärinkäytön ja katoamisen.
  • Asianajajat, kirjanpitäjät, konsultit.
  • Kuriiripalvelut. Käytämme kuriiripalveluja esimerkiksi luottokorttien toimittamiseen sinulle, ja annamme kuriiripalvelulle nimesi, osoitteesi ja puhelinnumerosi, jotta voit vastaanottaa lähetyksen.
  • IT- ja alihankintapalveluiden tarjoajat sekä henkilötietojen käsittelijät, jotta ne voivat tarjota palveluja meille ja sinulle.
  • Sosiaalisen median yritykset, jos olet antanut suostumuksesi suoramarkkinointiin
  • Viranomaiset lain edellyttämällä tavalla, oikeuden päätöksellä tai poliisin, haastemiehen tai muun viranomaisen pyynnöstä. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi tietojen luovuttamista rahanpesun selvittelykeskukselle rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskeva lainsäädännön mukaisesti, veroviranomaisille verotusmenettelylain mukaisesti, tullin ylläpitämään pankki- ja maksutilirekisteriin tai Suomen Pankille tilastointia ja muita tarkoituksia varten.
  • Sääntelyviranomaiset, kuten Tanskan finanssivalvonta (Finanstilsynet) ja Finanssivalvonta Suomessa, Tanskan ja Suomen tietosuojaviranomaiset (Datatilsynet ja Tietosuojavaltuutetun toimisto), lainvalvontaviranomaiset Suomessa ja muissa maissa tehtäviensä hoitamisen yhteydessä.
  • Luottoluokituslaitokset. Jos laiminlyöt velvoitteesi Danske Bankia kohtaan, voimme tehdä sinusta ilmoituksen luottoluokituslaitoksille sovellettavan lain mukaisesti.
  • Perintätoimistot. Jos laiminlyöt luottosopimuksen mukaisen suorituksen, voimme siirtää velkasi tiedot perintätoimistolle.
  • Yhteiskunnallista ja taloudellista tutkimusta tai tilastoja varten, esimerkiksi tilanteissa, joissa se on yleisen edun mukaista.
  • Sellaisten liiketoimien (esimerkiksi liiketoimintasiirtojen, omaisuuserien myynnin, fuusioiden ja yritysostojen) yhteydessä, joihin liittyy koko liiketoiminnan tai sen osan siirtäminen toiselle yhtiölle, voimme jakaa henkilötietojasi siinä määrin kuin on tarpeen siirron suorittamiseksi ja asiakassuhdettasi koskevien velvoitteidemme täyttämiseksi niiden lakisääteisten vaatimusten puitteissa, joita meidän on noudatettava.

7. Profilointi ja automaattiset päätökset

Profilointi

Pyrimme jatkuvasti kehittämään ja parantamaan tuotteitamme ja järjestelmiämme sekä niiden hallintaa. Tässä työssä hyödynnämme data-analyyseja ja tilastoja, ja arvioimme käyttämiämme asiakkaiden käyttäytymiseen liittyviä analyyseja, malleja ja teorioita edistyneillä ja innovatiivisilla analyyttisillä menetelmillä, kuten koneoppimisen ja tekoälyn avulla. Näin pystymme esimerkiksi määrittämään maksuja ja hintoja sekä keräämään tietoa markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Käsittelemme jatkuvasti asiakkaiden henkilötietoja ja kehitämme profiileja koneoppimismallien avulla, jotta voimme tarjota asiakkaidemme yksilölliset tarpeet täyttäviä tuotteita ja priorisoida asiakkaiden yhteydenotot tehokkaasti. Käsittelemme henkilötietoja myös kehittäessämme ja parantaessamme prosesseja ja järjestelmiä, esimerkiksi testien avulla.

Käytämme maksutapahtumiin, käyttäytymiseen ja demografiaan liittyviä henkilötietoja tilastoanalyysiin ja uusien mallien, tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Analysoimme julkisesti saatavilla olevia tietoja, sisäisiä tietoja, jotka voivat olla peräisin myös konsernin muista yhtiöistä, sekä ulkoisia tietoja. Analyysien avulla voimme luoda asiakasprofiileja ja havaita merkittäviä elämäntapahtumia, kuten ensimmäisen työpaikan saamisen, asunnon ostamisen ja eläkkeelle siirtymisen. Tällä tavoin pysymme mukana asiakkaidemme elämässä ja voimme tarjota heille parasta mahdollista neuvontaa. Henkilötietojen käsittelymme edellä mainittuihin tarkoituksiin perustuu aina asianmukaiseen oikeusperusteeseen, kuten suostumukseesi, ja sinulle ilmoitetaan tarkemmin, kun käytämme henkilötietojasi tällaisessa prosessissa.

Käytämme evästeitä ja vastaavia teknisiä menetelmiä verkkosivustoillamme ja digitaalisissa sovelluksissamme markkinointitarkoituksiin, esimerkiksi markkinointiin digitaalisten kanavien ja sosiaalisen median, kuten Facebookin, kautta. Lisätietoa aiheesta on evästekäytännössämme.

Automaattinen päätöksenteko

Automaattisessa päätöksenteossa järjestelmämme tekevät päätöksiä sinua koskevien tietojen perusteella ilman ihmisen toimintaa. Voimme käyttää myös julkisista rekistereistä ja muista julkisista lähteistä saatuja tietoja sen mukaan, millaisesta päätöksestä on kysymys. Automaattisen päätöksenteon ansiosta päätöksemme ovat nopeampia, oikeudenmukaisempia, tehokkaampia ja virheettömämpiä verrattuna vastaavaan manuaaliseen prosessiin.

Lainojen ja luottokorttien osalta otamme huomioon tulojasi, menojasi ja maksuhistoriaasi koskevat tiedot. Lainasumma määritetään näiden tietojen perusteella. Arvioinnissa käytetään hyväksi sinulta saamiamme tai asiakassuhteen perusteella tallennettuja tietoja, tai kolmansilta osapuolilta, kuten luottotietorekisteristä haettuja tietoja. Arvioimme hakemuksen tietoja sekä muita tietoja ja teemme päätöksen omien luotonmyöntökriteereidemme perusteella. Hakemuksesi voidaan hylätä, jos esimerkiksi arvioimme sinun olevan maksukyvytön tai sinulla on maksuhäiriöitä.

Ilmoitamme sinulle aina selkeästi, kun käytämme henkilötietojasi automaattisessa päätöksenteossa. Esimerkki automaattisesta päätöksenteosta on lainojen ja luottokorttien myöntäminen, jossa otamme huomioon tulojasi, menojasi ja maksuhistoriaasi koskevat tiedot. Lainasumma tai luottoraja määritetään näiden tietojen perusteella.

Lisätietoja automaattiseen päätöksentekoon liittyvistä oikeuksistasi on kohdassa 10 (”Oikeutesi”).

8. Henkilötietojen siirrot kolmansiin maihin

Liikekumppanimme EU:n ja ETA:n alueella voivat käsitellä henkilötietojasi voidakseen tarjota sinulle erilaisia palveluja puolestamme.

Joissakin tapauksissa ohjelmistoratkaisujen toimittajillamme, liikekumppaneillamme, konsulteillamme ym. on tarpeen mukaan pääsy henkilötietoihin EU:n ja ETA:n ulkopuolisista maista (”kolmannet maat”), vaikka henkilötietoja ei yleensä säilytetä näissä kolmansissa maissa. Edellä mainitut ohjelmistoratkaisujen toimittajat, kumppanit ym. ovat solmineet kanssamme sopimuksen, jolla varmistetaan, että henkilötietoja käsitellään ainoastaan yleisen tietosuoja-asetuksen sekä EU:n ja kansallisten tietosuojalakien mukaisesti.

Valitsemme ensisijaisesti EU:n ja ETA:n alueella henkilötietoja käsitteleviä palveluntarjoajia/kumppaneita ja toissijaisesti toimittajia maista, jotka ovat EU:n komission turvallisten kolmansien maiden luettelossa, ja vain tarvittaessa toimittajia muista kolmansista maista. Näin ollen tukeudumme erilaisiin oikeusperusteisiin riippuen henkilötietojen vastaanottajan maasta:

  • Jos siirrämme henkilötietojasi osapuolille maihin, joissa Euroopan komissio on todennut maan takaavan riittävän tietosuojan tason, käytämme Euroopan komission tietosuojan riittävyyttä koskevaa päätöstä yleisen tietosuoja-asetuksen 45 artiklan mukaisena siirtoperusteena.
  • Jos siirrämme henkilötietojasi Yhdysvalloissa sijaitseville osapuolille, voimme käyttää EU:n ja Yhdysvaltojen välistä tietosuojakehystä sertifioiduille osapuolille yleisen tietosuoja-asetuksen 45 artiklan mukaisena siirtoperusteena.
  • Jos siirrämme henkilötietojasi muihin kolmansiin maihin, saatamme käyttää Euroopan komission hyväksymiä vakiosopimuksia tai liikekumppanin sitovia sääntöjä (yritystä koskevat sitovat säännöt, BCR) yhdessä riittävien lisätoimenpiteiden kanssa tai tarkistaa paikallisen lainsäädännön varmistaaksemme, että henkilötietojesi suoja vastaa olennaisin osin EU:ssa ja ETA:ssa taattua suojaa, jos ja kun se katsotaan tarpeelliseksi yleisen tietosuoja-asetuksen 46 artiklan mukaiseksi oikeusperusteeksemme siirrolle.
  • Saatamme myös siirtää henkilötietojasi EU:n ja ETA:n ulkopuolisille tahoille yleisen tietosuoja-asetuksen 49 artiklassa, esimerkiksi 49(1)(e) artiklassa, määritettyjen erityisten poikkeusten perusteella, jos siirto on tarpeen oikeudellisen vaateen laatimiseksi, esittämiseksi tai puolustamiseksi.

Kun siirrämme henkilötietoja liikekumppanille EU:n ja ETA:n ulkopuolelle, varmistamme, että henkilötietosi siirretään yleisen tietosuoja-asetuksen V luvun mukaisesti.

Lisätietoja henkilötietojen siirroista kolmansiin maihin on:

9. Kuinka kauan säilytämme henkilötietojasi?

Säilytämme tietojasi vain niin kauan kuin niitä tarvitaan niihin tarkoituksiin, joita varten tietojasi on kerätty ja käytetty, tai lakisääteisen ajanjakson ajan lainsäädännössä määriteltyjä erityistarkoituksia varten. Tämän jälkeen tiedot hävitetään tai anonymisoidaan peruuttamattomasti.

Käytämme henkilötietojasi monissa erilaisissa prosesseissa, ja meillä on useita eri oikeusperusteita henkilötietojesi säilyttämiseen. Säilytyskriteerimme vaihtelevat, ja säilytysaika voi olla esimerkiksi muutamasta minuutista 30 vuoteen. Alla on esimerkkejä säilytysajoista, mutta huomaathan, ettei luettelo ole tyhjentävä:

  • Säilytämme asiakkaan tuntemiseen liittyvät tietosi niin kauan, kuin yritysasiakkaamme on asiakkaanamme, ja lisäksi viisi vuotta rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan lainsäädännön edellyttämällä tavalla.
  • Säilytämme suostumuksesi evästeiden käyttöön yhden vuoden ajan, ellet peruuta sitä aiemmin.
  • Säilytämme äänitallenteitasi viiden vuoden ajan yleistä dokumentointia varten, ja jos äänitallenteet liittyvät sijoittamiseen, meillä on MiFID I- ja II-direktiivien mukainen lakisääteinen velvollisuus säilyttää niitä seitsemän vuoden ajan.
  • Jos olet potentiaalisena asiakkaana pyytänyt lainatarjousta tai muuta tuote- tai palvelutarjousta, mutta kieltäydyt tarjouksesta etkä tule asiakkaaksi, henkilötietojasi säilytetään yleensä kuuden kuukauden ajan, mutta joitakin tarkoituksia varten tietojasi voidaan säilyttää kauemmin lakisääteisten velvoitteiden perusteella, esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan lainsäädännön mukaisesti.

10. Oikeutesi

Seuraavassa on kuvattu henkilötietoihin liittyvät oikeutesi. Voit käyttää oikeuksiasi ottamalla meihin yhteyttä käyttämällä mitä tahansa kanavaa. Esimerkkejä yhteydenottotavoista:

  • soita puhelinvaihteeseemme (+358 200 2580)
  • jos sinulla on asiakasneuvoja, ottamalla yhteyttä suoraan häneen tai lähettämällä hänelle viestin Danske Bankin verkko- tai mobiilipankissa.

Kohdassa 12 on lisätietoja siitä, miten Danske Bankiin voi ottaa yhteyttä tietosuoja-asioissa.

Oikeus saada pääsy henkilötietoihisi

Sinulla on oikeus pyytää pääsyä henkilötietoihisi sekä tietoja siitä, miten käsittelemme niitä. Voimassa oleva lainsäädäntö, muiden henkilöiden tietojen suojaaminen sekä liiketoimintamme ja käytäntöjemme huomioon ottaminen voi kuitenkin rajoittaa tiedonsaantioikeuttasi. Oikeutta videovalvonnan tarkastamiseen voidaan rajoittaa rikosten ehkäisyn, tutkinnan, havaitsemisen tai syytteeseenpanon perusteella tai rikosoikeudellisten seuraamusten täytäntöönpanon perusteella esimerkiksi työntekijöihin kohdistuvilta uhilta suojautumiseksi ja tällaisten uhkien ehkäisemiseksi. Myös asiantuntemuksemme ja liikesalaisuutemme sekä sisäiset arvioinnit ja aineistot voidaan rajata pois pääsyoikeuden piiristä.

Jos haluat käyttää oikeuttasi saada pääsy henkilötietoihisi yleisen tietosuoja-asetuksen mukaisesti, paras tapa siihen on tilata yhteenveto täältä: Tilaa yhteenveto henkilötiedoistasi - Danske Bank. Vaihtoehtoisesti voit lähettää sähköpostiviestin osoitteeseen GDPR-insight@danskebank.fi. Voit ottaa meihin yhteyttä myös sijoitusneuvojasi tai Danske Bankin verkko- tai mobiilipankin kautta.

Mobiilipankin Profiili-osiossa on yleiskatsaus tietyistä tiedoista, joita käsittelemme sinusta, ja voit päivittää tiedot, jos niihin on tullut muutoksia.

Automaattiseen päätöksentekoon liittyvät oikeudet

Kun käytämme automaattista päätöksentekoa prosesseissamme, sinulle ilmoitetaan aina erikseen etukäteen toimen oikeusperusteesta ja mahdollisuudesta kieltäytyä automaattisen päätöksenteon kohteeksi joutumisesta. Lisäksi sinulle kerrotaan automaattisessa päätöksenteossa käytetystä päättelyketjusta, ja voit esittää näkemyksesi, vastustaa päätöstä sekä pyytää minkä tahansa itseäsi koskevan automaattisen päätöksen manuaalista selvittämistä.

Oikeus vastustaa henkilötietojen käsittelyä

Tietyissä tilanteissa sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käsittelyä, esimerkiksi silloin, kun käytämme automaattista päätöksentekoa tai kun käsittely perustuu oikeutettuun etuun. Sinulla on oikeus vastustaa henkilötietojesi käyttöä suoramarkkinointitarkoituksiin ja tällaiseen tarkoitukseen liittyvään profilointiin.

Oikeus henkilötietojen oikaisemiseen

Jos henkilötietosi ovat virheellisiä, sinulla on oikeus pyytää kyseisten tietojen oikaisemista. Jos henkilötietosi ovat puutteellisia, sinulla on oikeus saada tiedot täydennettyä, muun muassa toimittamalla meille lisäselvityksen.

Oikeus tietojen poistamiseen (oikeus tulla unohdetuksi)

Sinulla on oikeus saada tietosi poistettua, jos tietoja ei enää tarvita tarkoituksiin, joita varten ne kerättiin. Tietyissä tapauksissa meillä on kuitenkin velvollisuus säilyttää henkilötietojasi, kuten esimerkiksi:

  • Lakisääteisen velvollisuuden noudattaminen esimerkiksi silloin, kun lain mukaan velvollisuutemme on säilyttää tietojasi tietyn ajan, esimerkiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämistä koskevan lainsäädännön tai kirjanpitolain mukaisesti. Näissä tilanteissa emme voi poistaa tietojasi ennen kuin määrätty aika on kulunut.
  • Yleisen edun mukaisen tehtävän suorittaminen.
  • Oikeudellisen vaateen laatiminen, esittäminen tai puolustaminen.

Oikeus käsittelyn rajoittamiseen

Jos katsot, että sinusta tallentamamme tiedot ovat virheellisiä, tai jos olet vastustanut tietojen käsittelyä, voit vaatia henkilötietojesi käsittelyn rajoittamista siten, että meillä on oikeus vain tietojesi säilyttämiseen siihen saakka, kunnes tietojen oikeellisuus voidaan todentaa tai voidaan tarkistaa, kumoavatko oikeutetut etumme sinun etusi.

Suostumuksen peruuttaminen

Jos suostumus on tietyn käsittelytoimenpiteen oikeusperuste, voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa ottamalla yhteyttä pankkiin (ks. yllä oleva kohta tai kohta 12). Otathan huomioon, että jos peruutat suostumuksesi, emme ehkä pysty tarjoamaan sinulle tiettyjä tuotteita tai palveluja. Huomaa myös, että jatkamme aiemmin kerättyjen henkilötietojesi käyttöä, esimerkiksi täyttääksemme kanssasi tekemämme sopimuksen tai silloin, jos laki sitä edellyttää. Osa suostumuksista on kertaluonteisia, ja ne annetaan vain yhteen toimenpiteeseen (kuten suostumus henkilötietojen jakamiseen kolmannen osapuolen kanssa saattaa olla). Kertaluonteisen suostumuksen peruuttamisella ei ole oikeudellista vaikutusta suostumuksen luonteen vuoksi.

Tietojen siirtäminen

Tietyissä tapauksissa sinulla on oikeus saada meille ilmoittamasi henkilötiedot jäsennellyssä, yleisesti käytetyssä ja koneellisesti luettavassa muodossa henkilökohtaiseen käyttöön. Sinulla on myös oikeus pyytää meitä siirtämään nämä tiedot suoraan toiselle rekisterinpitäjälle.

11. Muutokset tähän tietosuojatiedotteeseen

Meillä on velvollisuus päivittää tätä tietosuojatiedotetta säännöllisesti. Kun muutoksia tehdään, tämän asiakirjan yläosan kohdassa ”Voimassa alkaen” oleva päivämäärä vaihtuu. Jos henkilötietojesi käsittelyn muutoksilla on merkittäviä henkilökohtaisia vaikutuksia, ryhdymme kohtuullisiin toimiin ilmoittaaksemme sinulle muutoksista, jotta voit käyttää oikeuksiasi (esimerkiksi vastustaa käsittelyä).

12. Yhteystiedot ja valitukset

Voit ottaa meihin yhteyttä, milloin vain, jos sinulla on kysyttävää tietosuojastasi ja henkilötietojesi käsittelystä.

Voit soittaa puhelinvaihteeseemme (+358 200 2580) tai olla yhteydessä yritysasiakasneuvojaan suoraan Districtin kautta tai lähettämällä hänelle viestin verkko- tai mobiilipankissa. Voit myös kirjoittaa meille osoitteeseen Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Televisiokatu 1, 00075 Danske Bank.

Jos sinulla on kysyttävää henkilötietojesi käytöstä, voit ottaa yhteyttä tietosuojavastaavaamme sähköpostitse osoitteeseen dpofunction@danskebank.com tai postitse yllä olevaan osoitteeseen.

Jos olet tyytymätön tapaan, jolla käsittelemme henkilötietojasi, eikä yhteydenottosi tietosuojavastaavaan ole johtanut tyydyttävään lopputulokseen, voit tehdä ilmoituksen tietosuojavaltuutetulle: Tietosuojavaltuutettu, Lintulahdenkuja 4, 00530 Helsinki, sähköpostiosoite: tietosuoja@om.fi tai Tanskan tietosuojaviranomaiselle: Datatilsynet, Carl Jacobsens Vej 35, DK-2500 Valby, Denmark, sähköpostiosoite: dt@datatilsynet.dk .

Jos asuinpaikkasi tai väitetyn rikkomuksen tapahtumapaikka on muussa jäsenvaltiossa kuin Suomessa tai Tanskassa tai on yhteydessä muuhun jäsenvaltioon kuin Suomeen tai Tanskaan, voit yleensä tehdä valituksen myös kyseisen jäsenvaltion tietosuojaviranomaiselle. Sinulla on aina mahdollisuus viedä asiasi tuomioistuimeen.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.

Content is loading
Näytä
Sulje
Show more rows: All table rows are already visible for screen readers.
Show less rows: All table rows are already visible for screen readers.