Auton hankinta tapahtuu yhä useammin kokonaan verkossa. Danske Bankin rahoitusyhtiö Danske Financen mukaan 16 prosenttia suomalaisista on valmiita tekemään kaikki auton hankinnan vaiheet vaihtoehtojen vertailusta valintaan ja maksamiseen verkossa. Sen sijaan 14 prosenttia ei käytä internettiä millään tavalla osana autokauppa. Vuotta aiemmin tämä luku oli 16 prosenttia.

”Vuosia verkossa kiertäneessä lehtijutussa suomalainen autokauppias sanoo, että koko netti pitäisi räjäyttää, koska se on sotkenut autokaupan. Näin ei ole käynyt, ja se on kuluttajan etu. Autokaupan siirtyminen verkkoon helpottaa kaupantekoa ja tuo läpinäkyvyyttä”, sanoo Danske Financen johtaja Altti Kuuri.

Eniten verkkoa ollaan valmiita käyttämään vaihtoehtojen kartoittamiseen, maksamiseen ja rahoituksen hankkimiseen. Auton lopullisen valinnan ja ostopäätöksen on valmis tekemään verkossa 16 prosenttia suomalaisista. Erityisen suuri osuus on alle 45-vuotiaissa, joista 22 prosenttia on valmis tekemään myös ostopäätöksen netissä.

Danske Bank on rakentanut autolaina.fi-palvelun helpottamaan autojen ostamista verkossa.

”Autolaina.fi on palvelu, jossa voi helposti etsiä ja löytää tarpeisiin sopivia uusia ja käytettyjä autoja, sekä hakea valittuun autoon rahoituspäätöksen jo valmiiksi. Hakutyökaluillamme voi löytää unelmien auton jo muutaman toiveen perusteella”, Kuuri sanoo.

Verkkokauppa jakaa sukupolvia

Autojen verkkokauppa jakaa sukupolvia voimakkaasti. Muutos tapahtuu yli 56-vuotiaissa, joista vajaa viidennes ei halua tehdä mitään autokaupan osaa verkossa.

”Autokauppa ei varmasti siirry kokonaan verkkoon, vaan jatkossa se on yhdistelmä verkossa tehtävää vertailua ja palveluiden hankkimista sekä perinteisessä autokaupassa asioimista.”

Maantieteellisesti positiivisimmin verkkoon suhtautuvat Uudellamaalla asuvat. Heistä 24 prosenttia olisi valmiita hoitamaan koko auton ostoprosessin verkossa.

Edellisessä autokaupassa verkko isossa roolissa

 Tutkimuksessa kysyttiin myös, miten suomalaiset käyttivät verkkoa edellisen auton hankinnassaan. Jonkinlaista tietoa ennen autonhankintaa haki 86 prosenttia vastanneista.

Ennen autonhankintaa Internetistä haettiin selvästi eniten hintatietoja, joita vertaili 66 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi eniten haetaan automerkin ja -mallin teknisiä tietoja sekä kulutus- ja päästötietoja. Autorahoituksen hinnasta tietoa etsi 19 prosenttia auton ostajista.

”Rahoitus on keskeinen osa autokauppaa. Sen helppo varmistaminen on tärkeä osa ostopäätöstä. Se on myös autokaupan palanen, jonka hoitaminen verkossa on luontevaa”, Kuuri sanoo.

Autoa hankkimassa?

Autolaina.fi:ssä voit löytää unelmiesi auton tai arkeesi parhaiten sopivan menopelin, sekä saada luottopäätöksen haluamallesi autolle suoraan kotisohvalle!

Tutustu