Varsinkaan sosiaalista mediaa aktiivisesti kuluttavat nuoret eivät ole voineet välttyä Karoliina Tuomisen, 22, videoilta ja kuvilta. Ensihoitajaksi opiskeleva Karoliina muun muassa pilailee sosiaalisen median julkaisuissaan hyväntahtoisesti suomalaisjulkkisten kustannuksella. Suosio on kasvanut niin suureksi, ettei helsinkiläistyneen naisen tarvitse tehdä somejulkaisujen ja esiintymiskeikkojen lisäksi muita töitä opiskelujen ohella.
– Koko homma lähti liikkeelle puolivahingossa kolmisen vuotta sitten, kun teimme kaverini kanssa videoita vitsillä. Yhteiset kaverimme ihmettelivät aluksi, että mitä ihmettä me oikein tehdään, Karoliina muistelee kertoen, että viime vuosien aikana videonteko on muuttunut yhä ammattimaisemmaksi, ja puhelimen omat muokkausohjelmat ovat vaihtuneet tietokoneen ohjelmiin.
Danske Bankin Instagram-tilillä olleessa emoji-kisassa arpaonni suosi lahtelaista Jarmo Pirnesiä, joka pääsi jutustelemaan Karoliinan kanssa ja saamaan oppeja videoiden tekemiseen. Tubetähden seurassa istuskellessaan Jarmo muistelee, miten erilaista videoiden tekeminen oli vielä 2000-luvun alussa.
– Teimme kavereiden kanssa videoita silloin tällöin. Ei ollut tietokoneita tai muokkausohjelmia, vaan videot kuvattiin aina kertaotoksella. Kelattiin nauhaa ja nauhoitettiin päälle, hän kertoo.
Sittemmin Jarmon videoharrastus on jäänyt vähäisemmäksi. Karoliinan mielestä Jarmo voisi hyvin alkaa tuottaa parodiavideoita tai -kuvia rakennusmiesten elämästä, sillä rakennusmiehenä Jarmo tuntee alan läpikotaisin. Videoiden ja kuvien ideat syntyvätkin yleensä juuri ihan tavallisista elämäntilanteista.
– Kyllä ideoita tulee jatkuvasti, mutta niitä toteuttelee sen mukaan, miten aikataulullisesti on mahdollista. Ja toki sen mukaan, miten saadaan tarvittavaa kuvausporukkaa kasaan, Karoliina pohtii.
Tuominen on omissa videoissaan paitsi näyttelijä, myös kuvaaja ja ohjaaja. Lopputuloksesta ei yritetä tehdä liian hienoa, vaan työssä pitää näkyä oma kädenjälki. Se tekee sisällöstä helposti lähestyttävää
Karoliina tuottaa eniten sisältöä Instagramiin ja YouTubeen, jotka ovat Suomessa tämän hetken trendikkäimpien sosiaalisen median kanavien joukossa, ja osaaville tekijöille on kysyntää. Mutta onko Karoliinan unelmissa tehdä sisällöntuotannosta ammatti myös tulevaisuudessa?
– Aika näyttää. Tykkään videoiden ja kuvien julkaisemisesta valtavasti, mutta en aio ottaa stressiä sen suhteen. Aiemmin julkaisemani sisältö on tuonut eteen uusia mahdollisuuksia, joita odotan innolla, Karoliina hymyilee.