Turvallisuus pankkiasioissa

  • Miten voin välttää huijauksia?

    Miten voin välttää huijauksia?

    Viime aikoina verkkorikollisuus on lisääntynyt todella paljon, joten on erittäin tärkeää huolehtia omista pankkikorteista ja pankkitunnuksista. Rikolliset yrittävät saada haltuunsa esimerkiksi pankkikorttien numeroita ja pankkitunnusten tietoja erilaisten huijausviestien avulla.

    Verkko-ostoksia tehdessänne suosittelemme käyttämään vain verkkokauppoja, jotka varmistavat henkilöllisyytesi pankkitunnuksilla (MasterCard Secure Code- tai Verified by Visa -palveluiden avulla). Muista, että Danske Bank ei koskaan kysy sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse pankkitunnuksiasi. Emme myöskään lähetä sinulle sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa on suoria linkkejä verkossa tarjottaviin pankkipalveluihimme.

    Jos saat pankkiasiointiisi liittyvän, epäilyttävän viestin, ilmoita siitä meille:
    • Sähköposti: Lähetä epäilyttävä viesti osoitteeseen phishingmails@danskebank.fi tai soita meille. Älä avaa linkkejä tai liitetiedostoja. Tuhoa posti.
    • Puhelu tai tekstiviesti: Ilmoita epäilyttävästä puhelusta tai tekstiviestistä meille soittamalla asiakaspalveluun 0200 2580 ma–pe 8–20 (pvm/mpm). Älä avaa tekstiviestin linkkejä tai liitetiedostoja.

    Esimerkkejä aidosta pankin viestinnästä:
    • Lähetämme sinulle viestejä, joita olet itse tilannut, esimerkiksi ilmoituksen uudesta e-laskusta tai verkkopankkiin saapuneesta viestistä tai uutiskirjeemme. Viestimme eivät koskaan sisällä linkkejä verkossa tarjottaviin pankkipalveluihimme, kuten verkkopankkiin, vaan ainoastaan osoitteesta www.danskebank.fi -löytyviin artikkeleihin ja muuhun informatiiviseen sisältöön.
    • Pankista soitetun puhelun aluksi saatamme kysyä tunnistavia kysymyksiä, joilla varmistamme oikean henkilön olevan puhelimessa. Emme kuitenkaan koskaan kysy korttisi tunnuslukua tai pankkitunnuksiasi.
    • Saatamme pyytää sinulta kopiota henkilöllisyystodistuksestasi. Tämä pyyntö perustuu lainsäädäntöön.

    Lue lisää verkkoturvallisuudesta

  • Tililläni on tuntematon veloitus

    Tililläni on tuntematon veloitus

    Mikäli epäilet pankkitunnusten tai korttisi tietojen joutuneen vääriin käsiin, soita välittömästi Danske Bankin korttien sulkupalveluun 0200 2585 (pvm/mpm). Sulkupalvelu on auki 24/7. 

    Jos pankki- tai luottokortiltasi on tehty tuntematon veloitus, asiasta pitää tehdä rikosilmoitus poliisille ja reklamoida pankille tuntemattomista tapahtumista. Danske Bankilla on käytössä reklamaatiolomake, jonka täytät helpoiten verkkopankissa. Reklamaatiolomakkeita on saatavilla myös konttoreissa.

    Reklamaatiolomake
    Löydät reklamaatiolomakkeen verkkopankista. Valitse Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > valitsemasi kortin kohdalta nuolesta > Korttitapahtuma reklamaatio.


  • Miten asetan maarajauksen maksukorttiini?

    Miten asetan maarajauksen maksukorttiini?

    Korteissamme on käytössä automaattinen maarajaustoiminnallisuus. Maantieteelliset alueet, joissa voit käyttää korttiasi, päivittyvät automaattisesti liikkumisesi mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Suomesta Viroon ja käytät korttiasi sirulla ja tunnusluvulla Virossa, avaamme käyttöösi automaattisesti alueen Eurooppa ja samalla suljemme kotimaan käytön. Palatessasi Suomeen avaamme kortin käyttösi perusteella jälleen kotimaan alueen ja suljemme samalla Euroopan pois käytöstä.

    Voit myös itse tarvittaessa muuttaa käyttöalueita verkko-, tablet- ja mobiilipankissa sekä Asiakaspalvelumme kautta.

    Huomioithan myös, että kaikkialla sirumaksaminen ei ole vielä käytössä, ja mikäli joudut käyttämään korttiasi magneettiraidalla ja vahvistamaan ostotapahtuman allekirjoituksellasi, sinun tulee itse aktivoida ko. alue käyttöön.

    Käyttöalueiden muutoksista ja kortin käytöstä suljetulla alueella lähetämme sinulle tiedon tekstiviestillä. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta viestimme tavoittaa sinut.

    Verkkopankissa
    Verkkopankin etusivulta näet kortin tiedot. Klikkaa kortin kohdalta nuolta. Valitse Korttiturvallisuus > rajaa maanosat. Samalla voit myös tarkistaa, mihin maanosaan tietty maa kuuluu.

    Mobiili- ja tabletpankissa
    Valitse etusivulta Kortit > haluamasi kortti > Korttiturvallisuus, ja rajaa maanosat.