Kiina oli ennen valtava imperiumi, jossa keksittiin muun muassa paperi, ruuti, kompassi, tee ja silkki. Monen sadan vuoden ajan Kiina on kuitenkin ollut kuin varjo entisestään, mutta viime vuosikymmeninä maa on palannut nopeasti kohti aiempien aikojen suuruutta. Kiina haluaa olla suurvalta, mikä vaatii riippumattomuutta ja tietoa, jota kaivataan taas muualla maailmassa.

Kiinan hallitus täysillä mukana

Kiinan hallituksen Made in China 2025 -suunnitelma on ohjekirja tulevien vuosien kehitykselle. Kiinalaiset aikovat panostaa muun muassa siihen, että tulevat maailman johtavaksi sähköautojen alalla valtavan taloudellisen potentiaalinsa avulla. Autoilun sähköistyminen helpottaisi monien kiinalaisten suurkaupunkien valtavia ilmansaasteita ja tekisi maasta vähemmän riippuvaisen öljyn tuonnista ulkomailta.

Kun kiinalaiset viranomaiset ottavat tavoitteen, he ovat siinä mukana täysillä. Toteutustapa on kepin ja porkkanan yhdistelmä. Se on taktiikka, jonka kiinalaiset viranomaiset hallitsevat täydellisesti.

Valtionrahasto antaa miljardeja dollareita uusien teknologioiden, kuten sähkökäyttöisten ajoneuvojen kehittämiseen, niiden myyntiä tuetaan, ja vuonna 2017 Kiinan hallitus julkaisi suunnitelman bensiini- ja dieselautoista luopumisesta. Vielä tuolloin aikarajaa ei asetettu, mutta jokin aika sitten Hainan ilmoitti ensimmäisenä maakuntana konkreettisesti, että vuodesta 2030 lähtien siellä ei enää myydä autoja, jotka toimivat ainoastaan fossiilisilla polttoaineilla. Samalla viranomaiset asettavat vaatimuksia sille, että autovalmistajien pitää toimittaa tietty määrä sähköautoja voidakseen myydä muita tuotteitaan.

Kiina haluaa omistaa myös teknologiat

Kiinassa on tällä hetkellä peräti noin 500 yritystä, jotka valmistavat sähkökäyttöisiä ajoneuvoja. Kiinalaisten yleisenä tavoitteena on tulla teknologiseksi maailmanjohtajaksi tulevaisuuden autoissa. He eivät tyydy olemaan vain tuottaja länsimaille vaan haluavat myös omistaa takana olevat teknologiat. Siinä on kyse kaikesta aurinko- ja tuulienergian talteenotosta latausasemiin ja teknologioihin, kuten Internet of Thingsiin, tekoälyyn ja big dataan, jotka ovat keskeisiä tulevaisuuden autoissa.

Taloudellisesti kyse on valtavista rahoista. Vuoden 2018 viimeisellä neljänneksellä sähköautot vastasivat Bloomberg New Energy Financen mukaan noin 5 prosenttia kaikista myydyistä autoista maailmanlaajuisesti. Tutkimusyritys arvioi, että vuoteen 2040 mennessä luku on noussut 55 prosenttiin. Tämä vastaa noin 60 miljoonaa ajoneuvoa vuosittain.

Vääjäämätön globaali muutos

Edullisempien akkujen, suuremman valikoiman ja parempien latausnopeuksien myötä sähköautoista tulee yhä houkuttelevampi vaihtoehto bensiini- ja dieselautoille.

Olemme todistamassa vääjäämätöntä globaalia muutosta, joka on pakottanut myös perinteiset autonvalmistajat muuttamaan kurssiaan. Esimerkiksi saksalainen Volkswagen on ilmoittanut, että heidän viimeisin polttomoottoreiden sukupolvi lanseerataan vuonna 2026. Öljyrikkaassa Norjassa viranomaiset ovat puolestaan tehneet sähköautolla ajamisesta niin houkuttelevaa, että Norja on tällä hetkellä maa, jossa on eniten sähköautoja asukaslukuun nähden.

Sijoittajan kannalta katsottuna trendi antaa sekä suoria sijoitusmahdollisuuksia sähköautojen valmistukseen että moniin epäsuorasti trendistä hyötyviin esimerkiksi sähköntuotannon, akkuteollisuuden ja IT:n alalla.