”Ihmiset haluaa kustannustehokasta varainhoitoa ja pankit pystyvät tarjoamaan sitä erityisesti roboneuvonnan kautta”, totesi paneeliin osallistunut Accenture Suomen finanssialan johtava konsultti Maria Rusko.
Hänen mukaansa roboneuvonnassa on pitkälti kyse siitä, että kartoitetaan asiakkaan riskitilanne, paljonko hänellä tulisi olla osakkeita ja paljonko korkopapereita. Tätä tavoitetasoa robotti ylläpitää uudelleensijoittamalla rahaa niin, että ollaan mahdollisimman lähellä alkuperäistä jakaumaa. Tämä on jo nyt täysin mahdollista ja palvelun hyöty tulee skaalautuvuudesta eli siitä, että hyvinkin suurelle joukolle pystytään tekemään laadukasta varainhoitopalvelua.
”Teknologia on ehdottoman välttämätön nykyisessä neuvonnassa, eikä vain yksittäisten sijoituskohteiden vaan myös oman taseen analysoinnissa. Vaatikaa ja haastakaa omia neuvojianne siihen, että he piirtävät kuvan teidän varallisuutenne kehittymisestä läpi elämän. Sen näkeminen herättää ajattelemaan, ja teknologia pystyy siihen jo tänä päivänä”, toteaa myös Danske Bankissa sijoitusneuvontaa pitkään kehittänyt Susanna Miekk-oja.
Teknologia avuksi sijoittajan yleisimpien sudenkuoppien välttämiseen
”Roboneuvonta paljastaa aika hyvin sen, että sijoittaminen ei ole mitään rakettitiedettä. Tehdään joku perusallokaatio ja pidetään siitä kiinni, ollaan kurinalaisia”, toteaa sijoituskirjailija ja -toimittaja Marko Erola.
Sijoittajakäyttäytymistä tutkinut Aalto-yliopiston professori Markku Kaustia huomauttaa, että kuitenkin nimenomaan kurinalaisuus saattaa olla ihmisten suurimpia kompastuskiviä, sillä meillä ihmisillä on halu kurkottaa kuuhun ja haluamme tehdä asioita ovelasti.
”Se tuntuu tylsältä noudattaa jotain mekaanista mallia, vaikka sen noudattaminen tarkoittaisi sitä, että pärjäisi paremmin. Monet sijoittajan tavallisimmat sudenkuopat voidaan välttää teknologian avulla. Ei kuitenkaan ensimmäistä, joka on se, että ei sijoita mitään riskipitoisesti vaan rahat pidetään tilillä. Yhdistelmä teknologiaa ja ihmistä voi olla voittava yhdistelmä”, Kaustia toteaa.
”Robotilta puuttuu vielä toistaiseksi yllättämisen ja haastamisen taito, se tunne, mikä hyvässä neuvonnassa on mukana. Maailma ja elämä muuttuvat koko ajan ja sijoitussalkun pitää heijastaa omaa elämää”, toteaa myös Susanna Miekk-oja.
Robotit älyllistyvät
Maria Rusko näkee, että nykyinen roboneuvonta on vasta alkusoittoa:
”Tällä hetkellä roboneuvonta on alkuvaiheessa. Meidänkin näkemyksemme on se, että usein roboneuvontakin tarvitsee vielä tuekseen ihmistä, joka pystyy reagoimaan siihen, kun vaikkapa asiakkaan elämäntilanne muuttuu, ja sijoituksia on säädettävä sen mukaisesti. Tulevaisuudessa, kun saamme roboneuvontaan tekoälyä ja koneoppimista, pystymme laatimaan myös sen tyyppisiä malleja, joiden avulla roboneuvonta voi olla jotain ihan muuta kuin se tällä hetkellä on.”
Hän sanoo, että kun koko vaurastumisen polku, säästämisen opettelusta ja suuremman tuoton hakemiseen varallisuuden karttuessa, ymmärretään paremmin, pystytään rakentamaan ratkaisuja, joissa hyödynnetään esimerkiksi pankin asiakkuudenhallintajärjestelmiä ja automaattista markkinointia.
”Näin pystytään tuomaan asiakkaalle ajantasaista tietoa, reagoimaan erittäin nopeasti sijoitusmarkkinan muutoksiin ja tuomaan hyvin automaattinen maailma, jota pankin strategian mukaisesti voidaan täydentää henkilökohtaisella kohtaamisella", Rusko päättää.
Katso koko Hyvä, paha sijoitusneuvonta -paneelikeskustelu täällä.