Vielä joitakin vuosia sitten minulta kysyttiin voisimmeko kehittää rahoitustuotteen, jossa omistajana ei näkyisi rahoitusyhtiö. Oman auton omistaminen istuu suomalaisten ajattelussa nimittäin vielä tiukassa. ”Kyllä sen täytyy olla oma”, on vielä hyvin suomalainen tapa ajatella sekä autoista että asunnoista. Asunnon omistamista voi perustella varallisuuden kartuttamisena. Sama ei oikeastaan päde autoon. Onko auton omistamisessa enemmän kyse siitä, että laina-auto olisi jotenkin nolo?
Yli puolet suomalaisista hankkii edelleen auton omia säästöjään tai sijoituksiaan käyttäen. Mieliala alkaa kuitenkin hiljalleen kääntyä. Yksityisleasing kiinnostaa jo lähes neljännestä suomalaisista. Olemme lähenemässä erityisesti tanskalaisten esimerkkiä, jossa yksityisleasing on tyypillisin tapa rahoittaa auto.
Tämä on kiinnostava ja mielestäni odotettu muutos. Kuukausipohjainen maksuajattelu on levinnyt jo monelle muulle elämän osa-alueelle. Kännykkä on totuttu jo pitkään hankkimaan niin, että kuukausihinta pitää sisällään sekä laitteen että palvelut. Muita esimerkkejä ovat television suoratoistopalvelut, jotkut lääkäri- ja hammaslääkäripalvelut sekä liikkuvuuden alueella esimerkiksi Whim-palvelut pääkaupunkiseudulla. Yksityisleasing mielletään kuitenkin melko kalliiksi vaihtoehdoksi. Tutkimuksemme mukaan peräti 60 % tutkimukseen vastanneista kertoo mielikuvan olevan melko tai erittäin kallis. Vain 2 % pitää sitä melko edullisena. Toisaalta yksityisleasingin uutuudesta kertoo se, että yli neljännes ei osaa kertoa hintamielikuvaansa ollenkaan.
Autoilusta ja liikkuvuuden palveluista ollaan yleisimmin valmiita maksamaan 201–400 euroa kuukaudessa. Miehet ovat valmiimpia maksamaan naisia enemmän. 400 euron hintalappu kuussa on itse asiassa aika vähän. Mielestäni tämä kertoo siitä, että emme tunne autoilun kokonaiskustannuksia ja auton hinnan alentumista kovin hyvin.
Yksityisleasing on huoleton tapa pitää autoa, sillä yleensä sopimukset sisältävät kaikki autoilun kustannukset, kuten määräaikaishuollot ja sijaisautot, vakuutuksen, renkaiden vaihdon ja säilytyksen, katsastuksen ja auton pesut. Juuri tämän takia uskon, että kiinnostus tätä vaihtoehtoa kohtaan kasvaa tulevaisuudessa vielä nopeammin.
Missä sitten olemme viiden vuoden kuluttua? Yhä suurempi osa meistä haluaa siirtyä yksityisen leasingvuokrauksen tai Mobility as a Service-palveluiden käyttäjiksi. Naiset sen sijaan lopettavat miehiä yleisemmin autoilun kokonaan ja siirtyvät julkisen liikenteen käyttäjiksi tai matkustavat kimppakyydillä.
Autojen suhteen teemme päätöksiä tunteella, vaikka yritämme ehkä perustella niitä järjellä. Yksityisleasingin kautta voi saada juuri itselle sopivan auton ja sitä voi oikeasti perustella myös järkisyillä.
Lue lisää aiheesta: Auton hankinta yksityisleasingilla alkanut kiinnostaa suomalaisia