Danske Bank ja elokuun 30. päivä avautuva taidemuseo Amos Rex ovat solmineet sopimuksen pääyhteistyökumppanuudesta vuosille 2018–2020. Yhteistyön ytimessä ovat molemmille tärkeät teemat: Digitaalisuuden hyödyntäminen sisältöjen ja palveluiden käytettävyyden kehittämisessä ja elävöittämisessä, taide-elämysten mahdollistaminen erityisesti lapsille ja nuorille sekä pohjoismaisen yhteistyön hyödyntäminen.
Pääyhteistyökumppanina Danske Bank tekee mahdolliseksi taidemuseon Studio Rex -taidepajan, joka on yleisökäyttöön tarkoitettu muuntautuva työtila. Studiossa kävijät voivat uppoutua taiteeseen syvemmin taidepajojen kautta, viihtyä tapahtumissa ja oppia uutta keskustelutilaisuuksissa ja seminaareissa. Tilan sijainti museon ytimessä, sen vaikuttava arkkitehtuuri ja korkealaatuinen sisältö tekevät siitä keskeisen ja elävän osan museon toimintaa.
Jo Amos Rexin avajaisnäyttely heittäytyy kokeilevan, teknisiä innovaatioita soveltavan nykytaiteen ytimeen teamLab-ryhmän näyttelyllä. Taiteilijoista, koodareista, tietokoneanimaattoreista, matemaatikoista, arkkitehdeistä, graafisista suunnittelijoista sekä kirjailijoista koostuva ryhmä tekee digitaalisia installaatioita, joihin katsoja astuu sisään. Osa näyttelystä on kohdistettu erityisesti lapsille ja lapsenmielisille.
Jokaista näyttelyä varten Amos Rexin taidekasvattajat suunnittelevat Studio Rexiin oman taidepajakonseptin, joka kulkee käsi kädessä näyttelyn sisältöjen kanssa. Taidepajan tarkoituksena on antaa osallistujille mahdollisuus syventyä näyttelyvierailuun oman tekemisen kautta, mikä tuo myös taiteen tekemisen kaikkien ulottuville. teamLab-näyttelyn aikana Studio Rexissä tutustutaan maalaamisen rentouttavaan ulottuvuuteen ja pohditaan, millä tavalla taiteen äärellä voi virittäytyä ja teroittaa aistinsa.
”Uudistunut Amos Rex on edelläkävijä, joka tuo suomalaiseen taidekenttään jotain ihan uutta. Uskon, että uudistuneesta museosta tulee taidekeskittymä, joka houkuttelee kävijöitä paitsi ympäri Suomen myös kansainvälisesti. Amos Rexillä on vahvat pohjoismaiset juuret, jotka näkyvät museossa myös tulevaisuudessa. Näistä teemoista löytyi Danske Bankin ja Amos Rexin yhteinen sävel, sillä olemme Suomessa valtakunnallisesti toimiva pohjoismainen pankki, joka haluaa tarjota asiakkailleen aina vain parempia digitaalisia ratkaisuja”, yhteistyöstä iloitsee Danske Bank Suomen kaupallinen johtaja Ulla Koret.
Etu asiakkaille
Danske Bank haluaa tehdä taiteesta myös helpommin lähestyttävää ja madaltaa asiakkaidensa kynnystä taidemuseovierailuille tarjoamalla 20 prosentin alennuksen taidemuseon lipun hinnasta ostajalle ja tämän lähiperheelle Danske Bankin korteilla ja MobilePaylla maksettaessa.