Turvallisuus pankkiasioissa

  • Miten voin välttää huijauksia?

    Miten voin välttää huijauksia?

    Viime aikoina verkkorikollisuus on lisääntynyt todella paljon, joten on erittäin tärkeää huolehtia omista pankkikorteista ja pankkitunnuksista. Rikolliset yrittävät saada haltuunsa esimerkiksi pankkikorttien numeroita ja pankkitunnusten tietoja erilaisten huijausviestien avulla.

    Verkko-ostoksia tehdessänne suosittelemme käyttämään vain verkkokauppoja, jotka varmistavat henkilöllisyytesi pankkitunnuksilla (MasterCard Secure Code- tai Verified by Visa -palveluiden avulla). Muista, että Danske Bank ei koskaan kysy sähköpostilla, tekstiviestillä tai puhelimitse pankkitunnuksiasi. Emme myöskään lähetä sinulle sähköposteja tai tekstiviestejä, joissa on linkkejä verkkopalveluihimme.

    Jos saat pankkiasiointiisi liittyvän, epäilyttävän viestin, ilmoita siitä meille:
    • Sähköposti: Lähetä epäilyttävä viesti osoitteeseen phishingmails@danskebank.fi tai soita meille. Älä avaa linkkejä tai liitetiedostoja. Tuhoa posti.
    • Puhelu tai tekstiviesti: Ilmoita epäilyttävästä puhelusta tai tekstiviestistä meille soittamalla asiakaspalveluun +358 200 2580. Älä avaa tekstiviestin linkkejä tai liitetiedostoja.

    Esimerkkejä aidosta pankin viestinnästä:
    • Lähetämme sinulle viestejä, joita olet itse tilannut, esimerkiksi ilmoituksen uudesta e-laskusta tai verkkopankkiin saapuneesta viestistä. Viestimme eivät sisällä linkkejä palveluihimme.
    • Pankista soitetun puhelun aluksi saatamme kysyä tunnistavia kysymyksiä, joilla varmistamme oikean henkilön olevan puhelimessa. Emme kuitenkaan koskaan kysy korttisi tunnuslukua tai pankkitunnuksiasi.
    • Saatamme pyytää sinulta kopiota henkilöllisyystodistuksestasi. Tämä pyyntö perustuu lainsäädäntöön.
  • Tililläni on tuntematon veloitus

    Tililläni on tuntematon veloitus

    Mikäli epäilet pankkitunnusten tai korttisi tietojen joutuneen vääriin käsiin, soita välittömästi Danske Bankin korttien sulkupalveluun 0200 2585. Sulkupalvelu on auki 24/7. 

    Jos pankki- tai luottokortiltasi on tehty tuntematon veloitus, asiasta pitää tehdä rikosilmoitus poliisille ja reklamoida pankille tuntemattomista tapahtumista. Danske Bankilla on käytössä reklamaatiolomake, jonka täytät helpoiten verkkopankissa. Reklamaatiolomakkeita on saatavilla myös konttoreissa.

    Reklamaatiolomake
    Löydät reklamaatiolomakkeen verkkopankista. Valitse Kortit ja valuutta > Katsele korttisi tietoja > valitsemasi kortin kohdalta nuolesta > Korttitapahtuma reklamaatio.


  • Kortin maantieteellisen käyttöalueen rajaaminen

    Kortin maantieteellisen käyttöalueen rajaaminen

    MasterCard- tai Visa-korttisi käyttöalue on koko maailma ja verkkokaupat. Voit kuitenkin itse rajata korttisi käytön haluamiisi maanosiin. Voit myös valita voiko korttiasi käyttää verkko-ostoksiin vai ei.

    Rajaukset voit tehdä sekä verkko- että mobiili- ja tabletpankissa.

    Verkkopankissa
    Verkkopankin etusivulta näet kortin tiedot. Klikkaa kortin kohdalta nuolta. Valitse "Korttiturvallisuus" ja rajaa maanosat. Samalla voit myös tarkistaa, mihin maanosaan tietty maa kuuluu.

    Mobiili- ja tabletpankissa
    Valitse etusivulta Kortit > haluamasi kortti > Korttiturvallisuus, ja rajaa maanosat.