![](/-/media/danske-bank/images/fi/personal/artikkelit/restricted-asko-mikkonen.jpg?h=450&iar=0&mw=800&w=800&rev=7a891a5014414861b7c84ea28bd218e1&hash=7692B0F00B93692BC02043313325E204)
Ajoittain on käyty keskustelua siitä, että nuorille ensiasunnon ostoon tähtääville suunnattu tili olisi pankeille epäedullinen tuote ja ASP-säästäjät näin ollen ei‑toivottuja asiakkaita. ASP-tilin etuihin kuuluu matala korkomarginaali, lisäkorko ja ilmainen valtiontakaus.
Liiketoimintajohtaja Asko Mikkonen ei allekirjoita väitettä, vaan muistuttaa, että ASP-asiakas on jo valmiiksi sitoutunut ja tavoitteellinen asiakas.
– Nuoret ovat meille haluttuja asiakkaita. ASP-säästäminen on usein nuorelle pitkäjänteisyyttä ja tavoitteellisuutta opettava käytäntö, joka myös palkitsee, ja haluammekin siitä palkita. ASP-säästäjä on lainaa hakiessaan jo näyttänyt kykynsä hoitaa raha-asioitaan, muistuttaa Mikkonen.
ASP-säästäminen on usein pitkän ja monipuolisen asiakkuuden alku, joka voi johtaa vuosikymmeniä kestävään pankkisuhteeseen.
Asko Mikkosen mukaan jo ASP:n hinnoittelu kertoo, että Danske Bank on erittäin kiinnostunut ASP-rahoittamisesta jo asiakkuuden alkumetreiltä lähtien.
– Myös hinnoittelussa käytämme selkeästi sitä sääntöä, että asiakas saa meiltä parhaan asiakkaan marginaalin käyttöönsä ASP-lainaan – näin se toimii myös käytännössä. Marginaali liikkuu jopa alle 0,8 prosentin, kertoo Mikkonen.
Mikkonen muistuttaa myös, että ASP-lainaan liittyy pelkkiä lukuja tärkeämpiä merkityksiä.
– Kun puhutaan ensiasunnon ostosta, niin asiakkaan tyytyväisyyden kannalta kyse on usein eräästä elämän merkittävimpiin kuuluvasta tapahtumasta.