Jaa

Gugguu panostaa kestävään kehitykseen ja tähtää kansainvälisille markkinoille

Yrittäjäperheen kasvatit tiedostivat henkilökohtaisen tarpeen ja tarttuivat toimeen. Nyt kestävyyteen panostava yritys suuntaa jo vauhdilla kansainvälisille markkinoille.

Gugguu sai alkunsa vuonna 2012, kun Miia Riekki ja Anne Valli kokivat haasteellisena löytää lapsilleen laadukkaita, tyylikkäitä ja kestäviä lastenvaatteita. Kaikki lähti siis liikkeelle omasta tarpeesta, ja Riekki tarttui haasteeseen perustamalla Gugguun.

– Olemme Annen kanssa sisaruksia, ja meillä on molemmilla kolme lasta. Harrastimme yhdessä lastenvaatteita, siitä se idea oikeastaan lähti, Miia Riekki kertoo yrityksen alkutaipaleesta. 

Riekille yrityksen perustaminen oli askel uuteen, ja siksi mielessä pyöri innostuksen lisäksi myös epäilyksiä. Ei vähäisimpänä yrittäjyys itsessään. 

– Itse olin osapäivätyössä ja opiskelin, joten varsinkin sitten kun Gugguusta tuli täysipäiväinen työ, minua jännitti heittäytyä siihen ilman mitään tulevaisuuden varmaa tuloa. Ja tietysti mukana oli myös taloudellinen riski, sillä meidän piti ottaa lainaa. Mietitytti jääkö se myöhemmin maksettavaksi meille henkilökohtaisesti ilman, että yritys saisi mitään, hän muistelee.  

Kun Miia Riekki pyysi siskoaan mukaan toimintaan, oli tämä juuri saanut opintonsa valmiiksi ja äitiysloma oli päättymässä. Valli hyppäsi mukaan muutama kuukausi yrityksen perustamisesta, asiaa monelta kantilta pohdittuaan.

– Olin ajatellut, että lähtisin ”oikeisiin töihin” opiskelun jälkeen. Se oli ehkä itselleni isoin juttu, olin opiskeluajan haaveillut siitä, että tulisi se normaali kuukausipalkka. Kun lähti yrittäjäksi, niin sitä ei tietenkään voi olettaa, eikä säännöllistä palkkaa tullutkaan pitkään aikaan, Anne Valli kertoo.

– Olemme yrittäjäperheestä, ehkä siksi oli rohkeutta kuitenkin lähteä siihen mukaan. Emme miettineet liikaa tulevaa tai erilaisia kauhuskenaarioita, mitä voisi tapahtua, vaan sitä aika sokeasti hyppäsi tuntemattomaan.

Tähtäimessä kansainväliset markkinat

Gugguun designista suunnitteluvastuussa on Miia Riekki. Lisäksi yrityksellä on suunnittelutiimi, jonka jäseniä löytyy Tampereelta ja Oulusta. Vastuullisuus on sisaruksille erittäin tärkeää. Sen lisäksi oleellista on, että jokaisessa päätöksessä otetaan huomioon heidän arvonsa ja tapansa toimia. Ne toimivat ohjenuorana kaikessa tekemisessä. 

– Emme esimerkiksi lähde edes kyselemään tai katselemaan sellaisia materiaaleja, jotka eivät täytä meidän standardeja. Yritämme etsiä mahdollisimman ekologisesti ja eettisesti tuotettuja, mutta myös laadukkaita kankaita vaatteisiin. Se ei ole ihan aina helppo yhtälö, vaan ihan jatkuvaa työtä, ja tärkeä osa varsinkin suunnittelu- ja tuotantotiimin arkea, Valli korostaa.

– Suurin osa materiaaleista tulee läheltä, Virosta ja Suomesta sekä ympäri Eurooppaa. Meille on tärkeää, missä se materiaali valmistetaan. Katsomme esimerkiksi kuljetusmatkoja, silläkin on merkitystä.

Gugguun tuotteet pyritään myös valmistamaan mahdollisimman lähellä. Volyymien kasvaessa Baltian maissa ja Suomessa ei kuitenkaan riitä kapasiteetti, joten on pakko ottaa seuraava askel ja hakea valmistusmaata kauempaa. Seuraava askel Euroopan sisällä onkin Portugali.

– Portugalissa on sellaisia tehtaita, joissa pystytään vastaamaan kysyntään. Ulkovaatteet me teemme tällä hetkellä Virossa, ja siellä hintataso on niin korkea, että emme ole voineet tehdä tiettyjä tuotteita markkinoille, ettei niiden hinta nousisi niin suureksi. 

Gugguun seuraava konkreettinen suuri tavoite on kansainvälistyminen. Takana ovat yrityskaupat, ja kansainvälistymisen strategiaa on hiottu pieteetillä. 

– Meille on kehitetty ihan uudenlainen strategia kansainvälistymiseen, mutta sitä ei vielä ole alettu jalkauttaa. Euroopassa mennään verkkokauppa edellä, ja olemme kehittäneet siihen ketterän tavan testata markkinoita. Se on ihan meidän oma innovaatio, Riekki paljastaa.

Kansainvälistymisessä kaksikkoa mietityttävät ainakin rahoituskysymykset. Haasteena on myös omaksua aina uudet kulttuurit.

– Maassa kuitenkin pääosin toimitaan maan tavalla. Sparrausta tullaan tarvitsemaan ja olemme tarvinneet tähänkin asti. Ainahan haasteita riittää, ja helpolla tuskin tullaan ikinä pääsemään.

Pankilta yrittäjät vaativat joustavuutta ja arvostavat sitä, että pankilta löytyy osaamista kestävää kehitystä edistävistä rahoitusratkaisuista.

– Arvostamme nopeaa reagointia ja palvelualttiutta, että toimitaan yhdessä. Parhaimmillaan se on kumppanuutta, Riekki summaa. 

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.