Lähes puolet (51 %) suomalaisista on joutunut vähentämään kulutustaan ei-välttämättömistä menoista kuten vaatehankinnoista ja ravintolassa käynnistä. Niinikään joka toinen (50 %) suomalainen asuntovelallinen on joutunut vähentämään rahankäyttöään päivittäisissä menoissa tai siirtynyt ostamaan edullisempia tuotteita.
Tiedot käyvät ilmi Danske Bankin Yougovilla teettämästä Asuntolainapulssi-kyselytutkimuksesta. Vastaaja on voinut valita monta vaihtoehtoa, kuinka hän on sopeuttanut talouttaan.
”Osaan kotitalouksista hintojen ja korkojen nousu ovat osuneet kohtuuttomasti. Isossa kuvassa suomalaiset asuntovelalliset pärjäävät kuitenkin hyvin. Vaikka arjen kulujen pienentäminen on tällä hetkellä yleinen puheenaihe, koskettaa se tutkimuksen mukaan vain joka toista suomalaista asuntovelallista”, sanoo Sari Takala, Danske Bankin henkilöasiakkaiden lainoista vastaava johtaja.
Neljännes vastaajista (25 %) kertoo, että ei ole joutunut tekemään omassa taloudessaan mitään muutoksia korkojen tai hintojen nousun vuoksi. Osuus on ennallaan verrattuna tämän vuoden helmikuuhun (24 %) ja viime vuoden marraskuuhun (26 %).
Danske Bank on lisännyt asiakkaiden neuvontaa hintojen ja korkojen nousun vuoksi. Laina-ajan pidennys on mahdollistanut monelle puskurirahaston säästämisen ja sijoittamisen jatkamisen lainanlyhentämisen ohella, kun asuntolainan kuukausierä on pienentynyt.
Osa asuntovelallisista on joutunut tekemään taloudessa dramaattisempia toimia. Vastaajista 10 prosenttia kertoi, että on joutunut lykkäämään joidenkin laskujen maksua. Kahdeksan prosenttia kertoi, että on joutunut turvautumaan läheisten taloudelliseen apuun. Kuusi prosenttia kertoi, että on joutunut ottamaan uutta lainaa.
”On hyvä muistaa, että jokaisella on oma, henkilökohtainen inflaationsa. Jos omassa taloudessa ei ole liikkumavaraa, kannattaa selvittää pankin kanssa auttaisiko esimerkiksi laina-ajan pidennys tai lyhennysvapaa tilanteeseen”, sanoo Sari Takala.
Kyselytutkimuksesta