Tietotekniikkahuijarit yrittävät houkutella sinua kertomaan henkilötietosi sähköpostiviestien, tekstiviestien, sosiaalisen median ja puhelinsoittojen avulla. Uusia huijauksia keksitään sitä mukaa, kun aiemmat huijaukset paljastuvat.

Viesti koskee yleensä tiliisi tai korttiisi liittyvää ongelmaa, veronpalautusta tai vaikkapa noutamatta jäänyttä pakettia. Viestissä olevaa linkkiä napsauttamalla päätyy valekotisivulle, jolla huijari yrittää houkutella sinua paljastamaan henkilötietojasi.

Nyt liikkeellä on huijaus, jossa uuteen henkilötietolakiin vedoten väitetään Danske Bankin asiakkaan kortin olevan menossa vanhaksi, ja kehotetaan hankkimaan uusi kortti linkkiä klikkaamalla. Älä avaa linkkejä tai liitetiedostoja ja tuhoa posti. Kuva huijausviestistä alla. 


Esimerkkejä aidosta pankin viestinnästä:

  • Lähetämme sinulle viestejä, joita olet itse tilannut, esimerkiksi ilmoituksen uudesta e-laskusta tai verkkopankkiin saapuneesta viestistä tai uutiskirjeemme. Viestimme eivät koskaan sisällä linkkejä verkossa tarjottaviin pankkipalveluihimme, kuten verkkopankkiin, vaan ainoastaan osoitteesta www.danskebank.fi -löytyviin artikkeleihin ja muuhun informatiiviseen sisältöön.
  • Pankista soitetun puhelun aluksi saatamme kysyä tunnistavia kysymyksiä, joilla varmistamme oikean henkilön olevan puhelimessa. Emme kuitenkaan koskaan kysy korttisi tunnuslukua tai pankkitunnuksiasi.
  • Saatamme pyytää sinulta kopiota henkilöllisyystodistuksestasi. Tämä pyyntö perustuu lainsäädäntöön.

Jos saat pankkiasiointiisi liittyvän, epäilyttävän viestin, voit ilmoittaa siitä meille lähettämällä sähköpostitse kyseinen viesti osoitteeseen phishingmails@danskebank.fi. Älä avaa linkkejä tai liitetiedostoja, tuhoa posti lähettämisen jälkeen.