Jaa

Pankkiasiointi muuttuu digitaalisessa maailmassa

Digitalisoituvassa maailmassa myös pankkiasiointi muuttuu: käteispalveluasioinnin määrä vähenee jatkuvasti, ja asiakkaat käyttävät enenevästi muita kanavia.

– Mahdollisuudet ovat lisääntyneet. Maksujen välitys on nopeampaa, verkkotapaamiset ovat mahdollistuneet ja mobiilipalvelut, kuten MobilePay, ovat yhä enemmän käytössä, listaa asiakkuusjohtaja Juho Kankaala Danske Bankista.

Puhelimen ja tabletin avulla voi hoitaa muun muassa tilisiirrot, laskun maksut ja sijoitustoimeksiannot. Jos tekninen ympäristö ei ole tuttu, tukea saa pankista – neuvontapalveluihin voi varata opastusajan.

– Sekä mobiili- että tablet-sovelluksella pystyy skannaamaan viivakoodeja laskuista. Se helpottaa maksamista, kun ei tarvitse näpytellä pitkiä tili- ja viitenumeroita. Sovelluskaupasta ladattavassa appissa onnistuvat niin kortin tilaukset ja sulkemiset, maarajaukset, sijoitukset kuin laskunmaksu ja tilisiirrotkin, palveluneuvoja Laura Seppälä luettelee.

Asiakkaalle edullisinta on, kun maksaa laskut itse kotona verkkopankin, mobiilipankin tai tabletpankin kautta. Maksaminen itsessään on ilmaista, mutta asioinnin kokonaisuus määräytyy etuohjelman hinnaston mukaisesti. Mikäli digitaalisia kanavia ei ole mahdollista hyödyntää, on hyvä käyttää maksukuoria, jotka voi pudottaa lähimpään postilaatikkoon.

– R-kioskeilla voi maksaa viivakoodillisia laskuja käteisellä tai pankkikortilla. Tämä palvelu on hieman edullisempaa kuin konttorissa, Kankaala kertoo.

Kaupoissa ostosten maksaminen sujuu totta kai käteisellä, mutta kätevimmin kortilla, ja joissain paikoissa myös MobilePay-sovelluksella. Useimmissa korteissa on nykyään lähimaksuominaisuus, jolla ostoksensa voi maksaa 25 euroon asti. Myös älylaitteet, kuten kellot, voivat nykyään toimia maksuvälineenä.

– Käteistä voi pankkiautomaattien lisäksi halutessaan nostaa K-kaupoista, Tokmanneista ja R-kioskeista tiettyyn summaan asti. Käteisen kantamisen sijaan kortin käyttäminen on kuitenkin turvallisempaa. Mikäli sijoittaminen kiinnostaa ja pankkitunnukset löytyvät, hoituu aloittaminen kätevästi vaikka kotisohvalta, Kankaala huomauttaa.

– Asiantuntija ottaa suojatun turvallisen yhteyden ja soittaa asiakkaalle, jonka kanssa sijoitusasiat käydään läpi. Toki on mahdollista käydä hoitamassa sijoitusasiat myös konttorissa varaamalla ajan, mikäli digitaaliset kanavat eivät ole niin tuttuja.
Myös erilaiset lakiasiainpalvelut ovat osa pankin tarjoamia palveluja. Esimerkiksi testamentin teko onnistuu konttorilla tai verkon kautta.

Kankaala ja Seppälä haluavat antaa pankkiasioitten hoitamiseen yhden neuvon: olkaa rohkeita.

– Toivomme, että ihmisillä olisi rohkeutta kokeilla uusia helppokäyttöisiä mobiili- ja tabletsovelluksiamme. Niiden kautta asiointi on helppoa ja edullista. Mieli pysyy virkeänä kun pysyy nykymaailman mukana.

Tutustu mobiilipankkiin

Kännykkään asennettavalla pankkisovelluksella hoidat pankkiasiasi helposti ja nopeasti, silloin kun sinulle itsellesi sopii.

Lue lisää

Kiinnostuitko?
Tervetuloa Danske Bankiin.