Moona, 15, kirjoitti ajatuksiaan nuorten talousosaamisesta TET-harjoittelunsa päätteeksi.
Olen harkitseva rahankäyttäjä. Arvostan rahaa, enkä tuhlaa sitä. Harkitsen pitkään ennen kuin ostan jotain ja mietin aina, onko raha tuotteen arvoinen ja tarvitsenko tuotetta tarpeeksi ostaakseni sen.
Talousosaamiseni on muodostunut koulusta ja kotoa saaduista talous- ja sijoitusaiheisista opeista. Opettajani on kertonut, miten sijoittaminen on hyvä aloittaa jo nuorena, vaikka vain pienillä summilla. Pikavippien vaaroista on varoiteltu. Kävimme yhdessä luokkamme kanssa läpi lyhyesti sitä, miten itse käytämme rahaa eli millä perustein teemme lopulliset ostopäätöksemme.
Vaikka talousaiheita käsitellään koulussa, emme minusta käsitelleet aihetta läpi tarpeeksi käytännönläheisesti. Meille kerrottiin kyllä monia taloustermejä ja miten mikäkin toimii, mutta emme käyneet läpi sitä, miten tämä tieto pitäisi ottaa käytäntöön. Opiskelemamme asiat ehkä auttavat meitä nuoria tulevaisuudessa, mutta nykyisestä rahankäytöstä ei puhuttu tarpeeksi.
Haluaisin oppia konkreettisia asioita taloudesta. Mitä tarvitsee tietää, jos esimerkiksi aikoo muuttaa jo 16-vuotiaana pois kotoa? Miten toimin, jos haluan ohjeita siihen, miten voisin käyttää rahojani järkevästi?
Kotona minulle on opetettu jo pienenä, ettei raha kasva puussa - ja että sitä pitää arvostaa. Mietimme usein vanhempieni kanssa edullisempia vaihtoehtoja haluamilleni asioille, ja kalliimpien tuotteiden ostoa harkitaan pitkään. Olemme myös puhuneet sijoittamisesta ja säästämisestä. Nämä neuvot ovat hyödyksi, kun tulevaisuudessa muutan omilleni opiskelemaan. Silloin rahan arvon tajuaa viimeistään. Tulen tarvitsemaan rahaa ruokaan, vuokraan, vakuutuksiin ja liikkumiseen - vähintäänkin perustarpeisiin ja elämiseen.
Nuoren elämään liittyy paljon asioita, jotka olisi hyvä käydä läpi ihan käytännön tasolla. Esimerkkinä vaikkapa opiskelu: miten haen opintotukea, entä kannattaako ottaa opintolainaa?
Vanhempani ovat syntymästäni asti keränneet minulle rahastoon pesämunaa tulevaisuuden varalle. Aion itsekin tutustua sijoittamisen maailmaan tarkemmin, sillä vielä tällä hetkellä en vielä ymmärrä siitä oikein mitään. Äiti tosin aina sanoo, ettei sijoittamisessa ole mitään vaikeaa. Tärkeintä on vain uskaltaa aloittaa!
Minusta nuorille pitäisi opettaa rahan arvoa jo todella pienestä pitäen. Esimerkiksi jos pieni lapsi pyytää kaupassa leluja ja kysyy, miksi jokaista hänen haluamaan lelua ei osteta, hänelle pitää selittää tilanne. Selittää, että vanhemman on tehtävä rahan eteen töitä, eikä kaikkea haluamaansa voi aina saada. Yhtä lailla viikkorahan yhteydessä lapselle pitäisi ohjeistaa, mihin sitä kannattaa käyttää ja miten sitä voi säästää vaikkapa jotain isompaa hankintaa varten. Ikäisiäni ja minua vähän nuorempia kannattaa muistuttaa siitä, kuinka paljon rahaa lopulta tarvitsee elämiseen, mitä rahan eteen pitää tehdä ja miten omilla valinnoillaan voi vaikuttaa taloudelliseen tilanteeseensa.
Jos lapsi saa lähes kaiken, mitä hän pyytää, eikä rahan arvoa opeteta kunnolla, voi hänelle tulla vaikeuksia tulevaisuudessa silloin, kun hänen pitäisi tehdä töitä rahan eteen. Jos lapselle on opetettu talousasioita jo pienestä pitäen, osaa hän luultavasti hyödyntää näitä oppeja myös tulevaisuudessa.
Tietoa Oma talous haltuun -opetusmateriaalista
Toisen asteen opetuksessa käytettävä oman talouden hallintaan ja taloudellisen mielenrauhan kehittämiseen innostava opetusohjelma.
Tavoitteena on tukea toisen asteen (ammatillinen ja lukiokoulutus) oppimistavoitteita ja innostaa nuoria huomioimaan omaa rahankäyttöään ja talouden suunnitteluaan aktiivisemmin.
Kokonaisuudessa on yksitoista teemaa ja neljä lisäteemaa. Teemoja ovat esimerkiksi tutustuminen oman rahan hallintaan, taloudellinen vastuu, verotus, lainan ottaminen, riskien arviointi, sijoittamisen perusteet. Opetusohjelman rinnalle on rakennettu testi, joka tarjoaa opettajille ja nuorille mahdollisuuden arvioida osaamistasoa.
Opetusohjelma on saatavilla kaikille opettajille ilmaiseksi suomeksi marraskuusta 2019 alkaen ja ruotsiksi alkuvuodesta 2020 alkaen. Ohjelmalla halutaan tarjota ratkaisua tunnistettuun ongelmaan: opettajille ei tarjota riittävästi materiaaleja nuorten talousopetusta varten, ja koulujen talouskasvatus on usein riippuvaista yksittäisten opettajien innostuksesta ja opettajakoulutuksen ulkopuolella hankitusta osaamisesta.
Tutustu ohjelmaan:
Oma talous haltuun