1. Pidä pankki taskussa – missä ikinä menetkin

Lataa puhelimeesi uusi mobiilipankki ja Danske ID -tunnistussovellus. Yhdessä ne tekevät lomalaisen päivittäisasioinnista helpompaa ja pääset keskittymään olennaiseen – lomasta nauttimiseen. Uusi mobiilipankki uusine ominaisuuksineen on kätevä tapa päivittäiseen pankkiasiointiin. Danske ID:n avulla kirjaudut sekä verkko- että mobiilipankkiin, vahvistat verkko-ostokset ja tunnistaudut palveluihin.

Jollet ole jo niin tehnytkin, lataa uusi mobiilipankki ja Danske ID puhelimesi sovelluskaupasta! Ps. Lataamalla molemmat sovellukset teet hyvää, sillä lahjoitamme SOS Lapsikylälle euron jokaisesta asiakkaastamme, joka lataa uuden mobiilipankin ja Danske ID:n puhelimeensa.

2. Kortissasi on automaattinen maarajaus

Korteissamme on käytössä automaattinen maarajaustoiminnallisuus. Maantieteelliset alueet, joissa voit käyttää korttiasi, päivittyvät automaattisesti liikkumisesi mukaan. Jos esimerkiksi matkustat Suomesta Ruotsiin ja käytät korttiasi sirulla ja tunnusluvulla Ruotsissa, avaamme käyttöösi automaattisesti alueen Eurooppa ja samalla suljemme kotimaan käytön. Palatessasi Suomeen avaamme kortin käyttösi perusteella jälleen kotimaan alueen ja suljemme samalla Euroopan pois käytöstä.

Käyttöalueiden muutoksista ja kortin käytöstä suljetulla alueella lähetämme sinulle tiedon tekstiviestillä. Huolehdithan, että yhteystietosi ovat ajan tasalla, jotta viestimme tavoittaa sinut.

Voit myös itse tarvittaessa muuttaa käyttöalueita verkko- ja mobiilipankissa sekä asiakaspalvelumme kautta.

3. Voit sulkea väliaikaisesti ja avata pankkikorttisi itse uudessa mobiilipankissa

Polku kortin asetuksiin uudessa mobiilipankissa: Näytä kaikki tilit ja kortit > klikkaa korttia, jonka tietoja haluat tarkastella > kortin sivulla voit säätää korttisi asetukset haluamallasi tavalla.

Korttisi sivulla voit sulkea väliaikaisesti ja avata pankkikorttisi helposti liukupainikkeella. Kortin avaaminen on siis yhtä nopeaa kuin sen väliaikainen sulkeminen, jos epäilet korttisi kadonneen. Jos kortti kuitenkin löytyy, voit avata sen kätevästi uudelleen yhdellä klikkauksella. Uuden kortin tilaaminen onnistuu myös uuden mobiilipankin kautta. Kiireellisissä tapauksissa voit soittaa korttien sulkupalveluun 0200 2585 (pvm/mpm).

Samaiselta sivulta voit asettaa kortillesi maarajauksia, missä haluat sen toimivan.

4. Hoida matkavakuutukset kuntoon

Matkavakuutus kannattaa aina varmistaa ennen lomalle lähtöä. Monilla matkavakuutus saattaa olla valmiina työn puolesta, mutta asia kannattaa tarkistaa erikseen. Jos matkavakuutuksesi ei ole voimassa, katso Fennian tarjonta.

Danske Bankin Mastercard-yhdistelmäkortteihin on liitetty kattava matkavakuutus, joka on voimassa aina, kun maksat matkastasi vähintään 75 % Mastercard-korttisi Credit-puolella. Vakuutus turvaa matkaasi, mikäli matkasi aikana sairastut tai tapahtuu tapaturma, matka peruuntuu tai keskeytyy, lento myöhästyy tai matkatavarasi vahingoittuvat tai katoavat.

5. Muista, että käteisen nosto onnistuu muun asioinnin ohessa K-ruokakaupan kassalla ja R-Kioskeissa

Tavallisten pankkiautomaattien lisäksi voit nostaa käteistä tililtäsi niin K-ruokakaupan kassalla asioidessasi kuin R-Kioskilla.

K-Ruokakaupoissa voit nostaa käteistä Debit-kortillasi 200 euroon saakka korttiostosten yhteydessä. Alarajaa nostolle ei ole.

Ärrällä voit nostaa käteistä 5–50 euroa, kun ostat vähintään 1 euron suuruisen ostoksen. R-Kioskeissa käteisnostot onnistuvat Debit ja Visa- tai Mastercard-maksukorteilla.

6. Tallenna kortin sulkupalvelun numero puhelimeesi

Sulkupalvelumme (pvm/mpm) päivystää 24 tuntia vuorokaudessa. Tavoitat sulkupalvelun seuraavista numeroista:

Suomi: 0200 2585

Ulkomailta: +358 200 2585

Kortin väliaikainen sulkeminen onnistuu myös uudessa mobiilipankissa: Valitse etusivun näkymästä ”Näytä kaikki tilit ja kortit” > klikkaa korttia, jonka haluat sulkea > klikkaa ”Sulje kortti” -liukupainiketta.

Kortin avaaminen onnistuu yhtä nopeasti, jos kortti olikin vain hukassa. Kuljet vain saman polun, ja aktivoit kortin uudelleen käyttöön liukupainiketta klikkaamalla.

7. Tavoita asiakaspalvelumme myös kesällä

Asiakaspalvelumme on tavoitettavissasi hyvin myös kesällä niin nettisivujen chatin kautta, soittamalla, varaamalla ajan tapaamiseen, vierailemalla konttorissa kuin lähettämällä viestin mobiili- tai verkkopankissa.

Asiakaspalvelun aukioloajat löydät kootusti täältä.

8. Nappaa tästä katsottavaa ja kuultavaa mökkilaiturille, rannalle, kaupunkilomalle – minne vain

Ovatko listan muut kohdat nyt kunnossa? Hienoa! On aika vaihtaa vapaalle ja siirtyä lomatunnelmiin. Lisää tästä vielä otollisiin lomahetkiin katsottavaa ja kuunneltavaa taloudellisen mielenrauhan tiimoilta.

Arman ja matka mielenrauhaan on täysin uudenlainen realitysarja, jossa seurataan kolmen tavallisen suomalaisen matkaa kohti taloudellista mielenrauhaa. Sarjan tähdet – Mari, Riikka ja Jupe – ovat asettaneet tavoitteekseen saada oman taloutensa hallintaan. Tässä pyrkimyksessä heitä ohjaa Arman Alizadin johdolla asiantuntijatiimi, joka auttaa kolmikkoa haastamaan omia ennakkoluulojaan ja luomaan itselleen taloudellisen pohjan, jonka päälle rakentaa omaa tulevaisuutta.

Katso kaikki jaksot YouTube-kanavallamme.

Taloudellinen mielenrauha -podcast on sinulle, joka olet kiinnostunut yleisesti raha-asioista ja haluat itse tavoitella taloudellista mielenrauhaa. Sijoitusbloggari Jasmin Hamidin ja Danske Bankin sijoittamisen huippuasiantuntijan Kaisa Kivipellon luotsaama podcast pureutuu niin sijoittamiseen, asuntolainan ottamiseen kuin Fire-ajatteluun.

Ota podcast haltuun Suplasta tai Spotifysta.

Kaikki askeleet käyty läpi? Mahtavaa! Näillä vinkeillä lomasi taloudellinen mielenrauha on hyvällä pohjalla. Sitten vain nauttimaan kesästä.

Aurinkoista ja rentouttavaa kesälomaa!