Jaa

ASP-säästäjä on tärkeä ja haluttu asiakas

Danske Bankissa liiketoimintajohtajana työskentelevän Asko Mikkosen mukaan ASP-tili on usein pitkäaikaisen ja hyvän pankkisuhteen alku.


Ajoittain on käyty keskustelua siitä, että nuorille ensiasunnon ostoon tähtääville suunnattu tili olisi pankeille epäedullinen tuote ja ASP-säästäjät näin ollen ei‑toivottuja asiakkaita. ASP-tilin etuihin kuuluu matala korkomarginaali, lisäkorko ja ilmainen valtiontakaus.

Liiketoimintajohtaja Asko Mikkonen ei allekirjoita väitettä, vaan muistuttaa, että ASP-asiakas on jo valmiiksi sitoutunut ja tavoitteellinen asiakas.

– Nuoret ovat meille haluttuja asiakkaita. ASP-säästäminen on usein nuorelle pitkäjänteisyyttä ja tavoitteellisuutta opettava käytäntö, joka myös palkitsee, ja haluammekin siitä palkita. ASP-säästäjä on lainaa hakiessaan jo näyttänyt kykynsä hoitaa raha-asioitaan, muistuttaa Mikkonen. 

ASP-säästäminen on usein pitkän ja monipuolisen asiakkuuden alku, joka voi johtaa vuosikymmeniä kestävään pankkisuhteeseen.

Asko Mikkosen mukaan jo ASP:n hinnoittelu kertoo, että Danske Bank on erittäin kiinnostunut ASP-rahoittamisesta jo asiakkuuden alkumetreiltä lähtien.

– Myös hinnoittelussa käytämme selkeästi sitä sääntöä, että asiakas saa meiltä parhaan asiakkaan marginaalin käyttöönsä ASP-lainaan – näin se toimii myös käytännössä. Marginaali liikkuu jopa alle 0,8 prosentin, kertoo Mikkonen.

Mikkonen muistuttaa myös, että ASP-lainaan liittyy pelkkiä lukuja tärkeämpiä merkityksiä.

– Kun puhutaan ensiasunnon ostosta, niin asiakkaan tyytyväisyyden kannalta kyse on usein eräästä elämän merkittävimpiin kuuluvasta tapahtumasta.

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.