Valtaosalla suomalaisista yrityksistä on asiakassuhde useamman pankin kanssa ja käytössään useita tilejä. Danske Bankin uusi yritysasiakkaiden verkkopankkiin, finanssiportaali Distrctiin, liitettävä monipankkipalvelu kokoaa maksutilitiedot pohjoismaisten eri pankkien tileistä samaan näkymään.
- Monipankkipalvelu on ollut koekäytössä noin sadalla tanskalaisella yritysasiakkaallamme jo jonkin aikaa. Kokemukset ovat olleet hyvin positiviisia: yritykset ovat säästäneet aikaa parhaimmillaan jopa 2-5 tuntia viikossa, kun tilitietoja ei ole tarvinnut poimia erillisistä verkkopankeista, iloitsee Matti Vainionpää, Danske Bankin Suomen yrityspankin johtaja.
Danske Bankin monipankkipalvelun käyttöönotto on helppoa ja nopeaa, se vie yritykseltä aikaa alle 30 sekuntia. Muilla pankeilla ei vastaavaa palvelua vielä ole.
Monipankkipalvelu on esimerkki siitä, mitä PSD2-maksupalveludirektiivi ja pankkien rajapintojen avaaminen tekevät mahdolliseksi. Danske Bank on kehittänyt monipankkipalvelun yhteistyössä fintech-yhtiö Spiirin kanssa, jossa Danske Bank on mukana myös sijoittajana.
- Toimme vastaavan, eri pankkien tilitiedot kokoavan henkilöasiakkaiden monipankkipalvelun mobiilipankkiimme jo aiemmin pari vuotta sitten. Yritysasiakkaille monipankkipalvelu tuo kuitenkin monin verroin enemmän etuja, kun yrityksillä saattaa olla kymmeniä tilejä useissa eri pankeissa, Vainionpää jatkaa.
- Uskomme, että pankkien rooli tulee muuttumaan kokonaisvaltaisen talousnäkymän tarjoavan alustan suuntaan. Haluammekin koota yritysten finassiportaaliimme omia ja kumppaneidemme kehittämiä palveluita, jotka tuovat asiakkaalle lisäarvoa ja tekevät asiakkaan päivittäisestä pankkiasioinnista ja hallintotehtävien hoidosta vaivattomampaa.
Danske Bank tarjoaa yritysten monipankkipalvelun kaikkien suomalaisasiakkaiden käyttöön syksyllä 2020. Danske Bankin yritysasiakkaat saavat käyttää monipankkipalvelua veloituksetta kolmen kuukauden ajan.
Alkuvaiheessa palvelu hakee tiedot suurimmista pohjoismaisista pankeista. Myöhemmin mukaan on tulossa myös muita pankkeja. Tilitiedot päivittyvät automaattisesti neljästi päivässä, mutta käyttäjä voi halutessaan manuaalisesti päivittää tilitiedot useamminkin. Palvelu on räätälöitävissä käyttäjäkohtaisesti ja tukee näin myös erinomaisesti taloushallinnon jatkoprosesseja.