Suomalaisen maksumarkkinan erikoisuus on, että moni suosii yhä maksutapana suoraa maksua tililtä. Tällöin hyödyntämättä jää moni maksukortin ominaisuus, kuten mahdollisuus reklamoida toimittamatta jääneestä tavarasta tai esimerkiksi korttiin liitetty vakuutus.
Korttimaksaminen verkkokaupassa on lisääntynyt vuodessa jonkin verran, mutta enemmistö verkko-ostoksista maksetaan yhä suoraan tililtä.
”Kortin luotto-ominaisuudella maksaessasi saat lisäturvaa esimerkiksi silloin, jos palvelun tai tuotteen toimittava yritys menee konkurssiin. Tällöin voit reklamoida pankin ja korttiyhtiön kautta siitä, että tilaamasi tuotetta tai palvelua ei ole toimitettu ja saada näin hyvityksen jo tehdystä maksusta. Vastaavassa tilanteessa voit hakea hyvitystä myös käyttämättömän lahjakortin osalta”, vinkkaa Danske Bankin päivittäispalveluista vastaava johtaja Heli Pieninkeroinen.
Danske Bankin Mastercard Classic-, Gold- ja Platinum -korteissa on voimassa ostoturvavakuutus, joka kattaa kortin luotto-ominaisuudella ostetun esineen varkauden tai vahingoittumisen.
”Luottokortti ei ole pelkkää talouden joustoa varten, vaan siitä on aitoa hyötyä kuluttajalle. Moni tekee joulun alla arvokkaita hankintoja. Verkkokaupan kassalla valitulla maksutavalla on iso merkitys sille, millaisen suojan ostos saa”, Pieninkeroinen.
Huijauksen uhriksi voi joutua kuka vain
Verkko-ostoksilla kannattaa olla tarkkana, minne syöttää maksutietojaan. Jos pelkäät joutuneesi huijauksen uhriksi, on nopeus valttia.
Monessa pankissa asiakas voi itse tilapäisesti sulkea kortin tai verkkopankkitunnusten käytön. Myös Danske Bankin asiakkaat voivat lukita itse pankkitunnukset verkkopankissa. Kortin voi sulkea väliaikaisesti mobiili- ja verkkopankissa. Sulkupalvelu auttaa puhelimitse vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.
”Verkkohuijaukset ovat yhä kehittyneempiä, eikä niihin haksahtaminen katso ikää tai digitaitoja. Huijauksen uhriksi joutumista ei pidä hävetä, vaan toimia välittömästi vahinkojen minimoimiseksi”, sanoo Pieninkeroinen.
3 maksuvinkkiä turvallisille verkko-ostoksille
• Tarkista, että selaimen osoitekentässä näkyy riippulukkokuvake tai teksti ”https:”. Ne ilmaisevat, että yhteys on suojattu. Jos selaimen osoitekenttä on vihreä, yhteys on erityisen turvallinen.
• Käytä aina korttia tai MobilePayta. Ilmoita tarvittaessa kortin numero, voimassaolon päättymiskuukausi ja CVC-koodi, mutta älä koskaan ilmoita tunnuslukua.
• Älä koskaan lähetä korttitietoja sähköpostilla tai luovuta korttitietojasi minnekään, jos et ole ostamassa jotakin.